چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 259101

یک کارشناس تغذیه مصرف چای کهنه دم را برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مضر دانست.

چای "کهنه دم" نخورید

سلامت نیوز:یک کارشناس تغذیه مصرف چای کهنه دم را برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مضر دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،فرزاد بابایی ، با اشاره به وجود انواع چای، گفت: انواع چای از جمله چای سیاه، سبز و سفید در سطح بازار عرضه می‌شود که چای سیاه به صورت معمول بیشترین مصرف کننده را دارد.

بابایی چای تازه‌دم را عنوان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها دانست و افزود:  چای نوشیدنی سالمی است که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد، اما اگر این نوشیدنی به شکل صحیح مصرف نشود می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به وجود اسید تانیک و اگزالات در چای، گفت: این دو ماده در چای باعث عدم جذب آهن می شوند و مقدار آنها در چای کهنه و پررنگ بیشتر است.

وی افزود: در همین راستا افراد باید از مصرف چای کهنه و نیز چای پررنگ که حاوی مقدار زیادی اسید تانیک و اگزالات است خودداری کنند.

بابایی تصریح کرد: همچنین برای جذب بهتر آهن توصیه می‌شود، افراد از مصرف چای بلافاصله بعد از وعده غذایی خودداری کنند.

وی در خصوص نحوه مصرف چای هم یادآور شد: طبق مطالعات انجام شده چای داغ یکی از عوامل ایجاد سرطان معده و مری است، بنابراین افراد باید اجازه دهند چای کمی خنک شده و بعد آن را مصرف کنند.

بابایی افزود: همچنین مصرف زیاد چای کهنه باعث ایجاد ریفلاکس می‌شود، بنابراین زیاده روی در مصرف چای داغ و کهنه دم می تواند اثرات مخربی بر دریچه معده و مری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه چای که در اثر کهنه‌دم بودن غلیظ شده باشد اصلا قابلیت مصرف ندارد، گفت: چای پررنگ یا کهنه می تواند موجب کم خونی های شدید شده و مشکلات دستگاه گوارش ایجاد کند که توصیه می شود اکیدا از مصرف آن خودداری شود.

این کارشناس تغذیه مصرف چای را برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند مضر دانست و اظهار کرد: افرادی که بیماری‌هایی مانند زخم معده دارند لازم است مصرف چای را محدود کنند، همچنین افرادی که مبتلا به کم خونی هستند و یا انواع سرطان‌های دستگاه گوارش را دارند و نیز برای زنان باردار مصرف چای توصیه نمی‌شود.

 بابایی مصرف مواد شیرین همراه با چای را عامل خطری برای سلامتی دانست و افزود: برخی افراد عادت دارند چای را با مواد دیگر مخلوط کنند یا اینکه چای را همراه با مواد شیرین مصرف ‌کنند که این کار علاوه بر ازبین بردن خواص چای، موجب افزایش قند و چربی خون می‌شود، بنابراین توصیه می شود افراد حتی المقدور از مصرف مواد شیرین همراه چای خودداری کرده و چای را همراه با تعداد کمی توت خشک، مویز یا خرمای خشک مصرف کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha