رسانه‌های آمریکایی از تاثیر تحریم های کشورشان در وضعیت صنعت دارو در ایران می‌نویسند.

واشنگتن پست: تحریم‌ها واردات دارو به ایران را با مشکل مواجه کرده

سلامت نیوز: رسانه‌های آمریکایی از تاثیر تحریم های کشورشان در وضعیت صنعت دارو در ایران می‌نویسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، یک هفته بعد از اینکه نیویورک تایمز در گزارشی از تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت صنعت دارو در ایران نوشت، اینبار واشنگتن پست در این رابطه گزارشی منتشر کرده که در آن توضیح داده است گه چگونه تحریم‌های آمریکا معاملات محصولات انسان دوستانه را با مشکل مواجه کرده است.

تحریم‌های جدید آمریکا روی شرکت‌های اقتصادی ایران از جمله یک بانک که اخیرا اکثر واردات انسان دوستانه ایران را کنترل می‌کند در حال تاثیرگذاری روی صادرات شرکت‌هایی هستند که تامین محصولات درمانی و دارویی ایران کمک می‌کنند.

البته به گفته وزارت خزانه داری آمریکایی تجارت محصولات انسان‌دوستانه از طریق آمریکا مجاز است و به ایران اجازه داده می‌شود تا غذا، محصولات درمانی و دارویی را بدون هیچ جریمه‌ای به کشور خود وارد کنند.

اما تحلیلگران و متخصصان هشدار داده‌اند که با شروع تحریم موسسات مالی ایران از ۲ هفته پیش تاکنون امکان دارد که معامله محصولات انسان‌دوستانه با ایران به مشکل بخورد. در ماه‌های اخیر بانک‌های اروپایی از معامله مالی با شرکت‌های ایرانی پرهیز کرده‌اند.

این باعث شده تا برخی ادعا کنند این موضوعات باعث می‌شوند تا واردات برخی محصولات حیاتی مثل دارو به ایران به مشکل بخورد.

الن انسلن یک وکیل معادلات بین‌الملل در این رابطه توضیح داد: شما هیچ وقت نمی‌دانید قرار است کدام قسمت مورد تحریم قرار بگیرد. چیزی که دیروز درست بود شاید امروز بعدازظهر درست نباشد.

یکی از اتفاقات اخیر تحریم بانک پارسیان، یکی از معتبرترین موسسات بخش خصوصی، ایران است. گفته می‌شود این بانک با شرکتی وابسته به نیروهای بسیج همکاری کرده.

اگرچه متخصصان سیاسی و تحریم می‌گویند که پارسیان مسئولیت بخش زیادی از معاملات انسان دوستانه ایران را برعهده گرفته است.

اسفندیار بتمنقلیج یک متخصص ارتباط اقتصادی بین ایران و کشورهای غربی در این رابطه گفت: نحوه‌ای که پارسیان تحریم شد نشان می‌دهد که امکان دارد دیگر بانک‌ها با خطر مواجه شوند. شرکت‌هایی که می‌دانند می‌توانند با ایران معامله کنند در رابطه با پیدا کردن بانک با چالش مواجه می‌شوند.

با این وجود دولت آمریکا اصرار دارد که تحریم‌هایشان محصولات انسان‌دوستانه ایران را با مشکل مواجه کرده. برایان هوک عضو ویژه وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفت: این مسئولیت ما نیست که راه درست تجارت را پیدا کنیم.

در میان این مسائل نگرانی بزرگی که ایرانی‌ها با آن مواجه شده‌اند این است که آیا آن‌ها می‌توانند تجهیزات لازم برای درمان بیماری‌های مزمن را وارد کنند یا نه.

هفته گذشته محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه ایران در توییتر خود نامه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد ۴ شرکت داروسازی اروپایی فعالیتشان را با ایران تمام کردند. ایران صنعت داروسازی بزرگی دارد اما برای تولید برخی محصولات به برخی محصولات خام نیاز دارد.

کارمندان این صنعت در ایران در این رابطه در مصاحبه‌هایی گفتند که برخی شرکت‌ها برای پرداخت درآمد بانک خود را تغییر داده‌اند و برخی هم قسمتی از نیروهای خود را اخراج کرده‌اند.

یک کارمند ایرانی یک شرکت وابسته به آلمان در این رابطه گفت: «بسیاری از شرکت‌ها شروع به محدود کردن فعالیت‌های خود و اخراج کارمندان خود کرده‌اند. ما با بانک پارسیان کار می‌کردیم اما ۲ هفته است که در آمدمان را نگرفته‌ایم. مشکل این است که شرکت‌های خارجی باید خطر کنند و با شرکت‌های مالی غیرمعروف ایرانی همکاری کنند.»

انسلن در این باره گفت: «دولت آمریکا نمی‌خواهد محصولات انسان دوستانه را هدف قرار بدهد. اما برای رسیدن به اهداف اصلیشان آن‌ها حاضر نیستند از چیزی صرف نظر کنند.»

حتی قبل از شدیدتر شدن تحریم‌های آمریکا هم کمتر شدن ارزش ارز باعث افزایش قیمت غذا و دارو در ایران شده بود.

سارا ۳۰ ساله در تهران زندگی می‌کند و برای پدرش که دچار یک بیماری بینایی است دارو می‌خرد. پدر او قبلا دارویی تولید کانادا را با ۷ دلار در ایران می‌خریده اما در اوایل امسال این دارو از بازار ایران ناپدید شده و سارا آن را بعدها با قیمت ۷۰دلاری پیدا کرده.

او در این رابطه گفت: «همه قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است و ما دیگر نمی‌توانیم محصول جدیدی پیدا کنیم. برخی مواقع داروها فقط در بازار سیاه پیدا می‌شوند بازاری که روز به روز بزرگتر می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha