سلامت نیوز :مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: خوددرمانی بیماران یا تجویز پزشكان كه مطابق با استانداردهای درمانی نباشد موجب مقاومت‌های میكروبی نسبت به آنتی‌بیوتیك‌ها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز، سید محمدتقی منصوری، مقاومت میكروبی را یك تهدید جهانی و شعار سازمان جهانی بهداشت برای سال 2011 عنوان كرد و اظهار داشت: پیش از كشف و كاربرد آنتی‌بیوتیك‌ها، بیماری‌های درمان‌ناپذیر عفونی از مهم‌ترین عوامل تهدیدكننده حیات بشر به شمار می‌رفت این در حالی است كه امروزه كاربرد این داروها، بهبود بهداشت جوامع، توجه به علوم تغذیه و برنامه‌های ایمن‌سازی و واكسیناسیون، امید به زندگی را در جوامع افزایش داده است.
وی افزود: به دلیل بروز پدیده مقاومت میكروبی متاسفانه نقش موثر این عوامل در سلامت جامعه مورد تهدید قرار گرفته است.
به گفته این مقام مسئول، مقاومت میكروبی معمولا به دلیل تجویز و مصرف غیرمنطقی دارو و مصرف در مقادیر نامناسب ایجاد می‌شود.
منصوری با اشاره به اینكه معمولا افراد مبتلا به سرماخوردگی خوددرمانی می‌كنند، تصریح كرد: سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری عفونی در انسان است و اطفال كمتر از پنج سال مستعدترین گروه سنی برای ابتلا به این بیماری هستند؛ به طور متوسط هر یك از افراد جامعه در طول یك سال 3 تا 5 بار به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.
مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان كرد: ضعف عمومی و خستگی، رعایت نكردن بهداشت به خصوص در محیط‌های پرجمعیت و ماه‌های سرد سال، وضعیت نامناسب تغذیه، ناهنجاری‌های قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس مانند انحراف بینی و بزرگ بودن لوزه‌ها از مهم‌ترین عوامل موثر در ابتلا به سرماخوردگی هستند. سرماخودگی‌ها در بیشتر موارد ویروسی بوده و به مصرف آنتی‌بیوتیك نیازی نیست.
وی ادامه داد: ترشح چركی از بینی نشانه عفونت باكتریایی است و به این معناست كه بیماری از یك سرماخوردگی ساده فراتر رفته است؛ درمان سرماخوردگی در واقع تنها شامل رفع علائم بیماری است و دارویی برای درمان بیماری وجود ندارد. با این وجود، استراحت، نوشیدن مایعات كافی و رژیم غذایی مناسب می‌تواند در بهبود بیماری بسیار موثر باشد.
منصوری گفت: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیك‌ها در مواردی مانند سرماخوردگی علاوه بر اینكه از نظر اقتصادی آسیب بسیاری به كشور وارد می‌كند، موجب ایجاد مقاومت میكروبی در بیمار می‌شود؛ به عنوان مثال داروی آمپی‌سیلین كه تا چند سال پیش برای عفونت‌های تنفسی فوقانی موثر بود، امروزه به دلیل افزایش مقاومت باكتری‌ها در برابر آن، كمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز افزود: تجویز آنتی‌بیوتیك فرآیند پیچیده‌ای است كه به آگاهی، رعایت اصول داروشناسی و میكروب‌شناسی و قضاوت بالینی صحیح نیاز دارد؛ همچنین لازم است شرایط بیمار و خصوصیات بیماری را هم در نظر داشت كه رعایت این موارد وظیفه پزشك است.
وی تصریح كرد: خوددرمانی بیماران و یا حتی تجویزهای پزشكان كه مطابق استانداردهای درمانی نباشد به مرور زمان موجب مقاومت‌های میكروبی نسبت به آنتی‌بیوتیك‌ها می‌شود. استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها در مواردی كه عامل بیماری، باكتری نباشد یا انتخاب نامناسب آنتی‌بیوتیك‌ها و نیز درمان ناقص عفونت‌های باكتریایی موجب می‌شود كه به مرور زمان میكروب‌های مقاوم به درمان افزایش یابند و زمینه برای ابتلا به عفونت‌های شدیدتر فراهم شود.
منصوری با اشاره به اهمیت مصرف منطقی آنتی‌بیوتیك‌ها، خاطرنشان كرد: مصرف بی‌دلیل آنتی‌بیوتیك‌ها موجب از بین رفتن باكتری‌های مفید شده و جذب برخی ویتامین‌های لازم برای بدن را كاهش می‌دهد.
مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: استفاده ناصحیح یا بیش از حد آنتی‌بیوتیك‌ها موجب بروز پدیده مقاومت میكروبی و عوارض جانبی آن می‌شود؛ هنگامی كه فردی با یك باكتری مقاوم به آنتی‌بیوتیك آلوده می‌شود، نه تنها درمان وی دشوارتر می‌شود، بلكه باكتری مقاوم، به دیگران نیز اتنقال می‌یابد.
وی اظهار داشت: در صورت تجویز آنتی‌بیوتیك از سوی پزشك، كامل كردن دوره درمان بسیار اهمیت دارد و حتی در صورت بهبود ظاهری علائم بیماری، دوره درمان باید كامل شود. به عنوان مثال مصرف ناقص آنتی‌بیوتیك‌ها در گلودردهای باكتریایی ممكن است حتی موجب بروز عوارض قلبی و كلیوی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha