سلامت نیوز :رئیس انجمن لیزر پزشکی ایران گفت: عمده‌ترین کاربرد لیزرهای ترمیمی در زیرشاخه‌های بیهوشی در حال اجرا در سطح بین‌المللی، کنترل و تسکین درد است که در کلینیک‌های کنترل درد حاد بعد از جراحی می‌توان از آن استفاده کرد.

دکتر سهیلا مکملی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: بیهوشی تنها در جراحی کاربرد ندارد و در زیرشاخه‌هایی از جمله بیهوشی، آماده سازی برای جراحی، سرویس‌های کنترل درد بعد از عمل، کاهش درد بیماران با دردهای مزمن و حاد و ICU به کاربرده می‌شود.

وی با بیان اینکه لیزرهای درمانی به نوعی در هر یک از زیر شاخه‌های بیهوشی کاربرد دارند، تصریح کرد: مهمترین کاربرد لیزر در کنترل درد و درمان زخم‌ها است و در کنترل دردهای مفصلی، آرتروز زانو و شانه، سر درد، دردهای کمر و دردهای مزمن لگنی (که در خانم‌ها شایع‌تر است) کاربرد وسیعی دارد.

دکتر مکملی ادامه داد: امروزه در هر بیماری که درد در آن مطرح است لیزر به همراه یک مدالیته و دارو جایگاهی برای کنترل درد پیدا کرده است.

رئیس انجمن لیزر پزشکی ایران از دیگر حوزه هایی که لیزر در آن کاربرد دارد به ICU اشاره کرد و گفت: در این بخش برای درمان زخم‌های بستر و کنترل اختلالات متابولیک و به عنوان حمایت‌هایی که از سیستم تنفسی و وپنتیلاتورها می‌شود از لیزر استفاده می‌شود.

وی افزود: لیزر جایگاه ویژه‌ای نیز در کنترل استرس جراحی دارد که البته این مسئله بیشتر در کشورهای بلوک شرق روسیه انجام می‌شود و در کشورهای اروپایی رواج نیافته است.

دکتر مکملی با توضیح این که استفاده از لیزر در زیر شاخه‌های بیهوشی به معنی حذف داروهای بیهوشی نیست، گفت: لیزر جانشینی برای داروهای بیهوشی محسوب نمی‌شود و با استفاده از لیزر مصرف داروی بیهوشی قطع نخواهد شد.

رئیس انجمن لیزر پزشکی ایران ادامه داد: داروهای بیهوشی، مسکن‌ها و مخدرها همچنان استفاده می‌شود و لیزر خونی نیز به این داروها اضافه شده و همراه آنها به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: استفاده از لیزر بیهوشی در کنار داروهای بیهوشی دیگر به افزایش تغییرات سیستمیک داروها کمک می‌کند و با این اثربخشی، امید به استفاده کمتر از مصرف داروهای وریدی و استنشاقی و کاهش عوارض این داروها افزایش می‌یابد.

این متخصص بیهوشی و دردشناسی اظهار داشت: در رابطه با استفاده از لیزرهای خونی تاکنون عارضه‌ای گزارش نشده اما مطالعات در این زمینه وسیع نیست و نیاز به مطالعه و تحقیق بیشتر در این حوزه وجود دارد.

دکتر مکملی با بیان اینکه هزینه‌های استفاده از لیزر در زیر شاخه‌های بیهوشی هنوز برآورد نشده است، تصریح کرد: لیزرهای ترمیمی هم اکنون در دنیا به عنوان درمان‌های ارزان و کم هزینه شناخته می‌شوند.

وی در پایان اظهار داشت: استفاده از این لیزرها به جز در 3 ماهه اول بارداری در زنان باردار در همه افراد امکان پذیر است و منع پزشکی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha