سلامت نیوز :پزشكان انجمن اروپایی مطالعات كبد امیدوار هستند كه به زودی رویای اولین واكسن هپاتیت «سی» ویروسی به واقعیت تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، این پزشكان می‌گویند كه مرحله اول آزمایشات روی این واكسن موسوم به HCV نتایج امیدواركننده‌ای داشته است و از نظر ایمنی نیز در شرایط خوبی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مطالعات اولیه نشان داد كه عوارض موضعی و سیستماتیك این واكسیناسیون بسیار خفیف است.

هپاتیت سی یک بیماری واگیردار کبدی است که توسط ویروس هپاتیت سی و از طریق تماس با خون افراد آلوده منتقل می‌شود. بیشتر افرادی که به هپاتیت سی آلوده می‌شوند، ویروس را تا آخر عمر به همراه دارند. بعضی از این افراد احساس بیماری نمی‌کنند و بعضی دچار آسیب‌های کبدی، هپاتیت مزمن، اختلالات کبدی و سرطان کبد می‌شوند.

بنابراین گزارش، هپاتیت در لغت به معنای التهاب و ورم کبد است. مهمترین عوامل ایجاد کننده آن ویروس‌ها هستند. مشروبات الکلی، داروها، سموم و برخی بیماری‌های ارثی نیز سبب هپاتیت می‌شوند.

تاکنون حداقل شش نوع ویروس عامل بروز انواع مختلف هپاتیت شناسایی شده‌اند که در طی چندین قرن‌، میلیون‌ها انسان دچار انواع هپاتیت ویروسی شده‌اند. اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی علامتی ندارند و بیماری آنها با انجام آزمایش مشخص می‌شود. به هر حال فقط در تعداد مشخصی از بیماران علایم حاد بیماری وجود دارد.

پس از تماس با ویروس عامل هپاتیت و پس از طی دوره‌ای که از هفته‌ها تا ماه‌ها متغیر است و تحت عنوان دوره نهفته نامیده می‌شود، علایم حاد ابتلا به هپاتیت ویروسی ظاهر می‌شود. این علایم عبارت از بی‌اشتهایی، خستگی مفرط، کوفتگی و استفراغ، درد شکم، تیره شدن ادرار، کم رنگ شدن مدفوع و زردی پوست هستند.

به گفته متخصصان، بروز علایم بیماری معمولا چند روز تا چند هفته طول می‌کشد و علایم بیماری خود به خود برطرف می‌شوند. این علایم شبه آنفلوآنزا به صورت درد عضلانی، خستگی، تب خفیف ممكن است روزها یا هفته‌ها قبل از بروز علایم حاد بیماری در فرد آلوده مشاهده شوند.

شرح این مطالعه در كنگره بین‌المللی كبد ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha