یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 25890
سلامت نیوز : عضو كمیته كشوری كنترل عفونت های بیمارستانی با بیان اینكه هر تبی به معنای عفونت چركی نیست و نیاز به تجویز و مصرف آنتی بیوتیك ندارد، گفت:‌ مصرف خودسرانه یا عدم تكمیل دوره مصرف آنتی بیوتیك ها، مقاومت میكروبی را در پی دارد.
 
دكتر  شیرین افهمی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با ، افزود:‌ هدف و شعار امسال سازمان جهانی بهداشت، مقابله با مقاومت میكروبی است زیرا ژن های جدیدی شناسایی شده اند ‌كه افزایش مقاومت میكروبی را در پی دارند.
وی به مردم توصیه كرد، از مصرف بی رویه و تجویز خودسرانه آنتی بیوتیك ها خودداری كنند و هرگز اقدام به خرید این گونه داروها بدون نسخه پزشك نكنند.
افهمی گفت: بسیاری از عفونت های ویروسی چون سرماخوردگی های ساده یا عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی همچون آبریزش بینی، سرفه، عطسه یا گلو درد با استراحت و مصرف مایعات كافی قابل درمان است و حتی اگر فرد تب داشته باشد می تواند با قرقره آب نمك و مصرف تب برهای ساده چون استامینو فن آن را برطرف كند.
این استاد دانشگاه گفت: در صورتی كه تب یا بیماری ادامه یافت، فرد می تواند به پزشك مراجعه كرده و با تشخیص پزشك از دارو یا آنتی بیوتیك استفاده كند.
وی استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیك ها یا توصیه و تاكید به پزشك برای تجویز آنتی بیوتیك را شیوه ای غلط عنوان كرد و افزود:‌ متاسفانه این فرهنگ در كشور وجود دارد و این درحالی است كه بیمار باید به پزشك و تشخیص وی اعتماد كند.
عضو كمیته كشوری كنترل عفونت های بیمارستانی ادامه داد: تكمیل دوره درمان و استفاده از دارو طبق تجویر پزشك تا پایان زمان تعیین شده برای مقابله با مقاومت میكروبی ضروری است.
افهمی درادامه گفت:خودداری از پذیرش و بسترهای غیر ضروری بیماران در بیمارستان ها و مراكز درمانی می تواند عاملی موثر برای مقابله با مقاومت میكروبی باشد.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در صورتی كه ادامه درمان با مصرف آنتی بیوتیك ها در خانه امكانپذیر است پزشكان می توانند سریع تر بیمار را مرخص كرده تا ادامه درمان در خانه انجام شود.
وی شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون، رعایت ادب در هنگام عطسه و سرفه و استفاده از دستمال كاغذی و دور انداختن دستمال پس از یكبار مصرف را از عوامل كاهش مقاومت میكروبی عنوان كرد.
هفته ملی سلامت از 17 تا 23 فروردین دركشور گرامیداشته می شود و 18 فروردین مصادف با هفتم آوریل، روز جهانی بهداشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha