یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 25888
سلامت نیوز :خوردن نوشیدنی‌های داغ در دراز مدت و بر حسب عادت می‌تواند به سرطان مری منجر شود.
 دکتر امیر حسین فقیهی، دانشیار مرکز آموزشی درمانی رسول اکرم(ص) گفت: مواد اسیدی، قلیایی و مواد داغ و پرحرارت ازجمله مواد آزارنده هستند که خوردن آنها باعث آزار مری و حتی زخم و سرطان می‌شود.
وی اظهار داشت: مواد غذایی داغ به دلیل حرارت زیاد دستگاه گوارشی را می‌سوزاند به طوری كه نوشیدنی‌های بسیار داغ در صورت بلعیده شدن به مخاط حفره دهان تا معده آسیب جدی وارد و سطح بیشتری را درگیر سوختگی می‌کند.

این متخصص گوارش و کبد تصریح کرد: مواد غذایی جامد داغ آسیب کمتری به دستگاه گوارش وارد می‌کند و قبل از بلعیده شدن خیلی سریع می‌توان آن را از حفره دهان خارج کرد.

وی اضافه كرد: مواد جامد بسیار داغ در صورت بلعیده شدن به مری و معده آسیب جدی وارد و باعث سوختگی شدید دستگاه گوارش می‌شود.

این متخصص گوارش و کبد با بیان اینکه سرطان مری در شمال کشور به دلیل خوردن چایی داغ شیوع بیشتری دارد گفت: بر اساس مطالعات انجام شده سرطان مری با خوردن چای داغ به دلیل سوختگی و تغییر ژن‌ها ارتباط مستقیمی دارد.

وی افزود: به منظور پیشگیری از انواع سرطان های دستگاه گوارش، فرهنگ درست غذا خوردن و نوشیدن باید در سنین کودکی در خانواده‌‌ها نهادینه شود.

فقیهی اظهار داشت: همچنین مادران هنگام غذا دادن به کودکان باید ماده غذایی را امتحان کنند تا بر اثر داغ بودن به دستگاه گوارش کودک آسیب نرسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha