سلامت نیوز :مدیركل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با هشدار نسبت به تهدید مقاومت‌های دارویی در جهان در پی مصرف نادرست دارو، در عین حال گفت: مصرف دارو در كشور غیرمنطقی است نه بی‌رویه.

دكتر محمدرضا شانه ساز در آستانه هفته سلامت در گفت‌وگو با  ایسنا، با اشاره به شعار روز جهانی بهداشت «داروهای ضد میكروبی؛ یك تهدید جهانی» گفت: مقاومت به داروهای ضد میكروبی یك معضل جهانی است و تنها مربوط به ایران نیست. این موضوع می‌طلبد كه به صورت جهانی در این زمینه فكر شود.

وی با اشاره به نگرانی‌های ایران در مورد مقاومت به داروهای ضد میكروبی از چند سال گذشته، ادامه داد: بر این اساس كمیته‌های تجویز و مصرف منطقی دارو در تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور فعال شد.

شانه ساز مصرف بی رویه آنتی بیوتیك‌ها را از نگرانی‌های اصلی در زمینه مصرف دارو عنوان كرد و گفت: 50 درصد نسخ تجویزی پزشكان دارای آنتی بیوتیك است كه با توجه به وضعیت بهداشت عمومی كشور، این میزان مصرف آنتی بیوتیك رقم بالایی است؛ هر چند كه استانداردی در این زمینه در دنیا وجود ندارد. از طرف دیگر داروخانه‌ها با اصرار بیماران برای دریافت آنتی بیوتیك مواجهند.

وی ادامه داد: مصرف نابجای آنتی بیوتیك‌ها سبب می‌شود كه در طولانی مدت باكتری‌ها و ویروس‌ها نسبت به این داروها مقاوم شده و به دنبال تغییر ژنوم، نمی‌توانند در درمان بیماری‌ها موثر شوند. بر این اساس به ناچار باید سال به سال آنتی بیوتیك‌های جدید به كار گرفته شوند؛ به طوری كه بسیاری از بیماری‌های عفونی ساده كه چند سال گذشته با پنی سیلین درمان می‌شدند امروزه حتی با آنتی بیوتیك‌های گران قیمت نیز قادر به مقابله با آنها نیستیم. اگر این روند ادامه یابد در چند سال آینده برای بسیاری از بیماری‌های عفونی در سطح دنیا دارویی وجود نخواهد داشت.

شانه‌ساز پنجمین علت مرگ و میر در آمریكا و اروپا را مصرف بی‌رویه دارو عنوان كرد و افزود: عوارض اقتصادی ناشی از مصرف بی رویه دارو در آمریكا سالانه 30 میلیارد دلار و در اروپا 79 میلیارد پوند است.

 دگزامتازون، آدالت‌کلد، استامینوفن و آموكسی سیلین بیشترین داروی تجویزی در كشور

آنتی بیوتیك‌ها بالاترین داروهای تجویزی كشور از نظر ریالی

وی ادامه داد: در ایران دارو زیاد مصرف نمی‌شود بلكه بد مصرف می‌شود. به طوری كه گروهی از داروها مانند كورتن‌ها، مسكن‌ها و آنتی بیوتیك‌ها به صورت زیاد مصرف می‌شوند و گروه دیگری از داروها مانند داروهای دیابت، داروهای قلب و عروق، فشار خون، چربی خون، اعصاب و روان و ... با وجود تجویز پزشك مصرف نمی‌شوند و در این زمینه با مشكل جدی روبرو خواهیم بود؛ چرا كه این بیماران با مصرف نكردن داروهایشان سبب می‌شوند تا بیماری آنها به مراحل حاد و خطرناك برسد و هزینه‌های زیادی را به بیمار و نظام سلامت تحمیل كند.

وی تاكید كرد: در درجه اول مردم باید بدانند كه داروهای تجویزی پزشك را باید درست مصرف كرده و نباید آنها را قطع كنند. همچنین لازم است از مصرف خودسرانه مسكن‌ها، آنتی بیوتیك‌ها و كورتن‌ها خودداری كنند.

شانه‌ساز افزود: دگزامتازون تزریقی، قرص سرماخوردگی بزرگسالان، استامینوفن و كپسول آموكسی سیلین از نظر تعدادی، بیشترین داروهای تجویزی كشور را تشكیل می‌دهند. همچنین آنتی بیوتیك‌ها از نظر ریالی بالاترین داروهای تجویزی كشور هستند. از میان 10 داروی اول كشور چهار مورد از آنها آنتی بیوتیك است.

 كنترل 289 میلیون نسخه پزشك و ارسال بازخورد برای پزشكان

وی با اشاره به برنامه كنترل نسخ پزشكان گفت: تا پایان سال 88 حدود 289 میلیون نسخه پزشك در كشور بررسی شد كه در منطقه رقم بالایی است. این موضوع نشان دهنده نظارت بر موضوع مصرف دارو در كشور است بازخورد بررسی نسخ پزشكان نیز برای پزشكان ارسال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha