دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 25926
سلامت نیوز :هپاتیت ناشی از چربی، نوعی اختلال كبدی است كه به بزرگ شدن اندازه كبد منجر می‌شود.

به گزارش ایسنا، این وضعیت با دیگر علل بیماری‌های مزمن كبدی از جمله هپاتیت ویروسی ب و سی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، اعتیاد به الكل، مسمومیت دارویی و تجمع مس یا آهن در كبد رابطه‌ای ندارد. از سوی دیگر این عارضه كبدی با تجمع ساده چربی در كبد موسوم به كبد چرب نیز متفاوت است چرا كه كبد چرب به تخریب سلول‌های كبدی منجر نمی‌شود در حالی كه هپاتیت ناشی از چربی ممكن است سبب تخریب سلول‌های كبدی شود.

به گزارش سایت مركز كنترل و پیشگیری امراض امریكا، این بیماری ممکن است با مصرف زیاد الكل، دیابت قندی، بالا بودن چربی‌های خون چون كلسترول و تری گلیسیرید، چاقی و سوء تغذیه در افراد ارتباط داشته باشد. به اعتقاد پزشكان، كبد چرب حاد ممكن است در اثر سموم كبدی مثل د.د.ت، بلع فسفر و تتراكلرید كربن و یا مصرف ناگهانی مقادیر زیاد الكل رخ دهد و یا ممكن است علتی برای آن پیدا نشود كه در اكثر موارد نیز اینگونه است.

بنا براین گزارش، هنوز علت مشخصی برای هپاتیت ناشی از چربی پیدا نشده است. پیش از این متخصصان تصور می‌كردند كه علت بروز این عارضه دیابت است چرا كه بیشتر مبتلایان را زنان میانسال و چاقی تشكیل می‌دادند كه قند خونشان بالا بود. بعلاوه این بیماران ممكن است چربی اضافی در خونشان داشته باشند و یا ممكن است به بیماری‌های دیگری از قبیل بیماری‌های عروق كرونری، بیماری‌های تیروئید و یا افزایش فشار خون مبتلا باشند.

به گفته پزشكان، هپاتیت ناشی از چربی در كودكان بین 9 تا 16 ساله نیز مشاهده شده است كه اغلب چاق بوده‌اند و فقط تعداد كمی از آنها كه دچار این بیماری بودند، دیابت نیز داشته‌اند. محققان معتقد هستند كه در این عارضه چون كبد نمی‌تواند چربی را به شكلی قابل دفع تبدیل كند در كبد تجمع پیدا می‌كند.

اغلب بیماران مبتلا به این عارضه كبدی از مشكل خود بی‌اطلاع هستند چون علامت خاصی ندارند. در اغلب موارد افزایش مختصری در میزان ترشح آنزیم‌های كبدی دیده می‌شود. تشخیص قطعی با نمونه‌برداری عضوی از كبد كه آزمایش راحت و خیلی كم خطری است، انجام می‌گیرد.

در حال حاضر درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد اما در افرادی كه چاق، دیابتی و یا دچار افزایش چربی خون هستند، توصیه می‌شود كه وزن خود را كاهش دهند و قند خون و چربی خون خود را كنترل كنند تا به كنترل بیماری آنها بیشتر كمك شود. برای بیماران دیابتی معمولا پایین آوردن قند خون توصیه می‌شود. برای بیمارانی كه افزایش وزن و دیابت ندارند نیز اغلب یك رژیم كم چرب توصیه می‌شود و البته داروهایی نیز وجود دارند كه هنوز میزان شفابخشی آنها در حال آزمایش و بررسی است.

 همچنین توصیه می‌شود درجهت حفظ قوای بدنی و بهبود برخی علائم از انجام كارهایی كه كبد را تحت فشار قرار می دهند مانند نوشیدن الكل، مصرف بی رویه داروهای غیر ضروری حتی داروهای بدون نیاز به نسخه مثل استامینوفن اجتناب شود.

پزشكان تاكید دارند كه برای حفظ سلامت اعضای مهم بدن از جمله كبد همیشه یك غذای متعادل را انتخاب كنید كه شامل غذای كم چرب و یا فیبرغذایی زیاد مثل سبزیجات، لوبیا، كاهو و میوه‌های تازه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha