معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه مدتی است با متخلفان جدید محیط‌ زیست در فضای مجازی مواجه هستیم، گفت: مدتی است متخلفان به صورت فعال در فضای مجازی اقدام به فروش گونه‌ حیوانات وحشی در سایت‌ها و نرم‌افزارهای گوناگون همانند دیوار می‌کنند.

افزایش خرید و فروش گونه حیوانات وحشی در فضای مجازی

سلامت نیوز:معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه مدتی است با متخلفان جدید محیط‌ زیست در فضای مجازی مواجه هستیم، گفت: مدتی است متخلفان به صورت فعال در فضای مجازی اقدام به فروش گونه‌ حیوانات وحشی در سایت‌ها و نرم‌افزارهای گوناگون همانند  دیوار می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مهدی صفی‌خانی درتشریح تخلف‌های صورت گرفته در فضای مجازی، مطرح کرد: یکسری از حیوانات درتصورات مردم حکم حیوانات زینتی و اهلی را دارند در حالیکه این حیوانات  براساس تعریفات و آئین‌نامه محیط‌ زیست وحشی بوده و یا خریدوفروش آنها منوط به ضوابط و مقررات خاصی است.

وی با بیان اینکه عمدتا خریداران به طور ناخواسته و از روی ناآگاهی با خرید حیوانات وحشی از طریق فضای مجازی مجرم شناخته می‌شوند، اظهار کرد: طوطی برزیلی، طوطی طرقه، قوی فریادکش و میمون ازجمله حیواناتی هستند که خرید و فروش آنها در فضای مجازی ممنوع و جرم است و درصورت اطلاع یافتن از این موضوع، محیط زیست به صورت جدی برخورد کرده و به مراجع قضایی ارجاع می‌دهد تا این مسأله عادی و فراگیر نشود.

صفی‌خانی با اشاره به 40 مورد تخلف و دستگیری 50 متخلف در حوزه شکار غیرمجاز در 8 ماهه امسال بیان کرد: شکارخرگوش و پرنده‌هایی مانند کبک، کبوتر و حیوانات درمعرض انقراض مانند قوچ‌ومیش و کل و بز بیشترین موارد شکار غیرمجاز را شامل شده است.

وی دررابطه با تعداد مجوز صادر شده برای  شکار در استان همدان خاطرنشان کرد: در 3 هفته نخست آغاز صدور پروانه شکار، حدود 250 پروانه با مدت اعتبار 2 ماه صادر شده است و براساس ظرفیت محیط زیست استان و جلوگیری از آسیب رسیدن به محیط‌ زیست سقف پروانه‌های صادره 500 مجوز خواهد بود.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به توجه و مراقبت ویژه محیط‌ بانان در مناطق مجاز شکار، عنوان کرد: 2 روز درهفته در مناطق قانونی امکان شکار وجود دارد و محیط بانان دراین روزها مشغول بازرسی و جلوگیری از استفاده سلاح‌های غیرقانونی و شکار غیرمجاز حیوانات هستند.

وی با اعلام اینکه  درحال رصد و رفع آنفلوانزای پرندگان هستیم، دررابطه با حیوانات مجاز به شکار تصریح کرد: کبک، شکم سیاه و یا باقرقره، باخته و قمری از جمله حیوانات مجاز برای شکار هستند.

صفی‌خانی با اشاره به شرایط اخذ پروانه شکار برای افراد متقاضی، گفت: اولویت محیط ‌زیست بر بومی بودن متقاضیان است و داشتن اسلحه مجاز به‌همراه جواز حمل سلاح مربوطه، نداشتن سابقه تخلف درسنوات گذشته و نداشتن محرومیت شکار از شرایط اخذ پروانه شکار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha