دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 25905
سلامت نیوز :قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل و رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران از وجود چهار هزار و 500 تا پنج هزار بیمار AS (اسپوندیل دکتر محمدحسین نیکنام گفت: این بیماری از بیماریهای اتوایمیون است و در سنین جوانی و بیشتر در مردها بروز پیدا می کند و بیماری علیل کننده ای است که برای خانواده داشتن چنین بیماری با تبعات اجتماعی و اقتصادی منفی همراه است.

وی افزود: مطالعات وسیعی در خصوص این بیماری انجام داده ایم و  سلسلسه مطالعات ما به گونه ای است که مطالعه جدید بر مبنای دستاورد مطالعه قبلی صورت می گیرد. مطالعات  ما در شناسایی ویژگیهای ژنتیکی و مولکولهای دخیل در بروز این بیماری در کشور به مراحل خوبی رسیده و الان در آستانه ورود به تحقیقاتی هستیم که بتوانیم در سیر بیماری و بهبود بیمار مداخله انجام دهیم.
 
نیکنام ضمن قدردانی از همکاری انجمن بیماری ستون فقرات با این مرکز گفت: در مطالعه تحقیقاتی به خصوص مطالعات ژنتیکی هر چه تعداد نمونه بیشتر باشد یافتها از اهمیت بیشتری برخوردار است. آخرین بررسی ژنتیکی ما برروی 300 بیمار و 500 نمونه سالم در حال انجام است. در این تحقیق آنزیمی را که احساس می کنیم در شروع بیماری نقش محوری دارد را مورد مطالعه قرار دادیم  البته هر چه بیشتر پیش می رویم تعداد نمونه ها نیز بیشتر می شود.
 
بیماری AS یا اسپوندیل آرتریت آنکیلوزانت (spondylitis ankylosant) از دسته بیماریهای Autoimmiune (بیماریهای خود ایمن) است که به دلیل پاسخ نابه جای سیستم ایمنی به بدن خود فرد، ایجاد می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha