دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 25936
سلامت نیوز :یک فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه شقاق یا زخم مقعد از بیماری‌های اکتسابی مقعد است، افزود: یبوست مهمترین علل ایجاد شقاق محسوب می‌شود.

دکتر صلاح الدین دلشاد فوق تخصص جراحی کودکان در گفت وگو با ایسنا،‌ درباره بیماری‌های مقعد در کودکان گفت: بیماری‌های مقعد در کودکان به دو گروه اکتسابی و مادرزادی تقسیم می‌شوند که در بیماری‌های مادرزادی مقعد بسته می‌شود اما با اینکه یک مورد در هر سه هزار نوزاد دیده می‌شود، این بیماری جزء شایع‌ترین بیماری‌های مقعد نوزادان محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: در بیماری‌های اکتسابی نیز شقاق یا زخم مقعد از دیگر اختلالات شایع اکتسابی است.

وی تصریح کرد: نکته مهم در بیماری شقاق، زخم موجود در قسمت خلفی انتهای روده (رکتوم) است که علامت شایع آن در هنگام اجابت مزاج و خونریزی است که این علامت ممکن است با نشانه‌های دیگر بیماری‌ها اشتباه شوند که روشن بودن خون و اختلاط آن با مدفوع نشانه مهم از این بیماری است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه شقاق می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد که این عوارض خود منجر به بیماری دیگر در فرد می‌شود، افزود: یبوست از جمله این عوارض است و به این دلیل که کودک برای جلوگیری از درد و خونریزی هنگام دفع به صورت ارادی مدفوع را نگه می‌دارد و از دفع آن خودداری می‌کند باعث انباشته شدن مدفوع و جذب آب آن و سفت‌تر شدن و در نتیجه دفع بعدی دردناک تر و خونریزی در آن بیشتر می‌شود که در این موارد در بررسی علل یبوست کودک، حتما باید مقعد وی مورد معاینه قرار گیرد.

وی در خصوص درمان شقاق کودکان گفت: شقاق اغلب در کودکان با دارو درمان پذیر است و در موارد کمی نیاز به جراحی پیدا می‌کند که داروهای تجویزی نیز اغلب داروهای بی حس کننده مانند لیدوکائین و یک آنتی بیوتیک است ضمن اینکه قرار گرفتن برای دو تا سه بار در آب گرم به بهبود زخم کمک می‌کند اما درمان اساسی آن توجه و درمان یبوست است که مصرف غذاهای فیبردار می‌تواند کمک شایانی در این امر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    34 5
    سلام پسری دارم که به تازگی چهارماهش تمام شده و پوست دور مقعدش قرمز شده حدود سه هفته است که اینجوره در دفع مدفوع هم مشکلی نداره. از پماد کالاندولا ،زینک اکساید وهیدرو کورتیزون هم استفاده کردم اما بهتر نمیشه چه کنم؟