یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 25851
سلامت نیوز :رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با هشدار نسبت به روند فزاینده چاقی در كشور، بیماری‌های واریس، نازایی، كاهش متوسط سن و همچنین احساس محرومیت اجتماعی و حقارت را در افراد چاق بیشتر از دیگران دانست.

دكتر ابوالقاسم جزایری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله كشور دچار اضافه وزن بوده و چاق هستند.

وی نسبت به افزایش روند چاقی هشدار داد و گفت: چاقی از روند فزاینده‌ای برخوردار است. هر چند چاقی بیماری كشنده‌ای نیست، اما با بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارتباط دارد به طوری كه احتمال ابتلا به بیماری‌های دیابت، آرتروز، افزایش فشار خون، نارسایی قلبی، نقرس، دیسك كمر، نارسایی تنفسی، سكته قلبی، واریس، نازایی، سرطان سینه و پروستات، تصلب شرایین، كاهش متوسط سن و همچنین احساس محرومیت اجتماعی و حقارت در افراد چاق بیشتر است.

جزایری با تاكید بر لزوم مصرف كافی میوه و سبزی گفت: این در حالی است كه تنها 12 درصد مردان و 14 درصد زنان 15 تا 64 ساله كشور روزانه پنج واحد میوه و سبزی مصرف می‌كنند.

وی میوه‌ها و سبزی‌ها را جزو مهمی از یك رژیم غذایی سالم عنوان كرد و افزود: مصرف روزانه و به میزان كافی میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمنی چون دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و عروقی ، سكته مغزی، سرطان و چاقی داشته باشند.

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان گفت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی مصرف ناكافی میوه و سبزی علت 31 درصد از بیماری‌های ایسكمیك قلب و 11 درصد از سكته مغزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha