عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: برخی از نوجوانان و جوانان راه را اشتباه رفته‌اند و گمان می‌کنند با مصرف دخانیات می‌توانند به آرامش دست پیدا کنند.

مصرف دخانیات راه رسیدن به آرامش نیست

سلامت نیوز:عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: برخی از نوجوانان و جوانان راه را اشتباه رفته‌اند و گمان می‌کنند با مصرف دخانیات می‌توانند به آرامش دست پیدا کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،مجید ابهری، با اشاره به اینکه برخی از جوانان با مصرف دخانیات به دنبال آرامش کاذب می‌گردند، گفت:‌ متأسفانه مصرف سیگار و قلیان در بین جوانان و نوجوانان به‌وفور دیده می‌شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف دخانیات در بین جوانان به چند دلیل رخ می‌دهد، برخی می‌خواهند خودشان را بزرگ‌تر از هم سن و سال‌هایشان نشان دهند و ادای روشنفکری درمی‌آورند. گروهی نیز می‌خواهند در جمع دوستانشان پذیرفته شوند و به همین دلیل در جمعی که به آن‌ها سیگار یا قلیان تعارف می‌کنند توانایی نه گفتن ندارند. اما دسته سوم برای آنکه مشکلات را فراموش کنند و به آرامش برسند کشیدن دخانیات را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در تغییر مقطع از نوجوانی به جوانی مصرف دخانیات بیشتر دیده می‌شود، ادامه داد:‌ مصرف دخانیات در نوجوانانی که وارد مقطع متوسطه می‌شوند و یا در سال اولی‌های دانشگاه بیشتر دیده می‌شود زیرا حس خود بزرگ‌پنداری دلیلی می‌شود تا نوجوان احساس کند که باید نسبت به قبل تغییر داشته باشد و این تغییر را می‌خواهد با مصرف مواد مخدر نشان دهد.

ابهری با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد معتادان اعتیاد خود را با سیگار شروع کرده‌اند، گفت: آموزش مهارت نه گفتن در مدرسه و دانشگاه می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از مصرف دخانیات داشته باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: در مدارس و دانشگاه‌ها دانش‌آموزان از مصرف سیگار به‌صورت اجباری منع می‌شوند و این حالت آن‌ها را برای مصرف جری‌تر می‌کند. درصورتی‌که می‌توان برای حل این مشکل گروه‌هایی از خود دانش‌آموزان و دانشجویان شکل گیرد و آموزش از طریق گروه همسالان صورت گیرد.

این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه برخی گمان می‌کنند که مصرف قلیان ضرر کمتری نسبت به سیگار دارد، ادامه داد: این تصور غلط متأسفانه سبب گسترش مصرف قلیان خصوصاً در بین زنان شده است. درحالی‌که مصرف هر قلیان برابر با کشیدن ۲۰۰ سیگار به بدن ضرر می‌رساند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha