اگر الآن که این گزارش را می‌خوانید در یکی از خیابان‌های تهران یا دیگر کلان‌شهرها حضور دارید سعی کنید هرچه‌زودتر به خانه خود بازگردید و از تردد در شهر بپرهیزید. دلیل این پیشنهاد بالای سر شماست. کافی است کمی به آسمان نگاه کنید تا ببینید آسمان بالای سرتان نه آبی که رنگ خاکستری دارد.

آسمان خاکستری است

سلامت نیوز:اگر الآن که این گزارش را می‌خوانید در یکی از خیابان‌های تهران یا دیگر کلان‌شهرها حضور دارید سعی کنید هرچه‌زودتر به خانه خود بازگردید و از تردد در شهر بپرهیزید. دلیل این پیشنهاد بالای سر شماست. کافی است کمی به آسمان نگاه کنید تا ببینید آسمان بالای سرتان نه آبی که رنگ خاکستری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ، هفته دوم دومین‌ماه پاییز با افزایش آلودگی هوا در تهران و برخی کلان‌شهرها آغاز شد. روز پنجشنبه، هشتم آذرماه شهرهای کرج، شیراز، ارومیه، تبریز، تهران و اصفهان هوای آلوده داشتند و شاخص کیفیت هوا در طبقه‌بندی «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشت. همچنین شهرهایی چون بوشهر، همدان، اهواز و اراک نیز در مرز ورود به محدوده هوای ناسالم قرار داشتند.


متأسفانه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی کشور دیروز هم با وجود اینکه روز تعطیلی و خلوتی خیابان‌ها بود ادامه داشت. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود امروز که نخستین روز هفته است و تردد خودروها در شهرهای افزایش می‌یابد، آلودگی هوا تشدید شود. شاخص کیفیت آلودگی هوا برای اصفهان، روز جمعه روی عدد‌168 و ناسالم برای همه گروه‌های جامعه قرار گرفت. اهواز هم شاهد شاخص‌134 بود که ناسالم برای گروه‌های حساس است. شاخص کیفیت هوا در شهر همدان نیز به عدد‌116 رسید که همچنان ناسالم بود. این شاخص برای شهر شیراز در روز جمعه، نهم آذرماه به عدد‌117 رسید. همچنین شهرهای ماهشهر و اهواز در استان خوزستان نیز شاخص‌126 را تجربه کردند. تهران هم روز پنجشنبه شاخص میانگین 110 و روز جمعه شاخص 134 داشت.


بر اساس آنچه که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده، به احتمال زیاد آلودگی هوا امروز نیز در شهرهای صنعتی و بزرگ کشور ادامه خواهد داشت تا اینکه سامانه بارشی جدید از راه برسد یا وزش باد و بارش باران و برف کمی از سیاه‌بختی هوای شهرها بکاهد. اصلی‌ترین دلیل تشدید آلودگی هوا در روزهای سرد سال را باید در بروز پدیده وارونگی دما یا همان اینورژن جست و جو کرد.

دلایل افزایش آلودگی هوا
هوای گرم در شرایط طبیعی به بالا رفته و هوای سرد نیز جایگزین آن می‌شود. این در حالی است که در زمان وارونگی دما، هوای سرد در قسمت بالا مستقر شده و مانع از چرخش هوا می‌شود. در نتیجه هوای گرم در بخش پایینی محبوس می‌شود. نتیجه چنین اتفاقی محبوس شدن آلودگی هوا در جو است که به صورت مستقیم روی سلامتی انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. البته این پدیده طبیعی است و برای رفع آن نمی‌توان کاری انجام داد اما برای کاهش آلودگی هوا اقدامات مؤثر و کارشناسی بسیاری وجود دارد که در صورت اجرای درست آن‌ها می‌توان تا حد زیادی مانع تشدید آلودگی هوا شد. معاینه فنی وسایل نقلیه به‌صورت مداوم و درست یکی از این راهکارهاست. همچنین معاینه فنی وسایل گرمایشی ساختمان‌ها نیز راهکار دیگری است که تقریباً در هیچ یک از شهرهای کشور اجرا نمی‌شود. البته در کشور ما در زمان تشدید آلودگی هوا و رسیدن شاخص به وضعیت خطرناک کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه داده و راهکارهایی چون محدودیت تردد در شهر برای خودروها با توجه به زوج و فرد بودن پلاک، تعطیلی مدارس و نیز افزایش محدوده‌های ترافیکی اجرایی می‌شود که اگرچه تأثیر محدودی در ممانعت از افزایش آلودگی هوا دارند اما راه‌حل نهایی نیستند.


مسوول کیست؟
آلودگی هوا یکی از مشکلات کلان‌شهرهای کشور است که هر سال تکرار می‌شود و هر سال هم مسوولان راهکارهایی را ارائه می‌دهند اما همچنان مدیریت کاهش آن به‌عهده طبیعت است. به عبارت دیگر اگرچه ده‌ها سازمان و نهاد برای مقابله با آلودگی هوا مسوولیت تعریف‌شده دارند و بودجه‌هایی نیز برای این امور تصویب می‌شود اما نکته این است که در زمان آلودگی هوا چشم‌ها به آسمان است تا شاید بادی بیاید و دودها را از آسمان ببرد.
اما در زمانی که تقریباً هیچ نهاد دولتی متولی رسیدگی به این معضل نیست، خود شما مسوول هوای شهر و سلامت‌تان هستید. در شرایطی که هوا آلوده است توصیه‌هایی می‌شود که در صورت به کاربردن آن‌ها می‌توانید آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا را به حداقل برسانید. هر انسان بالغ روزانه حدود 15لیتر هوا را از طریق 22‌هزار بار نفس کشیدن به داخل ریه‌های خود می‌فرستد. پس طبیعی است که در روزهای آلوده بودن هوا ورزش کردن و حتی تردد بی‌مورد را در شهر کاهش دهید.  منوکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور، ذرات معلق در هوا و هیدروکربن‌ها آلاینده‌هایی هستند که در روزهای خاکستری در آسمان شهرها وجود دارند و همین موارد موجب تضعیف بدن انسان‌ها در برابر انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌شوند. همچنین تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی از تأثیرات روزهای آلوده هوا در شهرهاست. از همین روست که در زمان بروز این مسأله، معمولاً آمبولانس‌ها در میادین اصلی شهر مستقر شده و مراکز درمانی هم روزهای شلوغ‌تری را تجربه می‌کنند.


همچنین توصیه می‌شود در روزهایی که هوا آلوده است غذای چرب نخورید و به جای آن مواد لبنی کم‌چرب را به سبد غذایی خود اضافه کنید. همچنین نوشیدن آب بیشتر در روزهای آلوده بیشتر توصیه می‌شود، اما به‌طور کلی توصیه می‌شود امروز هم اگر هوای شهرها آلوده بود افراد مسن، کودکان، زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی تا حدامکان از تردد غیرضروری در شهر پرهیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha