طرح قاصدک در سال 93 و به دنبال اجرای برنامه طرح تحول برای توجیهه کادر پرستاری به عنوان بدنه اصلی نظام سلامت و کارکنان غیر پزشک به اجرا درآمد که از همان ابتدای امر با تعصب و تبلیغات شدید و افزایش و اختلاف پرداخت معنا دار بین پرسنل برخی بخش ها مانند بلوکهای زایمان و پرستاری و مامایی و بخشهای اورژانس و مدیران پرستاری با پرسنل بالین نوعی فاصله و ناهماهنگی بین همکاران ایجاد نمود.

طرح قاصدک یک شبه اجرا شد اما دو سال است نتوانسته اند آن را اصلاح کنند

سلامت نیوز: طرح قاصدک در سال 93 و به دنبال اجرای برنامه طرح تحول برای توجیهه کادر پرستاری به عنوان بدنه اصلی نظام سلامت و کارکنان غیر پزشک به اجرا درآمد که از همان ابتدای امر با تعصب و تبلیغات شدید و افزایش و اختلاف پرداخت معنا دار بین پرسنل برخی بخش ها مانند بلوکهای زایمان و پرستاری و مامایی و بخشهای اورژانس و مدیران پرستاری با پرسنل بالین نوعی فاصله و ناهماهنگی بین همکاران ایجاد نمود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، علی اشرف رحمان پناه عضو شورایعالی نظام پرستاری در رابطه با طرح قاصدک ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این اختلاف بین بخشی از یک طرف، و تبلیغات شدید و یک سویه از جانب مجریان و طراحان طرح قاصدک از طرف دیگر اجازه کمترین شک و قبول نقد از سوی مسئولین سطح یک را گرفته بود. تا اینکه اعتراضات پرستاری به اوج خود رسید و موجب شنیده شدن صدای اعتراضات توسط مسئولین طراز اول و نمایندگان مجلس و شخص وزیر محترم بهداشت شدکه در نتیجه دستور اصلاح یا انتخاب شیوه پرداخت توسط وزیر محترم صادر گردید .

وی ادامه داد: اما متاسفانه علی رغم اینکه در اکثر دانشگاه های بزرگ تهران و چندین دانشگاه دیگر طرح قاصدک از دستور خارج شد تعداد زیادی از دانشگاهها به دلایل خاصی این طرح را ادامه دادند .تا اینکه در روند اجرا نقص های بیشمار طرح قاصدک نمایان شد و بالاخره در 4 دی ماه 95 با هماهنگی رییس هیات مدیره نظام پرستاری قم و معاون محترم پرستاری وقت و نمایندگان معاونت های درمان و توسعه وزارت بهداشت و درمان ایرادات طرح تشریح و مصوب شد که نواقص آن برطرف و کارانه بر اساس روش عملکردی و جدای از اضافه کاری پرداخت شود .

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سنندج افزود اضافه کاری در سیستم پرستاری بر اساس کار فیزیکی و حضور بر اساس تایمکس می باشد و خارج از ارزیابی های عملکردی و کیفی می بایست بر مبنای حضور و بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری درصدی از حکم کارگزینی افراد باشد که به صراحت در قانون ابتدا بر تعهد مدیر برنامه ریز و سازمان مربوطه و دوم شیوه نامه محاسبه و پرداخت آن تاکید شده است . از آن زمان تا کنون در ماه های آخر سال 95 تا نیمه های 96 چندین بار توسط معاون محترم پرستاری وقت و از آن پس نیز در هر نشستی سرکار خانم دکتر حضرتی بر تاکید خود و حمایت وزیر بر جداسازی شیوه پرداخت اضافه کاری و طرح کارانه و لغو طرح قاصد سخن گفته است . اما با کمال تاسف تاخیر در عملیاتی شدن این خواست و اراده نشانگر وجود یک اراده حاکم بر ساختار است که اجازه این کار را نمی دهد و برای ما و جامعه پرستاری جای سوالی به بلندای این زمان است که چرا و به چه علت طرح مطالعه نشده و سراسر اشکال و غیر عادلانه و غیر قانونی قاصدک یک شبه اجرا و حاکم شد . اما دو سال است اراده معاونین پرستاری و بقول ایشان حمایت و تاکید وزیر محترم نیز نتوانسته است این اراده مخالف را بشکند.

رحمان پناه تصریح کرد: به راستی خود مسئولین نیز باید برای این پرسش به دنبال پاسخ قانع کننده ای باشند که چرا و چگونه است که علی رغم خواست کلی همکاران و معاونت محترم پرستاری و پایه قانونی این خواست هنوز که هنوز است این روند خطا جاری است و اصلاحات مورد نظر و توافق کارشناسان طراح طرح قاصدک اصلاح نشده است ؟ چه عاملی باعث این کار شده است که خواست و حق پرستاران بایک طرح غیر کارشناسی پایمال بشود و علی رغم خواست مسئولین ذی ربط از جمله شخص وزیر محترم بهداشت این شیوه ناعادلانه تداوم یابد ؟ تا جایی که می دانم بارها شخص وزیر محترم در نشستهای مشترکی که با اعضای شورای عالی نظام پرستاری و مسئولین سازمان داشته اند تاکید بر رفع مشکلات و در صورت اصلاح ناپذیری انتخاب دواطلبانه شیوه پرداخت توسط همکاران مراکز داشته اند و چندین بار هم که بنده شخصا پیگیری کرده ام و یا در نشستها و سخنرانیها و مصاحبه ها معاونین محترم وقت پرستاری چه سابق و چه اکنون بارها بر توافق و تاکید وزیر محترم بر اصلاح طرح قاصدک و جداسازی طرح کارانه و اضافه کاری پرسنل پرستاری داشته اند .

وی خاطر نشان کرد: در نشست چهارم دی ماه نود و پنج معاون وقت پرستاری و کارشناسان معاونت های درمان و توسعه وزارت مصوب کردند که ضمن اصلاح بندهایی از قاصدک  پرداخت اضافه کاری و طرح کارانه بصورت منفک و جدا پرداخت بشود چرا که منابع مالی آنها و شیوه مصاحبه و ارزیابی آنها با هم متفاوت است . بنده شخصا چندین بار مکاتبات معاون محترم پرستاری با معاونین درمان و توسعه وقت را در سال 95 دیدم و همچنین پیگیری ها و تاکیدات سرکار خانم دکتر حضرتی در این خصوص که طرح و اضافه کاری بصورت جدا پرداخت گردد . اما متاسفانه هر روز با وعده ماه بعد و ماه های بعد مواجه می شود و این غیر قابل قبول است .

عضو شورایعالی نظام پرستاری در پایان تاکید کرد: بهتر است این عزیزان بطور شفاف و واضح بیان کنند که علت این مقاومت و این تداوم خطا و بی عدالتی چیست و چرا خواست و نظرات معاونت پرستاری در سرنوشت پرستاران دخالت داده نمی شود مگر در خصوص افزایش قید و بندها و مسئولیتها و تحمل اضافه بارها مانند طرحهای اعتبار بخشی، حاکمیت و... . بدون شک اولین و بهترین اقدام لغو قاصدک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha