معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشكی كشور با اشاره به اینكه ارتقای سلامت خانواده، عامل عمده پیشگیری و كاهش هزینه های درمانی در كشور است، گفت: آحاد مردم با تغذیه سالم و رعایت نكات بهداشتی، نقش موثری در ارتقای بهداشت جامعه دارند.

سلامت نیوز :معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشكی كشور با اشاره به اینكه ارتقای سلامت خانواده، عامل عمده پیشگیری و كاهش هزینه های درمانی در كشور است، گفت: آحاد مردم با تغذیه سالم و رعایت نكات بهداشتی، نقش موثری در ارتقای بهداشت جامعه دارند.
 
دكتر محسن مشكوه  در آستانه هفته سلامت در گفت و گو با  ایرنا، افزود: باتوجه به اینكه مواد غذایی از گیاه و دام تهیه می شود بنابر این سلامت محصولات غذایی با منشای حیوانی همچون شیر، تخم مرغ و گوشت كه میزان فساد پذیری آن ها بالا است از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است.
كارشناس متخصص بهداشت گوشت، تخم مرغ و عسل سازمان دامپزشكی كشور اظهار داشت: با توجه به اینكه مواد غذایی با منشای حیوانی در مقایسه با مواد با منشای گیاهی، بیشتر در معرض عوامل بیماری زا و آلوده كننده قرار دارد، لذا باید مراحل تولید، نگهداری، توزیع و مصرف آن ها با دقت بیشتری انجام شود.
مشكوه گفت:‌ اگر چه دستگاه های نظارتی چون سازمان دامپزشكی و وزارت بهداشت و درمان باید بر مراحل تولید، نگهداری و توزیع این مواد توجه خاصی داشته باشند اما مهم ترین گروه موثر در فرآیند بهداشتی بودن این مواد، مردم و مصرف كنندگان هستند كه باید توجه خاصی در تهیه و مصرف این مواد داشته باشند.
وی تهیه مواد غذایی به ویژه با منشای حیوانی از مراكز معتبر و مجاز را نخستین گام در ارتقای بهداشت و سلامت جامعه و خانواده ها عنوان كرد و گفت: خانواده ها حتی با خرید گران تر این محصولات از مراكز مجاز، می توانند سهم موثری در ارتقای سلامت خانواده و كاهش هزینه های درمانی داشته باشند.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشكی كشور با بیان اینكه همیشه پیشگیری و ارتقای سلامت، هزینه كمتری از درمان دارد، افزود: افزایش آگاهی مردم در زمینه نحوه تهیه، نگهداری و مصرف درست مواد غذایی، عامل عمده ای در ارتقای سلامت خانواده و جامعه است.
مشكوه، توجه به برچسب نصب شده روی مواد غذایی و نگهداری مناسب این مواد در منازل را از دیگر مراحل تهیه و نگهداری مواد غذایی عنوان كرد و گفت:‌ باید به تاریخ تولید و مصرف این محصولات و همچنین نكات بهداشتی قید شده روی برچسب مواد غذایی توجه شود.
وی كنترل و نظارت بر زنجیره تهیه مواد غذایی از مزرعه تا آشپزخانه را ضروری دانست و گفت:‌ هر نوع اختلال در این مسیر می تواند منجر به بروز بیماری های مختلف به ویژه بیماری های دستگاه گوارش شود.
این كارشناس مواد غذایی افزود: براساس آمارهای جهانی، بیماری هایی كه از طریق مواد غذایی ایجاد می شود پس از بیماری های ریوی و دستگاه تنفسی، دومین رتبه را به خود اختصاص داده است.
هفته سلامت از 17 تا 23 فروردین در كشور برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha