یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 259266

محققان آمریکایی در روده انسان بافت های تولیدکننده سلول های خونی را کشف کردند که توانایی تولید گلبول های قرمز و سفید خون را دارند.

کشف منبع جدید سلول های خونی در بدن

سلامت نیوز: محققان آمریکایی در روده انسان بافت های تولیدکننده سلول های خونی را کشف کردند که توانایی تولید گلبول های قرمز و سفید خون را دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا محققان دو سال قبل متوجه شدند بیمارانی که پیوند روده می شوند، علاوه بر تولید سلول های خونی بدن خود، می توانند سلول های خونی بدن اهدا کننده عضو را نیز تولید کنند. البته این پدیده تقریبا در هنگام پیوند تمام اعضای بدن تاحدی رخ می دهد، در پیوند روده سلول های خونی عضو اهدایی به مدت طولانی باقی می مانند و در نگاه اول رفتاری غیرطبیعی دارند.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،محققان در این تحقیقات 21 دریافت کننده پیوند روده را به مدت 5 سال تحت نظر قرار دادند و دریافتند سلول های بنیادی خونی و نیایاخته اهدا کننده علاوه بر مخاط روده اهدایی در بخش هایی از روده کوچک، کبد و گره های لنفاوی نیز وجود دارند. همچنین مشخص شد با گذشت زمان این سلول ها با بافت های خون ساز دریافت کننده، جایگزین می شوند.


تا کنون تصور می شد تنها محل تولید سلول های خونی در بدن انسان، مغز استخوان است. اما این تحقیقات نشان می دهد روده نیز دارای بافت های خون ساز بوده و نقش مهمی در تولید سلول های خونی بر عهده دارد. با وجود این که هنوز میزان خون تولید شده در روده مشخص نیست، محققان معتقدند میزان آن به 10 درصد از خون تولید شده در بدن می رسد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell Stem Cell منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha