معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به ارتباط بین آلودگی هوا و افزایش بیماری‌هایی همچون سکته‌های قلبی، مغزی و بیماریهای ریوی گفت: بیماران، کودکان و سالمندان مهمترین گروه قربانی این آلودگی‌ها هستند.

افزایش سکته‌های قلبی، مغزی و بیماری‌های ریوی بر اثر آلودگی هوا

سلامت نیوز:معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به ارتباط بین آلودگی هوا و افزایش بیماری‌هایی همچون سکته‌های قلبی، مغزی و بیماریهای ریوی گفت: بیماران، کودکان و سالمندان مهمترین گروه قربانی این آلودگی‌ها هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، قیمت پایین سوخت در ایران باعث شده استفاده از وسایل نقلیه عمومی چندان در میان مردم کشورمان رایج نباشد و همین مسئله از مهمترین دلایل آلودگی هوای شهرهای کشورمان و در نتیجه مرگ سالانه هزاران نفر است.

سید علی جواد موسوی (معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران و فوق تخصص ریه)، با اشاره به آسیب‌های آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها، مهمترین راه‌حل برای کاهش معضل آلودگی هوا را استفاده از وسایل نقلیه عمومی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی دانست.

وی با اشاره به ارتباط بین آلودگی هوا و افزایش بیماری‌هایی همچون سکته‌های قلبی، مغزی و بیماریهای ریوی گفت: بیماران، کودکان و سالمندان مهمترین گروه قربانی این آلودگی‌ها هستند.

این متخصص داخلی افزود: یکی از کارهایی که مردم برای کاهش آلودگی هوا باید انجام بدهند این است که در زمان هایی که آلودگی هوا بیشتر می شود و اصطلاحا « وارونگی » رخ داده است از خودروهای شخصی کمتر استفاده کرده و بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

موسوی در ادامه، معاینه فنی خودروها را یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: حتما لازم است خودروهای شخصی معاینه فنی شوند؛ چرا که این موضوع ارتباط مستقیمی با آلودگی هوا دارد.  

وی به خودروهای تک سرنشین و استفاده از خودروهای شخصی اشاره کرد و افزود: استفاده از خودروی شخصی باعث افزایش میزان مصرف بنزین می شود که این موضوع به تشدید آلودگی هوا می‌انجامد. بنابراین اجرای کمپین هایی مانند «روز بدون خودرو» می تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار باشد و در طولانی مدت اثرات بسیار خوبی بر بهبود وضعیت هوا خواهد داشت بنابراین هرچه مردم به سمت این کمپین ها حرکت کنند، آگاهی مردم در این خصوص بیشتر می شود و جامعه کم‌کم به سمت این می رود که از خودروهای تک سرنشین کمتر استفاده کند.

بنابراین گزارش؛ بر اساس آمار،‌ در حال حاضر مصرف سوخت‌های فسیلی و به خصوص بنزین در کشورمان بسیار بالاتر از میانگین جهانی است و حل این مشکل علاوه بر آنکه از طریق تشویق افراد جامعه به استفاده از وسایل نقلیه عمومی صورت می گیرد، توجه بیشتر خودروسازان به استانداردهای زیست‌محیطی را می‌طلبد، خودروسازان با توجه بیشتر به استاندارهای جهانی در زمینه وسایل نقلیه می‌توانند کمک بسیار بزرگی به حفظ هوای پاک کنند.

 تبدیل سوخت خودروها به CNG، ارایه برنامه های آموزشی در رابطه با کاهش مصرف سوخت، اطلاع رسانی در مورد تهدیدهای آلوده کننده هوا، تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، خارج کردن صنایع آلاینده از محدوده شهری، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و قدیمی، استفاده از انرژی های تجدید پذیربخشی از اقداماتی است که می توان برای کاهش آلودگی هوا انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha