دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 258887

هنگام خوردن بستنی یخ، ممکن است به طور ناگهانی و سریع دردی در پیشانی احساس شود و حالتی به نام “انجماد مغزی” ایجاد شود. درد یخ زدن مغز در عرض چند ثانیه رخ می دهد و با قرار گرفتن در معرض دمای سرد شدت درد افزایش می یابد. یخ زدن مغز، که به عنوان “سردرد بستنی” نیز نامیده می شود، به معنای پزشکی به عنوان یک سردرد تحریک کننده شناخته می شود.

انجماد مغزی چیست؟

سلامت نیوز: هنگام خوردن بستنی یخ، ممکن است به طور ناگهانی و سریع دردی در پیشانی احساس شود و حالتی به نام “انجماد مغزی” ایجاد شود. درد یخ زدن مغز در عرض چند ثانیه رخ می دهد و با قرار گرفتن در معرض دمای سرد شدت درد افزایش می یابد. یخ زدن مغز، که به عنوان “سردرد بستنی” نیز نامیده می شود، به معنای پزشکی به عنوان یک سردرد تحریک کننده شناخته می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، انجماد مغزی ممکن است زمانی شروع شود که یک ماده بسیار سرد – غذا یا هوا – به پشت دهان و یا پشت گلو برسد و عروق خونی و عصب را در این مناطق حساس به دما تحریک کند. بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، معلوم شد که افزایش ناگهانی جریان خون و افزایش انقباض عروق مغزی، رگ خونی که در وسط مغز پشت چشم قرار دارد، ممکن است منجر به یخ زدن مغز شود. این مطالعه نشان داد که وقتی انسداد مغز پایان می یابد، عروق، جریان خون را کاهش می دهد و این باعث می شود که درد از بین برود. محققان گفتند که افزایش فشار داخل جمجمه، که باعث افزایش جریان خون به سر می شود، باعث بروز این درد می شود.

یکی دیگر از توضیحات احتمالی برای یخ زدن مغز حساسیت سرد یک عصب مهم در سر و صورت، به نام عصب سه گانه است. هنگامی که عصب سه گانه ایجاد می شود، رگهای خونی درون سر به طور مداوم سفت می شوند و سپس به سرعت گسترش می یابند و موجب احساس ناگهانی درد می شوند.

هنگامی که محرک های سرد برداشته شوند، عروق خونی به اندازه طبیعی خود باز می گردند و درد از بین می رود، انجماد مغزی دردی کوتاه است و به مغز آسیب نمی زند.

منبع: www.livescience.com

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha