سلامت نیوز :در پی درج خبری در وب دا، به نقل از وزیر بهداشت و تاکید وی بر استخدام 500 نیروی جدید در سازمان انتقال خون، که در نشست شورای عالی این سازمان اعلام شد، تعدادی از خوانندگان وب دا، پرسش هایی از نحوه این استخدام ها مطرح کردند که مدیر امور اداری سازمان انتقال خون در گفت و گویی جزییات استخدام کشوری این سازمان در سال گذشته و امسال را تشریح کرد.
به گزارش وب دا متن گفت و گوی دکتر صارمی در این خصوص به شرح زیر است:

آقای دکتر صارمی، استخدام های جدید سازمان انتقال خون بر چه مبنایی صورت می گیرد؟

** با توجه به مشكلات حادی كه در تامین نیروی انسانی متخصص در واحدهای عملیاتی سازمان وجود داشت و ادامه این روند بویژه در مناطق محروم و مراكز خونگیری و پایگاههای انتقال خون وضعیت بحرانی ایجاد می کرد باعث شد كه چند راهكار جهت حل مشكلات مربوطه در دستور كار قرار گیرد كه یكی از راهكارهای پیش رو جهت رفع این مشكل، اخذ سهمیه استخدام پیمانی برای مراكز خونگیری و پایگاههای انتقال خون سراسر كشور از مانده مجوزهای برنامه چهارم وزارت بهداشت بود. همچنین افزایش سهمیه نیروهای طرحی (از جمله پزشك و علوم آزمایشگاهی) نیز از راهكارهای دیگری جهت رفع این مشكل بود كه با پیگیری های مكرر و حمایت های مدیرعامل سازمان و معاونت اداری و مالی بالاخره تعداد 500 مجوز استخدام پیمانی جهت جذب نیروی انسانی مورد نیاز به سازمان انتقال خون اختصاص پیدا كرد كه از این تعداد 50 مجوز جهت استان تهران و 8 مجوز جهت استان البرز اختصاص یافته كه در مراحل صدور مجوز نهایی می باشد. همچنین از كل سهمیه اختصاص یافته به سازمان 25% اختصاص به فرزندان شهید و جانبازبالای 25% دارد كه خارج از آزمون جذب خواهند شد.

آزمون استخدامی طی چندروز و در چند استان برگزار شد؟

** آزمون استخدامی سازمان انتقال خون ایران جهت جذب 331 نیروی انسانی در رشته های فنی و تخصصی در تاریخ 20 اسفند  راس ساعت 9 صبح در كلیه مراكز استانها (به جزء استان تهران و البرز) بصورت همزمان در 29 حوزه برگزار گردید.
بیشترین نیروهای مورد نیاز كه پذیرش شده اند در چه رشته ای بودند؟
 ** از كل سهمیه استخدامی كه از طریق آزمون جذب خواهند شد رشته شغلی كارشناس امور انتقال خون با 139 نفر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.
كلاً در چه رشته هایی استخدام نیروهای جدید صورت گرفته است؟
** آمار جذب نیروی انسانی در سایر رشته ها از طریق آزمون به تفكیك شرح ذیل خواهد بود:
 
رشته شغلی                        تعداد سهمیه استخدامی از طریق آزمون

پزشك                                  94
كارشناس آزمایشگاه                56
كاردان آزمایشگاه                   7
كارشناس امور انتقال خون        139
كاردان امور انتقال خون           14
كارشناس شبكه                     21
جمع                                  331
 
آزمون استخدامی دیگری نیز برای آینده در پیش داریم یا خیر؟

** مجوز اخیر اختصاص یافته به سازمان از محل مانده مجوزهای برنامه چهارم توسعه بوده و می بایست تا پایان سال جاری آزمون مربوطه برگزار می شد. برای سهمیه استان تهران و كرج كه مجموعاً 58 سهمیه می باشد و اعتبار این مجوز تا پایان شهریور 90 تمدید گردیده است در حال پیگیری و اخذ مجوز نهایی هستیم كه بلافاصله بعد از اخذ مجوز نهایی آزمون مربوطه در سال 90 برگزار خواهد شد.  همچنین در صورت ابلاغ سهمیه استخدامی سازمان در برنامه پنجم توسعه اقدامات لازم در خصوص برگزاری آزمون جهت جذب نیروی انسانی مورد نیاز در سنوات آینده به عمل خواهد آمد.

برای آزمون از چه شیوه ای استفاده شد و آیا كارآمد بوده است یا خیر؟ لطفاً شرح دهید.

** انجام امور اجرایی آزمون استخدامی سازمان انتقال خون ایران در سال جاری، برای اولین بار بصورت الكترونیكی و از طریق سایت سازمان صورت پذیرفت به این طریق ثبت نام داوطلبین – صدور كارت داوطلبین- اطلاع رسانی كلیه اخبار مربوط به آزمون و نهایتاً اعلام نتایج آزمون ازطریق سایت مذكور صورت پذیرفته و نتایج نیز حداكثر تا پایان فروردین سال 90 از طریق همین سایت به اطلاع داوطلبین خواهد رسید.
استفاده از این روش جهت برگزاری آزمون نه تنها باعث افزایش دقت- كاهش میزان خطای انسانی – افزایش سرعت در انجام اموراجرایی آزمون گردیده بلكه باعث افزایش رضایت مندی داوطلبین نیز گردیده است . همچنین آزمون سازمان انتقال خون ایران اولین بار بصورت استانی برگزار شده است كه این نه تنها باعث درگیر شدن كلیه پایگاههای انتقال خون در امور اجرایی آزمون و انجام سریع تر مراحل اجرایی آزمون گردیده بلكه مانع از تردد داوطلبین از كلیه استانها به تهران جهت شركت در جلسه آزمون بود كه خود باعث رضایت هرچه بیشتر داوطلبین شده است.

آیا با مشكلات یا شكایاتی در این رابطه روبرو شده اید یا خیر؟ لطفاً راه كارهای پیشنهادی را بفرمایید.

** با توجه به اینكه آزمون برای اولین بار بصورت استانی برگزار گردید مشكلاتی نیز در این خصوص وجود داشت كه از جمله این مشكلات می توان به لغو برخی پروازها جهت حمل سوالات آزمون به مراكز استانی و حضور نماینده ستادمركزی در محل آزمون اشاره كرد كه خوشبختانه با پیگیریهای انجام شده سوالات امتحانی و نماینده ستادمركزی در موعد مقرر در استان مربوطه حاضر شدند. از جمله شكایات داوطلبین در آزمون سازمان، در خصوص تخصصی بودن سوالات طرح شده برای هر رشته شغلی بود كه قاعدتاً داوطلبی كه بعنوان مثال با داشتن لیسانس شیمی، رشته شغلی كارشناس آزمایشگاه را جهت استخدام انتخاب نموده است می بایست مطالب مربوطه به آن رشته شغلی را نیز به میزان كافی مطالعه نماید.  
 در پایان ذكر این نكته ضروری است كه انتخاب داوطلبان استخدام حداكثر به میزان 5/1 برابر ظرفیت مورد نیاز از میان افرادی كه حدنصاب نمره امتحان عمومی (60% نمره امتحان عمومی) را كسب كرده اند به ترتیب بیشترین نمره كسب شده در  امتحان تخصصی انجام خواهد شد و داوطلبانی كه اسامی آنها از طریق سایت سازمان جزو  پذیرفته شدگان 5/1 برابر ظرفیت اعلام گردد موظف هستند حداكثر ظرف مدت 5 روز همراه با اصل مدارك به پایگاه انتقال خون استانی كه آزمون داده اند مراجعه نمایند.
به نوبه خود از كلیه نمایندگان ستادمركزی كه در حوزه امتحانی استان مربوطه حضور داشته و نظارت نمودند و نیز از كلیه مدیران و پرسنل پایگاههای انتقال خون سراسر كشور كه در اجرای هرچه بهتر آزمون ما را یاری نمودند نهایت سپاس و قدردانی را دارم./201/202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha