بارش‌ها از ابتدای پاییز موجی از خوشحالی را بین هموطنان موجب شده است. بارش باران و برف در حدود 60 روز گذشته امیدواری‌ها برای کاهش تنش‌های آبی و کشاورزی پررونق سال آینده را نوید می‌دهد اما همین بارش‌ها تا کنون موجب وارد شدن خسارت‌های بسیاری به هموطنان در استان‌های مختلف نیز شده است.

راهکار مدیریت بحران برای بهره‌گیری از بارش‌ها و جلوگیری از بروز سیلاب چیست؟

سلامت نیوز:بارش‌ها از ابتدای پاییز موجی از خوشحالی را بین هموطنان موجب شده است. بارش باران و برف در حدود 60 روز گذشته امیدواری‌ها برای کاهش تنش‌های آبی و کشاورزی پررونق سال آینده را نوید می‌دهد اما همین بارش‌ها تا کنون موجب وارد شدن خسارت‌های بسیاری به هموطنان در استان‌های مختلف نیز شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،بارندگی روزهای اخیر هم موجب بروز سیل در 11 استان کشور و مفقود شدن حداقل چهار نفر شده است. این در حالی است که گفته می‌شود ایران کشوری حادثه‌خیز بوده و جزو ۱۰ کشور اول دنیا از نظر وقوع حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و ... قرار دارد. بالا بودن احتمال وقوع انواع بلایا هر کشوری را ناگزیر می‌سازد تا برای مواجهه با حوادث یاد شده، آمادگی کافی داشته باشد اما هرسال شاهد این موضوع هستیم که کم‌کاری‌ها از سوی برخی مسوولان موجب وارد شدن خسارت‌ها به مردم می‌شود.


بدون شك سیلاب به عنوان یك بلای طبیعی شناخته شده و سیلاب هم از نظر تلفات جانی و هم از نظر خسارات مالی مهیب‌ترین بلای طبیعی در جهان محسوب می‌شود. در هنگام بارش باران و برف مقداری از آب جذب خاك و گیاهان، درصدی تبخیر و باقیمانده به صورت روان‌آب، جاری می‌شود. سیلاب زمانی رخ می‌دهد كه خاك و گیاهان نتوانند بارش را جذب کرده و در نتیجه كانال طبیعی رودخانه كشش گذردهی روان‌آب ایجاد شده را نداشته باشد. البته تخریب‌های صورت گرفته در عرصه‌های جنگلی و مراتع را نیز باید به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز سیلاب
در نظر گرفت.

تغییرات اقلیمی
با توجه به شرایط موجود و تغییرات اقلیمی، شرایط جغرافیایی و توپوگرافی کشور میزان خسارت ناشی از بروز سیلاب در کشور رو به افزایش است. در سال‌های اخیر شاهد تغییر الگوی بارندگی در کشور بوده‌ایم، به طوری که بارندگی‌ها به میزان خیلی زیاد و در زمان کم روی می‌دهد و زمینه برای وقوع سیلاب‌های شدید فراهم می‌شود. کاهش پوشش گیاهی، برداشت غیرمجاز شن و ماسه و تجاوز به حریم رودخانه باعث شده سیلاب در بسیاری از شهرهای کشورمان خسارت‌های زیادی بر جای بگذارد.

   چرا سیلاب؟
اگر روزگاری مثال قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود کاربرد داشت این روزها به جای آن باید گفت: قطره ‌قطره جمع گردد، وانگهی سیلاب شود. بسیاری از مردم شهرهای مختلف کشور در هفته‌های اخیر با وجود بارندگی‌های شدید با مشکلات عدیده ای مواجه شده و علاوه بر چند مجروح و کشته خسارت‌های میلیاردی هم به جا مانده است.
بارش‌های پاییزی که در گذشته سفره‌های زیرزمینی کشور را سرشار از منابع آبی می‌کرد طی سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی مسوولان و مدیران تبدیل به سیلاب‌هایی شده که در مسیر گذر اغلب پل‌ها، محور‌های ارتباطی، خانه‌های روستایی، مزارع و باغات را تخریب و نابود می‌کند. در این راستا بسیاری از کارشناسان حوزه آبخیزداری بر این باورند که تخریب جنگل‌ها و مراتع، تجاوز به حریم رودخانه‌ها و برداشت بی‌رویه شن و ماسه از رودخانه‌ها و قرارگرفتن روستا‌ها در مناطق سیل‌خیز از مهم‌ترین عوامل تشدید خسارات وارده به مناطق مختلف به دنبال وقوع سیل است.

خسارت 700 میلیاردی
مهرماه امسال بود که به دلیل بارش‌های سنگین و جاری شدن سیلاب بیش از 700 میلیارد تومان خسارت به راه‌ها و ابنیه فنی استان گیلان وارد شد. باران شدید در شمال کشور منجر به جاری شدن سیل، شکسته شدن برخی پل‌ها، آب گرفتگی معابر و بسته شدن بسیاری از راه‌های ارتباطی اصلی و فرعی شد. بر اساس خبرهای منتشر شده در آن سیل دستکم هشت نفر در استان‌های خراسان شمالی، مازندران و گیلان کشته و یک نفر نیز در گیلان ناپدید شدند. اما با وجود همه این اتفاق‌ها و پس از اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی کشور در مورد احتمال وقوع بارش‌های شدید در بسیاری از استان‌های کشور و استمرار آن به مدت چند روز، گزارش‌های مبنی بر غافلگیری مسوولان به گوش رسیده است. غافلگیری‌ای که هر سال در آستانه شروع فصل پاییز تکرار می‌شود و خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های استانی تا واحد‌های مسکونی و مزارع وارد می‌کند.

پیش بینی هواشناسی
اگرچه سازمان هواشناسی کشور روز شنبه سوم‌آذرماه برای استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، جنوب اصفهان، شمال بوشهر‌، جزایر شمال خلیج فارس و بارش برف در ارتفاعات زاگرس و البرز رگبار و رعدوبرق‌، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و همچنین برای چهارم‌آذرماه برای جنوب لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، جنوب اصفهان، بوشهر‌، جزایر خلیج فارس‌، غرب هرمزگان و  برخی مناطق یزد بارش برف در ارتفاعات زاگرس و البرز و رگبار و رعدوبرق‌، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن آب رودخانه‌ها را اعلام کرده بود اما وقوع سیل در بسیاری از این استان‌ها خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

امدادرسانی به 23 شهر
به گفته آقای مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در پی بارش‌های شدید، وقوع سیل و آبگرفتگی به 23 شهر، روستا و مناطق عشایرنشین 11 استان کشور امدادرسانی‌هایی انجام شده اما استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان و مازندران استان‌هایی هستند که طی روزهای گذشته به خاطر شدت بارندگی‌ها، تحت تأثیر سیل و آبگرفتگی قرار گرفتند. به گفته او، 307 نفر در مناطق یاد شده توسط 50 تیم امدادی شامل 193 امدادگر امدادرسانی شدند، 18 نفر اسکان اضطراری و 14 نفر به مناطق امن انتقال یافتند و از 32 واحد مسکونی نیز آب تخلیه شد.

مفقود شدن چهار نفر
رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر می‌گوید: چهار نفر در رودبار، چیره و فومن گیلان مفقود شده و ۳۲ واحد مسکونی تاکنون از آب تخلیه شده است همچنین چهار دستگاه خودرو گرفتار در مسیر سیلاب به وسیله تیم‌های امدادی رهاسازی شده است. اگرچه سیل‌های پراکنده در کشور این روزها عادی شده اما با یک حساب ساده سرانگشتی می‌توان گفت خسارت‌هایی که سیل به زندگی مردم می‌زند تا سال‌ها جبران نخواهد شد به همین دلیل مسوولان دولتی باید هرچه سریع‌تر نسبت به ایجاد زیرساخت‌های مناسب در راستای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha