یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 25868
سلامت نیوز :متخصصان پوست تاكید دارند كه چهار ویتامین اصلی شامل ویتامین‌های آ، ث، د و ای از مهم‌ترین ویتامین‌های مفید و موثر برای حفظ سلامت پوست هستند.

به گزارش ایسنا، در این مقاله فهرستی از منابع غذایی كه حاوی این ویتامین‌های مفید هستند، ارائه شده است.

متخصصان مركز پزشكی مایوكلینیك در آمریكا در این مقاله خاطرنشان كردند: ویتامین آ از تاثیر اشعه فرابنفش بر پوست بدن جلوگیری می‌کند. منابع اصلی حاوی این ویتامین شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مثل هویج، کدو حلوایی، طالبی، زردآلو، انبه، پرتقال و همچنین سبزی‌های پهن برگ مثل اسفناج، کاهو و نیز تخم‌مرغ و شیر و جگر هستند.

ویتامین ث نیز به علت خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی كه دارد از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سطح پوست جلوگیری کرده و در نتیجه از ایجاد چین و چروک در پوست پیشگیری می‌کند و پوست را شفاف‌تر می‌سازد. این ویتامین در سبزیجات و میوه‌های تازه و بیشتر در مرکبات شامل پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی، کیوی، انواع توت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، هندوانه، طالبی، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز مثل کلم بروکلی موجود است.

ویتامین د نیز به نوبه خود با جلوگیری از تاثیر نامطلوب اشعه فرابنفش روی پوست، باعث شادابی و شفافیت پوست می‌شود. منابع ویتامین د متفاوت‌ هستند. شیر و ماهی‌های روغنی منابع خوب این ویتامین محسوب می‌شوند. ویتامین د بیشتر در مواد غذایی و منابع حیوانی موجود است و روغن کبد ماهی غنی‌ترین منبع این ویتامین است. ویتامین د در مقادیر متفاوت در کره، زرده تخم مرغ، خامه و جگر موجود است. اما روزانه 20 دقیقه پیاده‌روی در آفتاب با رعایت نکات ایمنی لازم، مثل استفاده از کرم‌های ضد آفتاب نیز می‌ تواند نیاز روزانه بدن را به این ویتامین تامین کند.

ویتامین بعدی ویتامین ای است كه مانند ویتامین ث چون یک آنتی اکسیدان مهم است، از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سطح پوست جلوگیری می‌کند و جلوی چین و چروک شدن پوست و پیری زودرس را می‌گیرد.

بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین ای شامل سبزی‌های پهن برگ مثل اسفناج و کاهو، آجیل، مارگارین و روغن‌های گیاهی نظیر روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه کتان و زیتون هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha