یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 25871
سلامت نیوز :متخصصان علوم پزشکی دانشگاه کلمبیا تاکید کردند افرادی که کمبود خواب دارند، بیشتر به پرخوری روی می‌آورند.

به گزارش ایسنا، این متخصصان می‌گویند کسانی که خواب کافی ندارند بیشتر به خوردن روی می آورند. دانشمندان سال‌ها است که نسبت به ارتباط بین کمبود خواب و افزایش وزن تردید داشته‌اند.

آنها تصور می‌کردند افرادی که خواب کافی ندارند، فرآیندهای هورمونی‌شان دچار اختلال می‌شود در حالی که این فرایندها نقش حیاتی در متابولیسم و کنترل اشتها دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نتایج این مطالعات در نشست انجمن قلب امریکا ارائه شده است.

اخیرا نیز نتایج دو تحقیق جداگانه نشان داده است که کم خوابى منجر به افزایش وزن در افراد می‌شود. آزمایشات نشان می‌دهد کم خوابى میزان هورمون‌هاى مرتبط با اشتها و رفتارهاى تغذیه‌اى را تغییر می‌دهد.

در یک مطالعه، دانشمندان دریافتند کسانى که به مدت دو شب و در هر شب کمتر از چهار ساعت خوابیده‌اند، هورمون لپتین در بدن آنها 18 درصد کاهش و هورمون گرلین 28 درصد افزایش یافته است.

هورمون لپتین که توسط سلول‌های چربی آزاد می‌شود، باعث احساس سیری شده و به مغز اعلام می‌کند که بدن دیگر نیاز به دریافت غذا ندارد. هورمون گرلین که توسط معده تولید می‌شود، باعث تحریک اشتها و احساس گرسنگى می‌شود.

محققان دریافتند مردان جوان شرکت کننده در این تحقیق که خوابشان کم شده بود، نسبت به سایر افراد تمایل بیشتری به مصرف مواد غذایى نشاسته دار مثل نان، برنج، ماکارونی ، کیک و شیرینی پیدا کرده بودند.

در این مطالعه متخصصان دانشگاه شیکاگو خاطرنشان کردند: از آنجا که گلوکز، انرژى مورد نیاز مغز را فراهم می‌کند، هنگام خستگى ناشى از کم خوابى مغز به کربوهیدرات‌هاى ساده نیاز پیدا می‌کند.

محققان متوجه شدند افراد با مصرف کالرى بیشتر سعى می‌کنند کمبود خواب را جبران کنند. محققان میزان هورمون لپتین و گرلین را در 12 مرد جوان سالم، قبل و بعد از دو شب کم خوابى و دو شب پرخوابى اندازه‌گیرى کردند و دریافتند میزان هورمون گرلین بعد از چهار ساعت خواب شبانه در مقایسه با 9 ساعت خواب شبانه، 71 درصد افزایش یافته است. کمبود خواب باعث شده بود كه این افراد، خوردن بستنی، آب نبات، شیرینى و کیک را بر میوه، سبزیجات و لبنیات ترجیح دهند.

در تحقیق دوم نیز پزشکان متوجه شدند هرچه افراد کمتر بخوابند، وزن بیشتری اضافه می‌کنند. دراین تحقیق میزان هورمون لپتین در کسانى که کمبود خواب داشتند کاهش و هورمون گرلین افزایش یافت.

نتایج این مطالعات رابطه مهمى را بین خواب و هورمون‌هاى تنظیم کننده دریافت غذا نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha