دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 25903

بعد از گذشت 30 سال از آغاز شیوع بیماری ایدز، سازمان ملل خبر از اتخاد تصمیم‌ها و به کار گیری استراتژی‌های جدید برای موفقیت بیش‌تر در مبارزه با این بیماری و کاهش هزینه‌های مرتبط با آن داده است.

سلامت نیوز : بعد از گذشت 30 سال از آغاز شیوع بیماری ایدز، سازمان ملل خبر از اتخاد تصمیم‌ها و به کار گیری استراتژی‌های جدید برای موفقیت بیش‌تر در مبارزه با این بیماری و کاهش هزینه‌های مرتبط با آن داده است.
بعد از گذشت 30 سال از آغاز شیوع بیماری ایدز، سازمان ملل خبر از اتخاد تصمیم‌ها و به کار گیری استراتژی‌های جدید برای موفقیت بیش‌تر در مبارزه با این بیماری و کاهش هزینه‌های مرتبط با آن داده است.

بانکی‌مون مدیر کل سازمان ملل در این باره گفت: در حال حاضر ما برای پیشرفت بیش‌تر در مبارزه با این بیماری به یک موقعیت منحصر به فرد رسیده‌ایم.

اولین بار در سال 1981 متخصصان آمریکایی خبر از ابتلای تعدادی از افراد به یک بیماری شدید با علائمی مشابه با ذات‌الریه در میان مردان هم‌جنس‌باز دادند. در سال 1983، دانشمندان ویروس HIV که باعث بروز نقص در سیستم ایمنی بدن می‌شود را عامل اصلی ابتلای انسان‌ها به این بیماری اعلام کردند.

تا کنون بیماری ایدز بیش از 25 میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده و تقریبا 60 میلیون به آن مبتلا شده‌اند.
هر روز بیش از 7 هزار نفر به ایدز دچار می‌شوند که نزدیک به هزار مورد آن در بین کودکان است. جالب این جاست که هیچ کشوری تا کنون از این بیماری همه‌گیر در امان نمانده است و در همه کشورهای جهان ابتلا به ایدز گزارش شده است.

بان کی مون در این باره گفت: در طول 30 سال گذشته تلاش‌های زیادی برای مبارزه با این بیماری صورت گرفته است. برای مثال می‌توان به توزیع داروی ایدز بین 6 میلیون نفر در کشورهای فقیر جهان اشاره کرد.

از مشکلاتی که اکنون به شدت توجه مسوولان را به خود مشغول کرده است افزایش مداوم هزینه‌ها و کاهش منابع در دسترس است. از اواخر سال 2007 هزینه‌های مرتبط با ایدز بالغ بر 16 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

هر روز تعداد بیش‌تری از مردم جهان به ایدز دچار می‌شوند. این بدان معناست که در آینده تعداد بیش‌تری از بیماران به داروهای ایدز نیاز خواهند داشت و تا آخر عمر خود تحت درمان‌های مرتبط خواهند بود.

در اول سپتامبر سال گذشته هدف جدیدی در روز جهانی ایدز تعیین شد که بر اساس آن تا سال 2015 تعداد عفونت‌های جدید، تبعیض‌ها در بین بیماران برای دریافت درمان‌های مرتبط و تعداد مرگ و میر بر اثر ابتلا به ایدز به پائین‌ترین حد ممکن برسد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد برای مبارزه با ایدز ما هنوز هم راه طولانی در پیش است.

برای آن‌که این تلاش‌ها به نتیجه برسد، باید انقلابی در زمینه‌ روش‌های پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری صورت بگیرد و در همین راستا، مسوولان امیدوارند تعداد افرادی که از راه تماس جنسی به ایدز دچار می‌شوند را تا سال 2015 نزدیک به 50 درصد کاهش دهند.

در این بین توجه به راه حل‌هایی که از نظر علمی نیز تائید شده‌اند، مانند ختنه مردان که می‌تواند نرخ انتقال این ویروس از زنان به مردان را نزدیک به 60 درصد کاهش دهد نیز مورد توجه است.
تحقیقات روی ژل‌های ضد میکروبی برای پیش‌گیری از ابتلا به ایدز در بین زنان و استفاده از داروها با هدف پیش‌گیری به جای درمان نیز هم‌چنان ادامه دارد.

مسوولان هم‌چنین در حال تلاش هستند تا این اطمینان حاصل شود که تا سال 2015 همه 13 میلیون نفری که به داروها نیاز دارند، حتما تا آن زمان به این داروها دسترسی داشته باشند.

در این بین بیش‌ترین تلاش‌ها باید متوجه روش‌های هوشمندانه‌تر برای کاهش هزینه‌های جاری باشد. هم‌چنین دانشمندان به دنبال کاهش 50 درصدی در تعداد مرگ و میر بر اثر بیماری سل هستند که مهم‌ترین عامل کشنده در بین مبتلایان به ایدز محسوب می‌شود. پیشگیری از انتقال بیماری ایدز از مادر به فرزند نیز در دستور کار دانشمندان قرار دارد.

هر سال 370 هزار نوزاد در کشورهای کم‌درآمد یا درآمد متوسط به ایدز دچار می‌شوند، این در حالی است که این میزان در کشورهای ثروتمند تقریبا به صفر رسیده است.
منبع : خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha