از فرهنگیان حمایت قضایی می کنیم هنوز چند ماهی از سال تحصیلی جدید نگذشته است که خبرهایی از ضرب و شتم معلمان در مدارس مختلف به گوش می‌رسد.

حمایت آموزش و پرورش از معلمان ضرب و شتم دیده

سلامت نیوز: از فرهنگیان حمایت قضایی می کنیم هنوز چند ماهی از سال تحصیلی جدید نگذشته است که خبرهایی از ضرب و شتم معلمان در مدارس مختلف به گوش می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ، چندی پیش سه معلم در خراسان رضوی توسط اولیای دانش‌آموزان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، موضوعی که حالا نشان می‌دهد در حال تبدیل شدن به یک عادت در مدارس شده است؛ چرا که در همین مهرماه سال‌جاری خبر ضرب و شتم یکی از معلمان شیرازی در رسانه‌ها منتشر شد. سال گذشته هم چند معلم از جمله دبیر فیزیک مدرسه‌ای در شهرستان حمیدیه استان خوزستان توسط ولی یکی از دانش‌آموزان، مورد ضرب و شتم قرار گرفت. رخدادی تلخ که پیش از این نیز در دیگر مناطق کشور مسبوق به سابقه بوده و در این سال‌ها بیشتر هم شده است. همین موضوع موجب شد تا دیروز وزیر آموزش و پرورش اعلام کند: در دفتر حقوقی بخش مستقلی را تشکیل داده‌ایم که به‌صورت متمرکز، حمایت‌های قضایی از فرهنگیان را انجام می‌دهد. موضوع مهمی است که البته فقط در استان خراسان رضوی اتفاق نیفتاده است و در برخی از استان‌های دیگر نیز اتفاق افتاد و قبلاً هم گفته بودم همان‌طور که حرمت و حق دانش‌آموزان برای ما اهمیت دارد حقوق فرهنگیان نیز باید مورد صیانت قرار گیرد. موضوع ضرب و شتم معلمان بسیار مهم است.


سیدمحمد بطحایی در این باره بیشتر توضیح داد: آموزش و پرورش به‌عنوان یک خانواده بزرگ است و هر عضوی از این خانواده مورد تعرض قرار گیرد مثل این است که وزیر آموزش و پرورش مورد هتک حرمت قرار گرفته باشد و بین معلم، وزیر آموزش و پرورش و معاون وزیر فرقی وجود ندارد و ما در این موضوع به‌صورت متمرکز وارد شدیم و پیگیری می‌کنیم.


‌شأن معلم را حفظ کنیم
برخی از فعالان صنفی بر این باورند که وقتی‌ شأن معلم زیر سؤال برود و معلمان به لحاظ معیشتی تأمین نباشند یعنی پس از کلاس درس مجبور به مسافرکشی باشند و دانش‌آموزانشان هم آنها را در حال مسافرکشی ببینند،‌شأن و جایگاه معلم در ذهن دانش‌آموز و خانواده‌اش لطمه میبیند. محمد نیک‌نژاد فعال صنفی معلمان نیز در گفت و گو با «ایران» در این باره تأکید کرد: چند سال پیش در یک مدرسه نمونه دولتی معلم بودم و از نزدیک می‌دیدم که برخی از معلمان بعد از پایان مدرسه ماشین‌هایشان را روشن می‌کردند و سرویس دانش‌آموزان بودند.

دانش‌آموزان و خانواده آنها اصلاً شأنی برای این معلم قائل نبودند و ما بی‌حرمتی را به این معلمان می‌دیدیم. وی اظهار کرد: بهتر است مسئولان وزارت آموزش و پرورش فکری به حال‌ معلمان کنند. اگر حقوق و مزایای آنها را بیشتر کنند شاید کمتر مورد بی‌حرمتی قرار بگیرند. معلم مجبور نیست مسافرکشی کند و دانش‌آموزانش را ببیند که او را تحقیر می‌کنند.
مهدی بهلولی فعال صنفی معلمان  هم در این باره معتقد است: اینکه وزارتخانه آموزش و پرورش، نسبت به حقوق مدنی آموزگاران و دفاع از این حقوق حساسیت به خرج دهد خبری است که می‌تواند مورد استقبال فرهنگیان و بویژه کنشگران صنفی، مدنی و سیاسی آنها قرار گیرد. در گذشته شاهد بوده‌ایم که در کنش‌های اعتراضی فرهنگیان، حقوق آنان نادیده گرفته شده است. کم نبوده و نیستند آموزگارانی که به خاطر اعتراض مدنی به شرایط کاری و معیشتی خود، توهین شنیده‌اند یا مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.متأسفانه تاکنون و در این موارد، کار مفید و مؤثری از دایره حقوقی وزارتخانه آموزش و پرورش دیده نشده است.

نکته مهم اما این است که نهادهای امنیتی و قضایی نیز باید ورود جدی و مؤثر دایره حقوقی وزارتخانه را به رسمیت بشناسند. مثالی که هم‌اکنون به ذهنم می‌رسد به پرونده زنده‌یاد محسن خشخاشی برمی‌گردد که اتفاقاً چند روز پیش، یکم آذرماه، چهارمین سالگرد کشته شدن او در کلاس درس توسط یکی از دانش‌آموزانش با ضربه‌های چاقو بود. از خانواده ایشان شنیده‌ام که نماینده حقوقی آموزش و پرورش در دادگاه، صرفاً خود را ناظر بر جریان دادگاه می‌دانسته و هیچ گونه کار جدی‌ای از سوی او انجام نگرفته است و دادگاه نیز، حق خاصی برای ورود دایره حقوقی آموزش و پرورش قائل نبوده است.
وی تأکید کرد: هم‌اکنون و اگر قرار است دایره حقوقی وزارتخانه در دفاع از حقوق صنفی و مدنی و شغلی فرهنگیان فعال شود برای گام نخست می‌تواند نخستین هماهنگی‌ها را با بخش حراست آموزش و پرورش انجام دهد و ورودی جدی به پرونده فرهنگیانی کند که به خاطر کنش‌های صنفی از گذشته و به تازگی در حراست‌ها و مراکز امنیتی و قضایی دارای پرونده بوده و شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha