یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 25895
سلامت نیوز :برخی مادران از زایمان می‌ترسند و حاضرند زیر عمل سزارین بروند اما طبیعی زایمان نكنند، یعنی چند ساعت بی‌هوش باشند و وقتی به هوش آمدند، ببینند نوزادشان کنارشان خوابیده است

 اگر از خیلی از مادران بپرسیم چرا این قدر از زایمان طبیعی می‌ترسید، جواب‌های مختلفی خواهیم شنید؛ از ترس و درد زایمان طبیعی که بگذریم، برخی مادران می‌ترسند به علت فشارهایی که باید برای زاییدن تحمل کنند، بی‌اختیار دچار دفع مدفوع شوند....

 شاید شما هم مادران را محق بدانید اما متخصصان زنان و کارشناسان مامایی نظری جز این دارند. آنها می‌گویند این عمل طی زایمان، عادی ‌است و نباید اسباب خجالت‌زدگی مادران شود. فیروزه روستا، کارشناس ارشد مامایی در این رابطه توضیح می‌دهد.

 بسیاری از مادران از دفع مدفوع حین زایمان می‌ترسند و به همین دلیل، نگرشی منفی به زایمان طبیعی دارند. توصیه شما به آنها چیست؟
برای انجام هرچه بهتر زایمان طبیعی، مادران باردار فقط به آموزش، مراقبت و پایش نیاز دارند. زایمان یک فرآیند کاملا طبیعی و فیزیولوژیک است که خداوند بزرگ تمامی اسباب و شرایط لازم برای انجامش را در خلقت انسان آورده است. انسان‌ها می‌توانند مثل سایر پستانداران بدون هیچ مداخله پزشکی زایمان طبیعی داشته باشند.

متخصصان تنها باید شرایط را برای زایمان و سلامت مادر و جنین فراهم کنند. هنگام خروج سرنوزاد به ماهیچه‌های ناحیه راست روده فشار می‌آید و به این ترتیب ممکن است مادر دچار دفع مدفوع شود. وظیفه ما است که مادران عزیز را در دوران باداری به نحو احسن درباره این قضیه آگاه كنیم. باید به مادران این اطلاع را داد که مدفوع هم ماده‌ای طبیعی در بدن و دفع آن جزو مراحل طبیعی زایمان است. مادران نباید از متخصصانی که در اتاق زایمان هستند، خجالت بکشند. البته آنها قبل از زایمان انما خواهند شد و این اتفاق نمی‌افتد اما اگر هم اتفاق بیفتد، پزشکان برای مقابله با آن آماده‌اند؛ درست مثل اینکه بگویید پزشک از خون می‌ترسد! اگر ذهنیت مادر نسبت به این روند بهبود یابد، پذیرش او هم نسبت به زایمان طبیعی بیشتر خواهد شد.

 درباره «انما» هم توضیح می‌دهید؟
بله؛ «انما» روشی کمکی است برای اینکه مادر بتواند قبل از زایمان مدفوعش را دفع کند. این روش که در گذشته رواج داشت به منظور جلوگیری از عفونت مادر و جنین و تسهیل روند زایمان استفاده می‌شد. اما تحقیقات جدید نشان داده که این روش نه تنها از عفونت جلوگیری نمی‌کند بلکه ممکن است خود روش انما موجب التهاب و عفونت راست‌روده مادر شود. به علاوه انما یا همان تنقیه، نقشی در تسهیل عمل زایمان ندارد.
روش انجام آن چگونه است؟
انما پواری حاوی سرم فیزیولوژی است (که گاهی به جای این مایع از آب داغ و صابون استفاده می‌شود و البته این روش دیگر در منابع علمی توصیه نمی‌شود) که وارد مقعد مادر می‌شود و تا قسمتی از راست‌روده بالا می‌رود و روده را شست‌وشو می‌دهد.

 آیا انما همچنان در مراکز زایمان انجام می‌شود؟
در تمام دنیا اگر مادر مایل به انجام انما باشد درخواست او عملی می‌شود اما برای این عمل باید از مواد کاملا سبک و بدون دخالت آب استفاده کرد.

 آیا مادرانی که مجبور به سزارین هستند هم می‌توانند از روش انما استفاده کنند؟
نه! برای عمل سرازین نیازی به انما نیست.

 آیا همه مادران طی زایمان دچار دفع مدفوع می‌شوند یا این اتفاق تنها در مواردی احتمال دارد؟
به نکته خوبی اشاره کردید. این اتفاق ممکن است رخ دهد و ممکن است رخ ندهد؛ یعنی نمی‌توان با قطعیت تمام گفت که اگر انما کنید دچار دفع می‌شوید یا نمی‌شوید.

برای مادرانی که تاریخ زایمان‌شان نزدیک است، چه توصیه‌ای دارید؟
به تمام مادرانی که در روزهای نزدیک به زایمان‌شان به سر می‌برند، چه زایمان طبیعی و چه سزارین توصیه می‌کنم که در روزهای قبل از زایمان از غذاهای سبک و سهل‌الهضم استفاده کنند. منظور این نیست که مادران غذا نخورند وبه خود گرسنگی بدهند. تنها باید از مصرف غذاهای نفاخ مثل حبوبات بپرهیزند.
منبع : سلامت
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha