راه اندازی داروخانه رباتیک در ارومیه با حواشی فراوانی مواجه شده و برای بسیاری از مردم این سوال بوجود آمده که در شرایط کنونی که نظام سلامت کشور با انواع چالشها دست به گریبان است چه لزومی برای صرف هزینه کلان در این باره بوده و وزارت بهداشت بر اساس کدام نیازسنجی و به مشاوره کدام افراد و شرکتها اقدام به هزینه کرد بودجه سلامت مردم در چنین طرحی نموده است و در این داروخانه قرار است دقیقا چه اتفاقی بیفتد و چه خدمت بهتری به مردم ارائه شود؟

تامین آمبولانس برای شبکه بهداشت ارومیه اولویتش بیشتر است یا راه اندازی داروخانه رباتیک /کمبود شدید مواد اولیه در اورژانسِ بیمارستان های ارومیه

سلامت نیوز:راه اندازی داروخانه رباتیک در ارومیه با حواشی فراوانی مواجه شده  و برای بسیاری از مردم این سوال بوجود آمده که در شرایط کنونی که نظام سلامت کشور با انواع چالشها دست به گریبان است چه لزومی برای صرف هزینه کلان در این باره بوده و وزارت بهداشت بر اساس کدام نیازسنجی و به مشاوره کدام افراد و شرکتها اقدام به هزینه کرد بودجه سلامت مردم در چنین طرحی نموده است و در این داروخانه قرار است دقیقا چه اتفاقی بیفتد و چه خدمت بهتری به مردم ارائه شود؟

لازم است وزارت بهداشت با شفاف سازی اسناد نیاز سنجی و طرح توجیهی راه اندازی داروخانه رباتیک را برای مردم و رسانه منتشر کند و مشخص کند که طرحهایی در حوزه آی تی و رباتیک بر اساس کدام نیازسنجی به بهره برداری میرسد و سرنوشت هزینه هایی که از جیب مردم میشود اگر این طرح با موفقیت به سرانجام نرسد چه میشود و کدام یک از مسئولین وزارت بهداشت پاسخگو خواهند بود ؟ 

در این باره  نادر قاضی پور هم با انتقاد از این طرح به خبرنگار سلامت نیوز گفت:« در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی کشور ما بیکاری جوانان است. در داروخانه ها چندین نیرو مشغول به کار هستند و با رباتیک کردن داروخانه چندین نفر بیکار می شوند.»


وی با تاکید براینکه مشکل نظام سلامت کشور ما رباتیک کردن داروخانه ها نیست، گفت:« به استاندارد رساندن تعداد تخت های بیمارستانی و تعداد پزشکان و پرستاران و برطرف کردن کمبود پزشک و پرستار و نیروهای درمانی باید در اولویت باشد.»


قاضی پور گفت:« اینکه چندین میلیارد تومان برای راه اندازی این داروخانه بودجه صرف شده است را کاری ندارم اما در این داروخانه این ربات بر پایه نسخه الکترونیکی به بیماران دارو را تحویل می دهد، این کار قشنگی است و دستشان هم درد نکند ولی با این کار چند نفر را از اشتغال انداخته اند؟ از طرف دیگر در صورت خراب شدن قطعه ای از این ربات قرار است چگونه آن را تعمیر و راه اندازی مجدد کنند؟ چقدر باید برای تعمیرات آن هزینه شود؟»


وی با بیان اینکه وزیر محترم بهداشت به دنبال تبلیغات خودشان هستند، گفت:« متاسفانه طرح تحول سلامت را ناقص و ناتمام گذاشته اند و بدون برنامه ریزی درست آن را اجرا کرده اند این در حالی است که دولت حساب و کتاب دارد و نباید در شرایط کنونی بیگدار به آب زد.»


نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت:« در اورژانس بیمارستان های ارومیه با کمبود شدید مواد اولیه مورد نیاز اورژانس مواجه هستیم و اکثر پزشکان در بیمارستان ها از کمبود امکانات شکایت دارند. »


وی در ادامه با طرح این سووال که آیا تامین آمبولانس برای شبکه های بهداشت با فاصله ۶۰ ، ۷۰ کیلومتری از شهر اولویتش از راه اندازی داروخانه رباتیک بیشتر نبود، گفت:« بیشترین بیماران زنان هستند به خصوص در وضع حمل های ناگهانی باید با آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شوند و در صورتی که بیمار با ماشین شخصی به مرکز درمانی منتقل شود از پذیرش بیمار خودداری می کنند که این معضلی است بنابراین باید برطرف کردن کمبود آمبولانس در اولویت باشد.»


وی در پایان خاطرنشان کرد: « مگر قرار نیست پیشگیری در اولویت اصلی نظام سلامت کشورمان باشد؟ پیشگیری از خانه های بهداشت آغاز می شود ما برای پیشگیری مبلغ اندکی خرج می کنیم در حالی که برای درمان باید چندین برابر هزینه کنیم. بنابراین بهتر است که به مسئله بهداشت و بحث پیشگیری توجه بیشتری داشته باشیم تا به درمان و تحمیل هزینه های سنگین به نظام سلامت کشورمان نرسیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha