رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفت: بیمارستان های خصوصی به علت واقعی نبودن تعرفه ها تحت فشار هستند و فاصله قیمت تمام شده خدمات با تعرفه ها کسری ایجاد کرده است، تنها راه نجات، تصویب تعرفه های پزشکی سال 98 بر اساس قیمت های واقعی و اعمال آن در قانون بودجه است.

تعرفه های پزشکی سال 98 قبل از بودجه باید تصویب شود

سلامت نیوز: رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفت: بیمارستان های خصوصی به علت واقعی نبودن تعرفه ها تحت فشار هستند و فاصله قیمت تمام شده خدمات با تعرفه ها کسری ایجاد کرده است، تنها راه نجات، تصویب تعرفه های پزشکی سال 98 بر اساس قیمت های واقعی و اعمال آن در قانون بودجه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،علی رضا اولیایی منش روز سه شنبه درباره وضعیت و مشکلات مالی بیمارستان های خصوصی گفت: بیمارستان های خصوصی تنوع دارند؛ برخی از این بیمارستان ها وضعیت بهتری دارند. میزان اشغال تخت در بیمارستان های خصوصی متفاوت است. بیمارستان هایی که اشغال تخت بالایی دارند، وضعیت مالی شان بهتر است. در نتیجه باید به متوسط وضعیت مالی بیمارستان های خصوصی نگاه کرد.

وی افزود: تنها راه جبران هزینه ها در بیمارستان های خصوصی بر خلاف بیمارستان های دولتی، تعرفه است و راه دیگری برای این بیمارستان ها وجود ندارد. یعنی با پولی که با توجه به تعرفه از بیمه ها و مردم دریافت می کنند، این هزینه ها را جبران می کند.
اولیایی منش ادامه داد: امسال فقط نیمی از تورم را با تعرفه ها جبران کردیم و در نتیجه بیمارستان ها تحت فشار بیشتری قرار گرفتند. زیرا در سال 97 میزان تورم عمومی منتهی به اسفند 96 حدود 10 درصد بود، اما تعرفه های پزشکی فقط 5 درصد افزایش یافت. این موضوع باید برای سال 98 اصلاح شود تا گردش مالی بیمارستان های خصوصی دچار مشکل نشود.


رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت بیان کرد: فاصله موجود بین قیمت تمام شده خدمات سلامت و تعرفه وضع شده، تبدیل به کسری می شود. یعنی اگر قیمت تمام شده خدمتی 100 هزار تومان باشد و گفته شود که 50 هزار تومان دریافت کنید، آن 50 هزار تومان باقیمانده تبدیل به کسری می شود.
وی اظهار داشت: وقتی قیمت تمام شده خدمات سلامت مشخص شده و تعرفه بر اساس آن تعیین شود، منابع آن باید از طرف دولت تامین شود. یعنی نباید ابتدا بودجه مصوب شود و سپس تعرفه را بر اساس آن تعیین کرد. در این صورت، همانند سال های گذشته، حوزه سلامت ضرر خواهد کرد.
رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت اضافه کرد: تلاش شورای عالی بیمه این است که قبل از تصویب بودجه، تعرفه های پزشکی را مصوب و به دولت پیشنهاد کنیم تا دولت هزینه های مربوط به این تعرفه را در بودجه سازمان های بیمه گر در نظر بگیرد. در این صورت سازمان های بیمه گر دچار کسری نخواهند شد. به هر حال حوزه سلامت نیازمند کمک و نگاه ویژه دولت است. دولت از ابتدای آغاز طرح تحول سلامت، این نگاه ویژه را به حوزه سلامت داشته است و امیدواریم این نگاه ادامه پیدا کند و مشکلات اقتصادی باعث نشود که حوزه سلامت دچار مشکل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha