یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

ناله های ویلچرهایی که از درد، هزاران بار به خود می پیچند، حکایت از رازهای سر به مهر دستان تو و چرخ های دل شکسته ای دارند که روی این زمین گرد نمی چرخند.

زمینی که زیر پای ویلچرها نمی چرخد

سلامت نیوز:  ناله های ویلچرهایی که از درد، هزاران بار به خود می پیچند، حکایت از رازهای سر به مهر دستان تو و چرخ های دل شکسته ای دارند که روی این زمین گرد نمی چرخند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، ناله های صندلی های چرخان چنان بی صدا بلند است که همه گوش های ناشنوا نیز می شنوند.
چرخ هایی که ده ها پاییز و زمستان و هزاران رنگ را دیده اند، هر روز در امتداد یکدیگر می دوند اما هیچ گاه از ناهمواری های زمینی که زیر پایشان نمی چرخد، خسته نمی شوند، چرا که آیه هایی از امید و اراده را هر روز با صدای بهاری زمزمه می کنند.
ویلچرهایی که روی تن زخمی زمینی ایستاده اند تنها با ندای عشق و دوستی به حرکت در می آیند و آواز موفقیت را می سرایند.
زمینی که در انشای ناخوانده محمد پسر 12 ساله همسایه کوچه باریک محله ما است، کاملا گرد نیست، زمینی است که برای مدرسه رفتن محمد هزاران رنگ می شود رنگی که چشمان محمد را سیاه و خاکستری می کند.
اما محمد دستانش را به چشمان مهربان مادر هدیه داده است تا پای دلش را با خود ببرد به دالان هایی از عشق که هر روز از آن ها می گذرد و تا به آسمان ها قدم بگذارد و و رنگ موفقیت را بر روی زنگارهای بی توجهی، نقاشی کند.
12 آذرماه روز جهانی افرادی است که با چشم دل می بینند و با پایی از اراده راه می روند و یا با ذهن هایی خالی از دروغ و دورنگی و مملو از پاکی به پویش جهان می پردازند.
هموار کردن زمین های ناهموار هزار رنگ، وظیفه همگانی است تا این افراد را از گوشه نشینی در خانه ها نجات دهد و مسیر موفقیت را یکی پس از دیگری طی کنند و با غرور به جامعه ای که به آن تعلق دارند، پای بگذارند.
مسایل بهداشتی، درمانی، ورزشی، و همچنین معضل های عبور و مرور در معابر شهر و مکان های تفریحی، فرهنگی و آموزشی از جمله مواردی است که کارشناسان به منظور هموار کردن مسیرهای موفقیت معلولان جامعه مطرح کرده اند.
در سال 1992میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد 3دسامبر(12آذرماه) را روز جهانی معلولان معرفی کرد.
در تقویم رسمی ایران علاوه بر این روز، سالروز تولد حضرت اباالفضل العباس(س) به عنوان روز جانباز، هشتم مهرماه به عنوان روزجهانی ناشنوایان و 23 مهر ماه روز جهانی نابینایان ثبت شده است.

** ارائه خدمات داندانپزشکی به معلولان
رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: بی تردید مسائل بهداشتی و درمانی معلولان بر میزان برخورداری آنان از سلامتی و کاهش عوارض ثانویه معلولیت تاثیری محسوس دارد.
مهدی صالحی با اشاره به تجهیز یکی از اتاق های عمل بیمارستان امیرالمومنین (ع) سمنان برای ارایه خدمات به معلولان، ادامه داد: هدف از تجهیز اتاق عمل در این بیمارستان، ارائه خدمات ویژه دندانپزشکی به معلولان است.
وی افزود: این مرکز مجهز به دستگاه های دندانپزشکی ویژه معلولان است که می توانند به معلولان ذهنی و جسمی خدمات درمان و دندان ارائه بدهند.
صالحی ادامه داد: نیاز به شرایط ویژه به منظور ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان معلولان سبب توجه ویژه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به این موضوع شد و از این رو اتاق عمل ویژه برای این افراد در بیمارستان امیرالمومنین استان تجهیز شد.
وی گفت: معلولانی که نیاز به جراحی دندانپزشکی دارند، توسط پزشکان متخصص در این مرکز جراحی می شوند و مورد حمایت و پرستاری بعد و قبل از جراحی قرار می گیرند.
صالحی با اشاره به اینکه ارائه خدمات دندانپزشکی در سایر استان ها توسط دانشجویان مقطع دکتری تخصصی انجام می گیرد، تاکید کرد: ارایه خدمات به معلولان در این بیمارستان بر خلاف سایر استان ها توسط متخصصان دندانپزشکی انجام می شود.
رئیس دانشکده داندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بیان کرد: هزینه های بیمارستانی درمان دندانپزشکی در این استان نصف سایر استان های دیگر کشور است.

**مرکز درمانی ویژه معلولان در استان سمنان وجود ندارد
سرپرست معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اهمیت مسائل بهداشتی و درمانی معلولان گفت: هیچ مرکز درمانی ویژه معلولان در استان سمنان وجود ندارد و باید همه مراکز و نهادها که امکان تحقق این امر را دارند در این راه خیر گام بردارند.
احمد پیوندی، خواستار ورود خیران و موسسات غیردولتی به منظور تاسیس مراکز بهداشتی درمانی ویژه معلولان شد و بیان کرد: تاکنون هیچ فرد یا موسسه ای به منظور تحقق این امر اعلام آمادگی نکرده است.
وی ادامه داد: اداره کل بهزیستی استان سمنان هزینه های درمانی معلولان را پس از دریافت صورت حساب درمانی به آنان پرداخت می کند.

** ورزش عامل شادابی معلولان
جمیله جهانگیریان یکی از پزشکان عمومی است که حفظ شادابی به منظور دستیابی به موفقیت در افراد معلول را بسیار مهم می داند.
وی ورزش را به عنوان تاثیرگذارترین عامل شادابی برای همه افراد عنوان کرد و گفت: ورزش کردن و تمرینات مستمر ورزشی برای افزایش سلامت روحی و روانی همه افراد جامعه بخصوص معلولان بسیار مهم است و باید خانواده های این افراد به این مساله توجه داشته باشند.
جهانگیریان ادامه داد: اگر در نظر داشته باشیم به طور جدی تر به ورزش معلولان توجه کنیم باید به فکر استفاده از تجهیزات ورزشی تخصصی معلولان باشیم.
وی با اشاره به راه اندازی بخشی از باشگاه های ورزشی ویژه معلولان ادامه داد: باید در همه نقاط شهر باشگاه های ورزشی بخشی از فضای خود را مجهز به نیازهای معلولان کنند و همچنین به مسیر عبور و مرور این افراد نیز توجه داشته باشند.
جهانگیریان بیان کرد: در حال حاضر دستگاه های جدیدی برای تمرین های قدرتی افراد ویلچرنشین طراحی شده است و هم چنین وسایل دیگری که متناسب با شرایط جسمی افراد معلول است باید در باشگاه های ویژه معلولان فراهم شود.
وی اضافه کرد: اگرچه معلولیت، چالش های جدیدی را برای فرد و خانواده او ایجاد می کند، اما به این معنا نیست که زندگی فرد معلول باید از شادی و خوشی خالی باشد.
جهانگیریان گفت: فرد معلول و خانواده او باید آگاهی ها و اطلاعات خود را در زمینه معلولیت بالا ببرند و راهکارهای مناسبی را برای بهتر زندگی کردن پیدا کنند.

**30 درصد مبلمان شهری سمنان برای معلولان مناسب است
سرپرست معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان خواستار توجه ویژه به قشر معلول و سالمند شد و افزود: باید مبلمان شهری در تمام نقاط شهر برای حضور معلولان در جامعه مناسب سازی و تمام بوستان ها، استخرها، مدرسه ها و دانشگاه ها برای حضور این افراد تجهیز شود.
پیوندی ادامه داد: در استان سمنان تنها 30 درصد مبلمان شهری برای معلولان مناسب سازی شده است که شهر سمنان با 45 درصد بهترین شرایط را در استان دارد.
وی اضافه کرد: فضاهای آموزشی و فرهنگی نیز باید برای تسهیل رفت و آمد و رفاه حال این افراد بهسازی و مناسب سازی شود که تنها 27 درصد این مکان ها در استان سمنان از شرایط مناسب برخوردارند.

** پرداخت وام خود اشتغالی به بیش از 250 معلول
سرپرست معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی سمنان ادامه داد: این اداره کل در حوزه های مختلف اجتماعی و توانبخشی با توجه به نوع معلولیت مددجویان خدمات مختلفی را ارائه می کند.
وی گفت: ارائه ویلچر، سمعک، عصا، ارجاع به مراکز گفتار درمانی و کاردرمانی، پرداخت هزینه های حق پرستاری ضایعه نخاعی، تعمیر و مناسب سازی مسکن معلولان و محیط شهری و روستایی بخشی از خدماتی است که بهزیستی به این افراد ارائه می کند.
پیوندی ، پرداخت وام خوداشتغالی به معلولان را از دیگر خدمات ارائه شده توسط اداره کل بهزیستی استان سمنان عنوان کرد و افزود: امسال از سوی این اداره کل به 252 نفر از معلولان این استان وام خوداشتغالی پرداخت شده است.
وی گفت: از لحاظ پرداخت وام خوداشتغالی به معلولان، استان سمنان در رده 12 کشوری قرار گرفته است.

** استان سمنان بیش از 12 هزار معلول دارد
سرپرست معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان، تعداد کل معلولان این استان را بیش از 12 هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد هفت هزار و 369 نفر مرد و چهار هزار و 647 نفر زن هستند.
پیوندی، بیشتر معلولیت افراد در استان سمنان را مادرزادی عنوان کرد و ادامه داد: 45 درصد معلولیت افراد در این استان مادرزادی و تنها 6 درصد معلولیت ها ژنتیکی است.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت های اجتماعی معلولان اظهار کرد: در ابتدا معلولان برای ورود به جامعه از نظر زیستی، جسمی، اجتماعی و روانی با آموزش های توان بخشی آماده ورود می شوند و جامعه نیز باید توان بخشی شود و آماده حضور معلولان باشد.
پیوندی ادامه داد: بیشتر معلولان استان سمنان دارای معلولیت های جسمی، حرکتی، بینایی، ذهنی، روانی، شنوایی، صوت و گفتار هستند.

** 12 درصد از معلولان سمنان روشندل هستند
مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: 12 درصد از جامعه معلولان استان، معادل یک هزار و 419 نفر، روشندل هستند.
علیرضا ایزدپور افزود: از یک هزار و 419 روشندل در استان سمنان 925 تن مرد و 494 تن زن هستند.
وی ادامه داد: در استان سمنان 437 تن از روشندلان مستمری دریافت می کنند و در شش ماه اول سال 97 برای 10 تن از روشندلان نیازمند وسایل توانبخشی تهیه و برای 50 تن از دیگر روشندلان اقدام های مناسب سازی و امکان دسترسی اجرا شده است.
به گفته وی، بهزیستی استان سمنان به مددجویان روشندل در زمینه آماده سازی شغلی و استفاده از سهمیه سه درصدی اشتغال معلولان در دستگاه های دولتی، معرفی به بانک ها به منظور دریافت وام اشتغال، ارائه وسایل کمک توانبخشی و اجرای برنامه های ورزشی و اردوهای فرهنگی، ارائه خدمات می کند.
ایزدپور اظهار داشت: در استان سمنان 114 دانش آموز روشندل مشغول به تحصیل هستند که بهزیستی به این دانش آموزان کمک هزینه تحصیلی پرداخت می کند.
وی تصریح کرد: خانواده ها در رشد و شکوفایی استعدادهای روشندلان بیشترین اثرگذاری را دارند و در زمان حاضر به واسطه حمایت های والدین 32 تن از روشندلان این استان دانشجو هستند و بهزیستی به آن ها در زمینه هزینه تحصیلی کمک می کند.
وی یادآور شد: هشت تن از نابینایان در دانشگاه های دولتی و 27 تن دیگر در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: 2 تن از روشندلان در مقطع دکتری، 6 تن در مقطع کارشناسی ارشد، پنج تن در مقطع کارشناسی و 17 تن در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند.
وی خاطر نشان کرد: در استان سمنان سه انجمن فعال روشندلان در شهرستان های سمنان، شاهرود و دامغان وجود دارد و 495 تن عضو این انجمن ها هستند.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: اشتغال افراد روشندل فقط به معنای شغل اداری نیست بلکه هدف از ایجاد شغل ایجاد انگیزه و تقویت احساس خودکارآمدی برای ارتقای اعتماد به ‌نفس در آن ‌ها است که در شش ماه اول امسال برای 10 تن از روشندلان اشتغال روستایی ایجاد شده است.

**توصیه هایی به اطرافیان معلولان
جهانگیریان، به اهمیت نوع رفتار اطرافیان معلولان در داشتن یک زندگی سالم برای این افراد اشاره کرد و گفت: اطرافیان فرد معلول باید ضمن حفظ محیط عاطفی خانواده، تجهیزات لازم را در اختیار فرد معلول قرار دهند و در صورت امکان به منظور نظافت شخصی و دستشویی و حمام رفتن، برای او پرستار بگیرند.
وی گفت: اطرافیان افراد معلول متناسب با مشکلات روانی به وجود آمده ناشی از معلولیت، راه حل مناسبی را برای آنان بیندیشند و با روانشناس خبره مشورت کنند.
جهانگیریان با اشاره به اینکه فعالیت های عملی برای حمایت از افراد معلول باید با پشتکار و صبر همراه باشد، گفت: در درجه اول بهداشت روانی فرد معلول باید حفظ شود تا معلولیت به چالشی بزرگ در زندگی او تبدیل نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha