فوق دکترای بیوتکنولوژی با اشاره به برگزاری همایش کشاورزی ایران و اروپا در هفته گذشته که در تهران تشکیل شد، گفت:« در این همایش نمایندگان اروپایی اذعان داشتند که کشورهای اروپایی تراریخته نمی کارند و تراریخته استفاده انسانی ندارد ولی به کشور ایران صادر میکنند و هم زمان کشورهای اروپایی علاقمند به واردات محصولات ارگانیک از ایران هستند. این مسئله برای مدیران ارشد کشور باید دارای پیام مهمی باشد اگر گوش شنوایی باشد.»

کشورهای اروپایی به ایران تراریخته صادر و از ایران محصولات ارگانیک وارد می کنند!/ دیدگاه کشاورزی بر تصمیم گیری های محیط زیست حاکم شده/کلانتری تخصصی در زمینه تنوع زیستی ندارد

سلامت نیوز: فوق دکترای بیوتکنولوژی با اشاره به برگزاری همایش کشاورزی ایران و اروپا در هفته گذشته  که در تهران تشکیل شد، گفت:« در این همایش نمایندگان اروپایی اذعان داشتند که کشورهای اروپایی تراریخته نمی کارند و تراریخته استفاده انسانی ندارد ولی به کشور ایران صادر میکنند و هم زمان کشورهای اروپایی علاقمند به واردات محصولات ارگانیک از ایران هستند. این مسئله برای مدیران ارشد کشور باید دارای پیام مهمی باشد اگر گوش شنوایی باشد.»

دکتر علی متولی زاده اردکانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز درباره تبعات واگذاری مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی از سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت جهاد کشاورزی، گفت:« تنوع زیستی یک مقوله جداگانه ای است که تمام سازمان های محیط زیستی جهان درگیر آن هستند. اما ما مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی در کشورمان را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرده ایم که در قانون اساسی وظیفه اش تولید محصولات زراعی و باغی و غذا تعریف شده است. این در حالی است که در ایران بیش از ۸ هزار گونه گیاهی وجود دارد و ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهانی را داراست و هزاران نوع گیاه ارزش غذایی مستقیم ندارند و مصارف در بسیاری از حوزه های دیگر از قبیل پزشکی و بهداشتی و ... دارند.  این وزارتخانه پرسنل و دانشمندان و محققان مورد نیاز برای حفظ تنوع زیستی را ندارد.»


 وی با طرح این سوال چرا چنین اقدامی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است، گفت:« هدف از تشکیل وزارت جهاد کشاورزی استقلال کشور در اقلامی است که مصرف غذایی دارند و با شناختی که از کارشناسان و متخصصان این وزارتخانه موجود است،  تخصص لازم در حوزه حفظ تنوع زیستی وجود ندارد. اگرچه متاسفانه می بینیم که رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان فردی است که دکترای زراعت دارد و در واقع در حوزه کشاورزی کار می کنند و حوزه کشاورزی و تنوع زیستی مخدوش شده است. حفظ تنوع زیستی یک حوزه کار علمی و تخصصی است و در جهان پیشرفته کاملا پذیرفته شده است.»


این فوق دکترای بیوتکنولوژی خاطرنشان کرد:« همانطوری که می بینیم در کنوانسیون بین المللی تنوع زیستی از متخصصینی که دعوت می شود دارای تجربه فراوان در ژنتیک جمعیت، گونه شناسی، تکامل، سیستم بیولوژی و ... می باشند و دیدگاه وسیعی در حوزه زیست گونه ها و محیط زیست دارند. ولی چون رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ما در گذشته وزیر جهاد کشاورزی بوده اند و کشور ایران را از دیدگاه کشاورزی مینگرند،  تنوع زیستی را محدود به گیاهان زراعی و باغی کرده اند و تولید محصولات کشاورزی و درختان و گیاهان درحوزه کشاورزی را برابر با 8000 گونه گیاهی  تعریف کرده اند.»


وی افزود:« کشور ایران با تنوع زیستی بی نظیر در جهان و مکانی است برای حضور بیش از  ۸ هزار گونه گیاهی که سرمایه بسیار عظیمی برای نسل کنونی و آینده می باشد. متاسفانه با در اختیار گرفتن سازمان محیط زیست کشور توسط وزیر پیشین جهاد کشاورزی، دیدگاه محدود کشاورزی بر تصمیم گیری های مربوط به حفاظت از محیط زیست حاکم شده است و این واگذاری غیرمنطقی و اشتباه است .»


وی خاطرنشان کرد:«  در کنفرانس اعضای متعاهد کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل ایمنی زیستی که اخیرا در مصر برگزار شد، فردی را که خود مدافع محصولات تراریخته است به عنوان نماینده ایران فرستاده اند در حالی که وی هیچ تخصصی در زمینه تنوع زیستی ندارد و خطر کاشت گیاهان تراریخته را به مسئولین کشور انتقال نداده است.»


وی در واکنش به اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط زیستی مبنی بر اینکه محصولات تراریخته ربطی به تنوع زیستی ندارند، گفت:« این اظهارات که تراریخته ها هیچ ضرری برای تنوع زیستی ندارند به این دلیل است که آقای کلانتری تخصص در زراعت دارند و آن هم محدود به۴۰ سال پیش است که مدرک دکترا کسب کرده اند و در حوزه وزارت جهاد کشاورزی کار کرده اند و چون تعریف علمی صحیحی از تراریخته ندارند و در حوزه ژنتیک و زیست فناوری اطلاع دقیقی ندارند، چنین اظهار نظری کرده اند در صورتی که 39 کشور جهان از جمله فرانسه ، ایتالیا ، آلمان ، روسیه ، ایرلند و اسکاتلند و ... قانون منع کاشت گیاهان تراریخته را دارند و این به دلیل خطرات احتمالی برای محیط زیست کشورشان است.»


دکتر متولی زاده اردکانی افزود:« در کشور ما افرادی که در حوزه کشاورزی و زراعت تخصص دارند مثل رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصور می کنند که کاشت محصولات تراریخته هیچ مشکلی برای محیط زیست کشورمان نداشته و در آینده نخواهد داشت. در صورتی که ما به صورت مکرر از مدافعان محصولات تراریخته خواسته ایم مدارک بی ضرر بودن تراریخته ها را ارائه دهند، اما هیچ مطالعه مستقل و مستدلی هنوز چاپ و ارایه نشده است.»


وی تاکید کرد:« ما درخواست های شفاهی خود در جلسه کمیسیون غذایی شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون های تخصصی در وزارت بهداشت و پدافند غیر عامل و نیروهای مسلح و ... پیشنهاد داده ایم تا از سفیران آلمان، روسیه و سویس در تهران دعوت کنند تا مستندات علمی اشان مبنی براینکه چرا این سه کشور مهم در حوزه بیوتکنولوژی، قانون منع کاشت محصولات دستکاری شده ژنتیک(تراریخته ها) را در کشورشان به اجرا گذاشته اند، دریافت کنند تا شاید اگر آنها این مدارک را ارائه دهند افرادی همچون رییس سازمان حفاظت محیط زیست توجه بیشتری به این مسئله پیدا کنند و برای معاون اول رییس جمهور هم خوب است به مدارک و مستندات خود کشور های پیشرفته غربی توجه کنند و شرط احتیاط را فراموش نکنند. »

متولی زاده افزود:« در هفته گذشته همایش کشاورزی ایران و اروپا در تهران تشکیل شد و نمایندگان اروپایی اذعان داشتند که کشور های اروپایی تراریخته نمی کارند و تراریخته استفاده انسانی ندارد ولی به کشور ایران صادر میکنند و هم زمان کشورهای اروپایی علاقمند به واردات محصولات ارگانیک از ایران هستند. این مسئله برای مدیران ارشد کشور باید دارای پیام مهمی باشد اگر گوش شنوایی باشد.»


وی در پایان گفت:« متاسفانه در دولت دوازدهم در حوزه کشاورزی و محیط زیست مفاهیمی که برای دهه ها در جهان شکل گرفته و حوزه تخصصی پیشرفته ای در جهان می باشد، در ایران جای این دو را عوض کرده اند و وزارت جهاد کشاورزی را مرجع کلیه مباحث مربوط به تنوع زیستی کرده اند و از متخصصین در حوزه تنوع زیستی هیچگونه استفاده ای نمی شود و این می تواند برای کشور خطرناک باشد و تنوع زیستی ایران در آینده ای نزدیک می تواند با این دیدگاه به نابودی کشیده شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha