رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت گفت: بیماران نیازمند آزمایش های HLA معطل ارسال نمونه‌های آزمایش به خارج از کشور نیستند، اما تحریم پیدا کردن سلول بنیادی (دهنده مناسب) برای این بیماران را از خارج سخت و پرهزینه کرده است.

تحریم دسترسی بیماران به بانک سلول بنیادی خارجی را مشکل کرد

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت گفت: بیماران نیازمند آزمایش های HLA معطل ارسال نمونه‌های آزمایش به خارج از کشور نیستند، اما تحریم پیدا کردن سلول بنیادی (دهنده مناسب) برای این بیماران را از خارج سخت و پرهزینه کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مهدی شادنوش  درباره مشکلات به وجود آمده در زمینه بیماران نیازمند تهیه سلول بنیادی از خارج کشور افزود: بانک اهدای سلول داخلی از سلول‌های اهدا شده توسط ایرانیان وجود دارد و اگر سلول مورد نظر در این بانک وجود داشته باشد به صورت رایگان به بیمار اهدا می‌شود، اما اگر سلول بنیادی مناسب در این بانک وجود نداشته باشد، باید سلول مورد نظر از خارج تامین شود، هزینه این کار تحت پوشش جایی نیست و اگر نیاز به انجام این کار باشد، منبع مالی برای تامین آن وجود ندارد، هزینه ای که برای هر بیمار بین 30 تا 40 هزار یورو نیاز دارد که با توجه به شرایط تحریم نمی‌توان این پول را منتقل کرد.


وی ادامه داد: این موارد شامل بیماری‌های مختلف خونی می‌شود که نیازمند پیدا کردن سلول بنیادی مناسب است. در حال حاضر ۱۲ بانک پذیره نویسی اهدای سلول بنیادی در کشور وجود دارد اما پیدا کردن نمونه مناسب برای همه این بیماران در داخل کشور ممکن نیست.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت گفت: بیماران مختلفی مانند افراد مبتلا به ALL ،CML ،CLL ،AML و موارد متعدد دیگری از بیماری ها وجود دارند که درمان آنها نیازمند تأمین سلول بنیادی مناسب است.
شادنوش اظهار داشت: حتی اگر بیمار بخواهد این هزینه را خودش پرداخت کند، با توجه به شرایط تحریم در نقل و انتقال پول برای این موضوع مشکلاتی وجود دارد.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: البته برای انجام آزمایش قبل از پیوند، از جمله آزمایش Typing HLA در داخل کشور تمهیدات لازم اندیشیده شده است تا کمتر به ارسال نمونه بیمار به خارج از کشور نیاز باشد، اما ارتباط با بانک جهانی سلول بنیادی (WBMT) برای تهیه سلول بنیادی باید فراهم باشد، چون علاوه بر تامین سلول بنیادی مورد نیاز بیماران ایران نیز سلول بنیادی برای سایر کشورها ارسال می‌کند.
به گزارش ایرنا، لوسمی حاد لنفوئیدی یا به اختصار ALL یکی از انواع سرطان خون است. این نوع لوسمی سلول‌های لنفاوی یا لنفوسیت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بافت‌های لنفاوی را می‌سازند و روندی حاد دارد.


لوسمی یکی از سرطان‌های شایع در کودکان است. لوسمی مغز استخوان به صورت غیر عادی، مقدار بسیار زیادی سلول خونی تولید می‌کند. این سلول‌ها با سلول‌های خون نرمال و عادی متفاوت هستند و درست عمل نمی‌کنند. در نتیجه تولید سلول‌های سفید خون طبیعی را متوقف کرده و توانایی فرد را در مقابله با بیماری‌ها از بین می‌برند. سلول‌های لوسمی همچنین بر تولید سایر انواع سلول‌های خونی که توسط مغز استخوان ساخته می‌شود از جمله گویچه‌های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رسانند و پلاکت‌های خونی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند، اثر منفی می‌گذارند، بنابراین در انواع لوسمی ضعف ایمنی، کم خونی و اختلال انعقاد خون به وجود می‌آید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha