یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 25881
سلامت نیوز :هنر و علم دست به دست هم داده اند تا طرحی نوین را که برای اجرای آن به دوازده هزار دندان شیری نیاز است، به اجرا درآورند.

بحث و جدل بر سر جنبه اخلاقی استفاده از سلول های پایه در علم پزشکی، مدتهاست که در جریان بوده و برای الهام بخشیدن به این مناظره، یک بیولوژیست و یک هنرمند، فکری بدیع ارائه داده اند.

پرفسور سارا رنکین از دانشگاه معتبر امپریال لندن و جینا سزامکی، هنرمند، می گویند بحث ها در باره جایگاه سلول پایه در تحقیقات و یا درمان، معمولا در باره درست یا نادرست بودن استفاده از جنین است.

آنها می خواهند پس از جمع آوری دوازده هزار دندان شیری کودکان خردسال، یک "کاخ مرجانی" بسازند و آن را در یک گردهمایی در باره سلول پایه به نمایش بگذارند. کاخ ساخته شده دو متر ارتفاع خواهد داشت.

پروفسور رنکین می گوید: "اگر از مردم بپرسیم فکر می کنند سلول پایه از کجا به دست می آید، اغلب پاسخ می دهند از جنین انسان. پس چربی بدن چه؟ ما از چربی هایی که از جراحی لیپوساکشن به دست می آید مقدار زیادی سلول پایه جدا می کنیم. سلول های پایه انواع مختلف دارد که مردم از این موضوع بی خبرند."

مبتکر طرح کاخی مزین به دندان های شیری، می گوید: "هدف ما افزایش دانش مردم در باره سلول پایه بزرگسالان است؛ همان سلول هایی که از مغز استخوان یا بند ناف متصل به جفت به دست می آید و می شود با آن درمان های جدید ارائه داد بدون آنکه مسائل اخلاقی دست و پا گیر شود."

پالپ دندان

پالپ دندان منبع دیگری برای استخراج سلول های پایه در افراد بزرگسال است؛ هر چند که منبعی کوچک است.

برخی از دانشمندان در تلاشند با استفاده از این سلول ها دندان جدید بسازند.

از کودکان خردسال خواسته شده که دندان های شیری خود را که افتاده به مجریان طرح "کاخ مرجانی" هدیه بدهند.

مبتکران این طرح می گویند به کودکان اطمینان می دهیم که ضرر مالی متوجه آنها نخواهد شد چون به ازای هر دندان که به این طرح اهدا کنند، یک بن دریافت می کنند که روی بن نوشته شده: "پری دندان، من یک دندان شیری به تو بدهکارم."

در کشورهای غربی رسم است که وقتی دندان شیری یک کودک می افتد آن را زیر بالش خود مخفی می کند تا به جای آن از "پری دندان" هدیه بگیرد. البته این والدین کودک هستند که وظیفه پری خیالی را برعهده دارند.

کاخ مرجانی از رزین کریستال ساخته شده و با دندان های شیری تزئین می شود.

خانم سزامکی گفت: "دندان، در تاریخ بشریت با داستان های اساطیری، حماسی و حور و پریان عجین شده است. دندان شیری و افتادن آن همچنین برای کودکان نشانه آن است که بزرگ شده اند و یک مرحله مهم را برای فاصله گرفتن از ذهنیت کودکی پشت سر گذاشته اند."

او افزود: "فرهنگ های مختلف، سنن مختلفی را در باره جایگاه دندان شیری و این که وقتی افتاد چه سرنوشتی دارد، دنبال می کنند. ما می خواهیم با نگاهی متفاوت به سوالاتی مانند ارزش ضایعات، نگرش هر فرد به بدنش و سود مواد بازیافتی، پاسخ دهیم."

اثر هنری "کاخ مرجان"، ابتدا در ماه دسامبر 2011 در سالن بلوکت شهر لیورپول انگلستان و بعد از آن در سال 2012 در موزه علوم در لندن به نمایش گذاشته خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha