دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 25922
سلامت نیوز :پزشكان قلب و عروق در یك مطالعه جدید خاطرنشان كردند كه كمبود ویتامین «د» می‌تواند موجب سفت شدن و سختی عروق شود.

به گزارش ایسنا، این یافته تایید كننده مطالعات قبلی است كه براساس آنها كمبود این ویتامین می‌تواند موجب بروز نقصان و اختلال در سلامت عروق خونی شود و از این حیث با بروز فشار خون بالا و نیز بیماری‌های قلبی و عروقی رابطه مستقیم دارد.

خبرگزاری شینهوا دراین ‌باره گزارش داد كه این یافته حاصل تلاش متخصصان قلب و عروق در انستیتو سلامت و پیشگیری در مركز فناوری جورجیای آمریكا است.

تحقیقات اخیر نشان داده است كه كمبود ویتامین د خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را دو برابر افزایش می‌دهد. اشخاصی كه میزان دریافت ویتامین د در آنها ضعیف است بییشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، متخصصان در یك مطالعه قلبی بر روی 15 هزار داوطلب دریافتند افراد مسن كه ویتامین د كمتری دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار داشتند و اشخاصی كه كمتر ویتامین د مصرف می‌كردند خطر ابتلا در آنان بیشتر بوده است.

در پژوهش جدید نیز كه روی 550 كارمند این انستیتو انجام گرفته معلوم شد مصرف ویتامین د به میزان مناسب می‌تواند سلامت عروق را بهبود بخشد. عوارض اصلی ناشی از كمبود این ویتامین، راشیتیسم یا نرمی استخوان است. این بیماری در اثر کمبود کلسیم و فسفر در زمان رشد استخوان‌ها در کودکان است. این عوارض در استخوانهای اصلی و بلند رخ داده و فرد دچار درد و سستی عضلات می‌شود.

مقدار ویتامین د در کبد ماهی و سایر حیوانات زیاد است. این ویتامین در شیر، کره و زرده تخم مرغ نیز وجود دارد. برای کودکان و زنان باردار و شیرده روزانه 400 میلی‌گرم مصرف این ویتامین ضروری است. تجویز مقادیر زیاد ویتامین موجب «هیپرویتامینوز» می‌شود که با رسوب املاح کلسیم در بافت‌های نرم از جمله کلیه‌ها و شش‌ها است. نیاز بدن انسان در فصل زمستان به ویتامین بیش از فصل تابستان است چون در فصل تابستان با تماس نورخورشید با بدن این ویتامین در بدن تولید می‌شود و تا حد زیادی نیاز بدن را جبران می‌كند.

به گزارش ایسنا، ویتامین د تنها نوع ویتامینی است که هورمون نیز محسوب می‌شود. بعد از اینکه ویتامین د توسط پوست ساخته شده یا از راه تغذیه جذب بدن شد، کلیه‌ها و کبد کمک می‌کنند تا آن را به شکل هورمون فعال تبدیل کنند. این ماده برای محکم کردن استخوان‌ها و دندانها مفید بوده و همچنین حفظ قدرت عضلانی، جذب کلسیم بدن را کنترل می‌کند. وقتی شما کمبود کلسیم یا ویتامین د داشته باشید، استخوانهایتان ترک خورده یا می‌شکنند. اما کمبود این ماده ممکن است مشکلات دیگری هم به بار آورد كه از جمله آنها ضعف سیستم ایمنی بدن و مشكلات قلبی و عروقی بویژه در مبتلایان به دیابت است.

این مطالعات در نشست سالانه كاردیولوژی كالج آمریكایی نیواورلئان ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha