یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 25878

نتیجه بررسی هایی که بنیاد خیریه نجات کودکان انجام داده است، نشان می دهد سالانه بیش از یک میلیون نوزاد به دلیل کمبود ماما (پرستار قابله) جان خود را از دست می دهند.

سلامت نیوز :نتیجه بررسی هایی که بنیاد خیریه نجات کودکان انجام داده است، نشان می دهد سالانه بیش از یک میلیون نوزاد به دلیل کمبود ماما (پرستار قابله) جان خود را از دست می دهند.

گزارشی که بنیاد خیریه نجات کودکان، انتشار داده نشان می دهد که 48 میلیون زن در سال، یا به عبارتی یک زن از هر سه زنی که زایمان می کند، این کار را بدون کمک ماما انجام می دهد.

به گفته این بنیاد خیریه جهان با کمبود 350 هزار ماما روبروست و در صورت جبران این کمبود، بسیاری از موارد مرگ و میر نوزادان قابل اجتناب است.

این بنیاد خیریه در گزارش خود نوشته است که روزانه هزار زن و دو هزار کودک از عواملی مانند مرگ در حین زایمان جان خود را از دست می دهند.

این گزارش نشان داده است که اتخاذ تدابیر ساده بهداشتی یا آموزشی درباره خطرات زایمان می تواند از بسیاری از این مرگ و میرها جلوگیری کند.

بنیاد خیریه نجات کودکان از رهبران جهان خواسته است تا اراده سیاسی خود را برای به اجرا در آوردن طرح های آموزشی ماماها و بهبود وضعیت بهداشت جهانی نشان دهند.

این بنیاد خیریه که برنامه ای در جهت تلاش برای آموزش و استخدام ماماها به راه انداخته گفته است تعداد نوزادانی که در کشورهای فقیر از کمبود اکسیژن جان خود را از دست می دهند بیشتر از تعداد نوزادانی است که در اثر ابتلا به بیماری مالاریا می میرند.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده که احتمال حضور یک ماما در حین زایمان زنان در کشورهای فقیر بسیار پایین تر است، در نتیجه احتمال مرگ و میر مادران یاد شده و کودکانشان بسیار بالاتر است.

بر اساس آماری که این بنیاد خیریه منتشر کرده تنها در اتیوپی 94 درصد از زنان بدون کمک ماما زایمان می کنند در حالیکه در بریتانیا این میزان به یک درصد کاهش می یابد.

در بریتانیا که سالانه 749 هزار نوزاد به دنیا می آید، 26 هزار و 825 ماما مشغول به کار هستند.

اما در روآندا که در سال 400 هزار کودک متولد می شود، تنها 46 ماما مشغول بکارند.

افغانستان دارای بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از زایمان نامناسب است.

نتایج این گزارش نشان می دهد از هر یازده زن افغان، یک زن در اثر بیماری های مرتبط با بارداری و یا در حین زایمان، با خطر مرگ مواجه است.

بسیاری از کودکان در افغانستان به دلیل وجود باورهای سنتی و خرافی جان خود را از دست می دهند، مانند این باور خرافی که نوزاد را برای بیرون راندن ارواح خبیثه از وجودش روی زمین می گذارند که می تواند باعث بیماری و عفونت نوزاد شود.

همچنین از هر پنج کودک افغان، یک کودک تا قبل از رسیدن به سن پنج سالگی جان خود را از دست می دهد.

جاستین فورسایت، مدیر عامل بنیاد نجات کودکان می گوید هیچ زنی نباید بدون کمک افراد آموزش دیده زایمان کند.

او گفت: "این خیلی چیز پیچیده ای نیست. اگر کسی بداند که چطور نوزاد را خشک کند و یا پشت او را ماساژ دهد تا راحت نفس بکشد، می تواند بین مرگ و زندگی فاصله ایجاد کند. هیچ کودکی متولد نشده تا بمیرد."

آقای فورسایت از دولت های سراسر جهان خواسته است تا موضوع افزایش کارمندان امور بهداشتی را در راس برنامه های خود قرار دهند.

او گفت: "رهبران کشورهای جهان سال گذشته وعده دادند که این کار را خواهند کرد اما حال باید اراده سیاسی و کمک های مالی خود را برای تحقق بخشیدن به این وعده ها به کار گیرند. در غیر این صورت مادران و کودکان هر روزه جان خود را از دست می دهند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha