کاهش منابع آب باعث شده که هر روز خبر جدیدی از مهاجرت مردم استان‌های مختلف منتشر شود.

از بین رفتن عشایر، فرار از خوزستان و حالا تغییر در یزد

سلامت نیوز: کاهش منابع آب باعث شده که هر روز خبر جدیدی از مهاجرت مردم استان‌های مختلف منتشر شود.

به گزارش سلامت نیوز، خبرآنلاین نوشت: در یک تابستان خشک، در یک پاییز پرباران هرروز پیامدهای ترسناک‌تریاز کمبود آب در منطق مختلف ایران دیده می‌شود و حالا نوبت به استان یزد رسیده است؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای این استان هشدار داده که با ادامه روند مصرف آب باید منتظر مهاجرت یزدی‌ها به استان‌های دیگر باشیم.

چندین سال است که کارشناسان محیط‌زیست و مسئولان کشور نسبت به وجود موضوع کمبود آب و کاهش شدید منابع آب تجدیدپذیر کشور هشدار داده‌اند، هشدارهایی که تغییرات آن چنانی هم ایجاد نکرده و در پایان دریاچه ارومیه خشک شد، خوزستان در گردوخاک غرق شد و سرانه منابع آب آب در ایران به شدت کاهش پیدا کرد.

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست در همین رابطه گفته بود: از لحاظ بین‌المللی زمانی می‌گویند شما ایمن هستید که سرانه آب ۱۷۰۰ مترمکعب باشد، سرانه ما اکنون تقریباً ۱۰۰۰مترمکعب است، حتی توزیع این میزان آب هم در کشور ما نامناسب است؛ سرانه آب برای دوسوم جمعیت ایران زیر ۶۰۰ مترمکعب است، این میزان از لحاظ استانداردهای آبی «فوق بحرانی» است.

پیامد اصلی بی‌آبی؛ مهاجرت!

اما حالا شدت بحران از این حد هم گذشته و پیامدهای بسیار خطرناک‌تری از کاهش منابع آب ایران را تهدید می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین پیامدهای کم آبی در هر منطقه‌ای ایجاد بحران مهاجرت است. این موضوع تاکنون بارها در کشورهای مختلف دیده شده است. برای مثال خشک شدن ۹۵درصد دریاچه چاد از دهه ۶۰ میلادی تاکنون باعث شده که از ۲۵میلیون نفری که شغل آن‌ها به این دریاچه وابستگی داشت ۲.۵ میلیون نفر به مناطق دیگر مخصوصا اروپا مهاجرت کنند.

حالا با کاهش شدید منابع آب در ایران بخشی از این اتفاقات در ایران هم مشاهده شده است.

مسعود تجریشی، معاون سازمان حفاظت از محیط‌زیست در همین رابطه گفته بود: اگر ما در این دوره ۵ ساله وضعیت بی‌آبی را حل نکنیم، با جابه‌جایی جمعیت روبرو می‌شویم؛ می‌دانستید تراکم شهر بهارستان از غزه بیشتر است بعد یک بیمارستان ندارند؟ در جایی که این تراکم وجود دارد فساد رخ می‌دهد و این آدم‌ها به زندان می‌روند.

اولین قسمت از ماجرای فرار از بی‌آبی در ایران؛ مهاجرت از خوزستان و سیستان و بلوچستان

البته این جابه‌جایی جمعیت که معاون سازمان محیط‌زیست نسبت به آن هشدار داد موضوعی است که در چند سال گذشته بخشی از آن در قسمت‌های مختلف کشور دیده شده است، گزارش‌های مختلف از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که نبود آب در حال ایجاد تغییر در جمیت استان‌های کشور است.

جواد کاظم‌نسب الباجی، نماینده مردم اهواز چندی پیش در همین رابطه در گفتگو با ایلنا گفته بود: ریزگردها و گرد و غبار باعث تخریب زیرساخت‌های برق و آب شده است. عده زیادی از مردم به دلیل بروز بیماری های تنفسی مجبور به ترک این منطقه و مهاجرت به دیگر نقاط کشور از جمله مشهد و کرج شده‌اند، عده دیگری هم که توانایی مهاجرت را ندارند، مجبور می‌شوند به شهرهای هم‌جوار بروند.

از سویی گزارش میدانی خبرآنلاین از استان سیستان و بلوچستان در شهریور ماه امسال هم نشان می‌داد که کمبود آب باعث شده تا کشاورزان و ماهی‌گیران اکثرا روستاهای خود را ترک کرده و به شهرها مهاجرت کنند.

دهیار روستایی در شهرستان سرآوان گفته بود که ۳۰خانوار به دلیل بی‌آبی از روستای خود مهاجرت کرده‌اند، محمود یکی از کشاورزان همین روستا در این رابطه به گفته بود: من دیگر کارگری می‌کنم و اگر این وضعیت درست نشود ما  هم از این روستا می‌رویم.

قسمت دوم؛ از بین رفتن عشایر!

اما این تمام ماجرا نیست، بی‌آبی باعث شده تا حالا گروهی دیگر از جمعیت ایران هم سبک زندگی خود را تغییر بدهند. براساس گزارش میدانی نشنال جئوگرافیک جمعیت زیادی از عشایر ایرانی در حال مهاجرت به شهرها و تغییر سبک زندگی خود هستند.

در بخشی از این گزارش در این رابطه نوشته شده است:‌ «یکی از آخرین باقی‌مانده‌های کوه، نجات قنبری همسر ۷۶ ساله بیبی ناز ابا اصرار می‌گفت که ماجرای عشایر در یکی از قدیمی‌ترین پادشاه‌های ایران ریشه دارد.

- ما از نسل کوروش کبیر هستیم.

اکنون او و همسرش از آخرین‌های این نسل هستند.

- و وقتی ما بمیریم، این پایان‌مان خواهد بود. فکر کردن به این من را ناراحت می‌کند.»

قسمت سوم؛ مهاجرت از یزد به دلیل کشاورزی بیش از حد

اما حالا آخرین اخبار درباره مهاجرت‌های مردم ایران به دلیل کم آبی مربوط به استان یزد است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای این استان هشدار داده که امکان مهاجرت مردم این استان به دلیل بحران بی‌آبی وجود دارد.

محمدمهدی جوادیان زاده در همین رابطه توضیح داد: از سال ۱۳۵۳ این دشت به عنوان دشت ممنوعه برای کشاورزی اعلام شده در حالی که سطح زیرکشت آن در حال حاضر و به صورت قانونی چهار برابر افزایش یافته و نتیجه‌اش این است که در جنوب دشت، آب وجود دارد اما شوری بسیار بالای آن،  تمام درختان پسته  را از بین برده است و در شمال دشت، کشاورزان با بی‌آبی مواجه هستند و تمام دشت دارد از بین می‌رود. ما به خسارت کشاورزان راضی نیستیم اما اگر این روال مصرف ادامه یابد، حداقل خسارت برای همه مردم یزد این است که باید به استان های دیگر مهاجرت کنند.

گزارش‌های متعددی از وقوع این اتفاق در استان‌ها و مناطق دیگر هم منتشر شده است.

و قسمت بعدی؛ تغییر شکل ایران

ادامه این داستان شاید وضعیت کشور را بسیار متفاوت‌تر کند، این موضوعی است که وزیر کشور هم چندی پیش نسبت به وقوع آن هشدار داده بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی در همین رابطه گفته بود: «دو، سه روز است آمار عجیبی به دست من رسیده که انشاءالله درست نباشد، اما احتمالاً درست است. مهاجرت‌های وسیعی در حال شکل‌گیری است از مناطقی که با پدیده خشکسالی به مرکز ایران و شمال انجام می‌شود، اگر چنین روندی ادامه پیدا کند ۵ سال دیگر چهره‌  کشور از همه نظر تغییر خواهد کرد. تغییر ترکیب جمعیتی، جابه‌جایی منابع، ایجاد مسائل سیاسی و درگیری‌ها اتفاقات بزرگی‌ است. اما اینکه قابل حل هست یا خیر به نظر من صددرصد قابل حل است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha