سرانجام پس از روزها اعتراض از سوی کارکنان شرکت نیشکر هفت‌تپه با پرداخت دو ماه حقوق معوقه کارگران، رفع مشکل بیمه، انتصاب مدیر‌عامل جدید و پیگیری برای اجرایی شدن طرح طبقه‌بندی از سوی مسوولان، آرامش به شرکت نیشکر هفت‌تپه بازگشته و از روز گذشته این شرکت رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

کام کارگران نیشکر شیرین شد

سلامت نیوز:سرانجام پس از روزها اعتراض از سوی کارکنان شرکت نیشکر هفت‌تپه با پرداخت دو ماه حقوق معوقه کارگران، رفع مشکل بیمه، انتصاب مدیر‌عامل جدید و پیگیری برای اجرایی شدن طرح طبقه‌بندی از سوی مسوولان، آرامش به شرکت نیشکر هفت‌تپه بازگشته و از روز گذشته این شرکت رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،شرکت کشت‌و‌صنعت هفت‌تپه، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تأسیس آن می‌گذرد و طبق اصل‌44 قانون اساسی، اواخر سال‌1394 از طرف سازمان خصوصی‌سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. بیش از پنج هزار نفر به‌صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش‌های مختلف این شرکت مشغول به‌کارند.
از حدود یک ماه پیش و پس از اخبار تعطیلی این کارخانه در فضای مجازی و انتشار اخبار درباره فراری شدنِ مدیرعامل این شرکت خصوصی، کارگران برای شفاف‌تر شدن موضوع دست به تجمع‌هایی زدند و اعتراضات خود را در منطقه هفت‌تپه شروع کردند، این تجمعات کارکنان هفت‌تپه به در فرمانداری و مرکز شهر شوش کشیده شد.


رسانه‌های ضد انقلاب از روزهای نخست سعی داشتند تجمع کارکنان شرکت نیشکر هفت‌تپه و این اعتراض صنفی مسالمت‌آمیز را به شکلی جهت‌دار پوشش دهند اما کارگرها بارها در شعارها، دست‌نوشته‌ها و مصاحبه‌های خودشان خط خود را از ضد انقلاب جدا کردند. پس از چندین روز با پیگیری مسوولان استانی و شهرستان دو حقوق معوقه کارکنان شرکت نیشکر هفت‌تپه پرداخت شد اما کارگران برای تحقق سایر مطالبات به اعتراض خودشان ادامه دادند.


 این اعتراض کارکنان در حالی صورت گرفت که فرماندار شوش خبر رفع مشکل بیمه و اجرایی شدن طرح طبقه‌بندی مشاغل را به کارکنان داده بود. کارکنان شرکت نیشکر هفت‌تپه، مدیریت ضعیف سهام‌داران را علت اصلی بروز نابسامانی در شرکت می‌دانند. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارگران و افراد فعال در بخش‌های صنعتی، واحدها و شرکت‌های دولتی بسیاری که در سال‌های گذشته به بخش خصوصی واگذار شده‌اند به‌دلیل سوءمدیریت در حالت ورشکستگی قرار گرفته که در این ارتباط باید یک سازوکار اساسی برای احیا و نجات این بنگاه‌های اقتصادی دیده شود. درباره شرکت هفت‌تپه نیز گفته می‌شود که مطالبات کارکنان این شرکت فراتر از دریافت چند ماه دستمزد بوده و نگرانی اصلی آن‌ها مربوط به آینده این شرکت است.
البته مسوولان استانی و شهرستانی روز شنبه با حضور در جمع کارکنان شرکت نیشکر هفت‌تپه، آقای کیومرث کاظمی را به‌عنوان مدیرعامل و نماینده تام‌الاختیار سهامدار شرکت هفت‌تپه معرفی کردند. همچنین در نشستی که با حضور مسوولان و نماینده کارفرما در دفتر مدیریت شرکت هفت‌تپه برگزار شد، قول پیگیری و رفع مشکلات کارکنان داده شد. کیومرث کاظمی قبلاً قائم‌مقام مدیر عامل شرکت کشت‌و‌صنعت هفت‌تپه بود و قرار است با در دست گرفتن مدیریت یکپارچه، مسوولیت بازسازی و ساماندهی وضعیت نامطلوب شرکت را برعهده بگیرد.

تلاش شبانه‌روزی برای رفع مشکلات
آقای عدنان غزی، فرماندار شوش هم روز گذشته گفته است:  برای رفع مشکلات کارکنان شرکت نیشکر هفت‌تپه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهیم کرد. کارکنان این شرکت باید شاهد راه‌اندازی هرچه سریع‌تر خطوط تولید شکر باشند، چرا که نخستین کسی که در این وضعیت متضرر می‌شود خود آن‌ها هستند. وی افزود: دو ماه از حقوق معوقه کارکنان شرکت نیشکر هفت‌تپه پرداخت شد. امیدواریم با اورهال شرکت و برداشت نیشکر امید به هفت‌تپه بازگردد. فرماندار شوش اظهار امیدواری کرده است در 10‌روز آینده بازسازی کارخانه به پایان رسیده و خطوط تولید شکر با تمام توان در این کارخانه آغاز به کار کنند. همچنین مشکل بیمه کارکنان شرکت نیشکر هفت‌تپه رفع شده و به مدیران مربوطه دستور داده شده که مسأله طبقه‌بندی مشاغل حدود یک هزار نفر از کارگران نیز هرچه سریع‌تر انجام شود.

ارسال نامه از سوی نمایندگان مجلس خبرگان به رهبر انقلاب
 آیت‌الله جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان در‌خصوص مشکلات کارگری شرکت هفت‌تپه و گروه ملی فولاد اظهار داشت: کارکنان گروه ملی فولاد و نیشکر هفت‌تپه مطمئن باشند که پیگیر مسائل آنان هستیم. وی افزود: برای پیگیری و رفع مشکلات کارکنان محترم این دو کارخانه نامه‌ای را با همکاری نمایندگان مجلس خبرگان برای مقام معظم رهبری تنظیم و ارسال کردیم. نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان اینکه «کارکنان مطمئن باشند که ما پیگیر مسائل هستیم»، ادامه داد: این کارخانجات از کارخانه‌های مهم و پرجمعیت هستند و برای استان خوزستان قابل اغماض نیستند؛ ما پیگیر مسائل و مشکلات این عزیزان هستیم تا مشکلات‌شان کاملاً برطرف شود.


دادستان عمومی و انقلاب اهواز نیز روز گذشته، در نشست بررسی مشکلات شرکت نیشکر هفت‌تپه که با حضور جمعی از مسوولان استانی، شهرستانی و نماینده کارگران در محل دفتر مدیریت این شرکت برگزار شد، گفت: همه مسوولان در حال تلاش برای رفع مشکلات شرکت هفت‌تپه هستند. هرچه سریع‌تر کارخانه خطوط تولید شکر با همکاری یکدیگر دوباره راه‌اندازی شود. وی با اشاره به کارگر بازداشتی اشاره کرد و گفت: مشکل کارگر بازداشت‌شده در چند روز آینده برطرف می‌شود. دادستانی به مدت یک سال به‌صورت ماهانه بر فعالیت کارخانه نظارت خواهد کرد.

 صنایع تبدیلی در هفت‌تپ باعث شکوفایی این شرکت می‌شود
نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات نیشکر هفت‌تپه گفته است: انتظار دارم همه مسوولان از مدیرعامل جدید این شرکت حمایت کنند. وی گفت: امسال سال پر‌بارانی است و امیدواریم روزانه در سه شیفت نیشکر موجود جمع و تولید در این کارخانه از سر گرفته شود. نماینده شوش گفت: باید با یک جدول زمانبندی از سوی سهامدار و مدیرعامل شرکت برای ساخت کارخانه‌های صنایع تبدیلی اقدام شود تا شاهد شکوفایی هفت‌تپه باشیم.
 
اختصاص سه میلیارد تومان برای اورهال شرکت
یدالله ‌مهرعلیزاده، قائم‌مقام معاونت هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خوزستان در‌خصوص رفع مشکلات کارگران هفت‌تپه گفت: علاوه‌‌بر اینکه مشکل بیمه کارکنان رفع شده، مبلغ 30‌میلیارد ریال نیز برای به‌روز کردن فعالیت خطوط تولید این شرکت اختصاص یافته است.
امید بن‌عباس، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان اعلام کرد: با حضور هیأتی از بخش اقتصادی استان خوزستان و مسوولان شرکت کشت‌و‌صنعت نیشکر هفت‌تپه شوش و مسوولان محلی به‌ریاست دادستان استان و پس از گفت‌وگو با کارگران، طی جلسات مکرر در چند روز اخیر و در میان گذاشتن اقدامات انجام‌شده با کارگران شرکت، نهایتاً زمینه برای شروع دوباره کارخانه نیشکر هفت‌تپه فراهم و از امروز رسماً کارخانه وارد فاز اجرایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha