مرحله دوم اجرای طرح کاهش آلایندگی بنا بر اعلام رسمی رئیس پلیس پایتخت و پس از چند بار تعویق، قرار است از فردا شنبه 3 آذر در تهران اجرا شود و بر اساس آن خودروهای فاقد معاینه فنی اجازه ورود به هیچکدام از محدوده‌های شهر تهران را ندارند و تردد غیرمجاز آنها روزانه 50 هزار تومان جریمه در پی خواهد داشت.

خودروهای فاقد معاینه فنی از فردا حق ورود به محدوده شهری تهران را ندارند

سلامت نیوز:  مرحله دوم اجرای طرح کاهش آلایندگی بنا بر اعلام رسمی رئیس پلیس پایتخت و پس از چند بار تعویق، قرار است از فردا شنبه 3 آذر در تهران اجرا شود و بر اساس آن خودروهای فاقد معاینه فنی اجازه ورود به هیچکدام از محدوده‌های شهر تهران را ندارند و تردد غیرمجاز آنها روزانه 50 هزار تومان جریمه در پی خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، مرحله دوم طرح کاهش آلایندگی هوا قرار بود از ابتدای آبان ماه امسال اجرا شود اما با نزدیک شدن به اول آبان (روز اجرایی شدن طرح) و به دنبال هجوم شهروندان مقابل مراکز معاینه فنی در پایتخت و تشکیل صف خودروها، پلیس اجرای طرح و جریمه خودروها را به تعویق انداخت.

سپس معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: براساس تصمیم این شورا اجرای فاز دوم طرح کاهش از 26 آبان (شنبه هفته جاری) آغاز می شود اما در عمل اجرای طرح در این زمان نیز آغاز نشد و پلیس روز سوم آذر را زمان اجرای آن اعلام کرد.

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در این باره گفته بود: به دلیل صف‌‌های سنگین و مشکلات مردم اجرای طرح به تاخیر افتاد تا مردم اذیت نشوند و در فرصت مقتضی معاینه فنی دریافت کنند زیرا بررسی‌های ما نشان از صف طولانی و شبانه داشت.

وی تاکید کرد: از روز شنبه 3 آذرماه اعمال قانون از سوی دوربین‌های نصب شده در تمام شهر انجام خواهد شد. خودروهای پلاک شهرستان هم در صورت نداشتن معاینه فنی اگر در سطح شهر تهران تردد کنند جریمه خواهند شد مگر اینکه معاینه فنی از مراکز معتبر در سراسر کشور داشته باشند و اگر اطلاعات آنها در سامانه سیمفا ثبت شده باشد جریمه نخواهند شد.

مرحله اول طرح کاهش از مهرماه 95 در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اجرا شد و حالا بعد از گذشت دو سال از زمان اجرایی شدن فاز اول این طرح، نوبت به اجرای مرحله دوم رسیده است و قرار است از فردا، فاز دوم در هفت روز هفته و به صورت 24ساعته در کل سطح شهر تهران اجرا شود و در این مرحله علاوه بر خودروهای سواری، خوردوهای دیزلی هدف معاینه فنی قرار گرفتند.

در سند فاز دوم طرح کاهش آمده است که کنترل آلودگی هوای شهر به کل شهر تسری یافته و معاینه فنی خودروها، آلایندگی اتوبوس‌ها اعم از اتوبوس‌های سرویس ارگانی و حمل مسافر، ناوگان حمل بار اعم از وانت‌ها، کامیونت‌ها و کامیون‌ها کنترل می‌شود چراکه سیاست‌های کاهش آلودگی هوا با تأکید بر کاهش ذرات معلق تنظیم شده است که عموما ناشی از وسایل نقلیه موتوری به ویژه ناوگان خودروهای دیزلی، خودروهای سواری فرسوده دودزا و موتورسیکلت‌ها هستند.

حالا از فردا باید منتظر ماند و دید که طرح کاهش به چه میزان می‌تواند اثربخشی لازم را داشته باشد و آیا می‌تواند نسخه شفابخشی برای حل مشکل روزهای آلوده سایر کلانشهرها شود یا خیر؟


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha