سلامت نیوز :رییس جامعه متخصصین داخلی با بیان این كه اغلب بیماران شاکی از صادق نبودن پزشک و كادر بیمارستانی و عذرخواهی نكردن آنها ناراحت هستند، گفت: بیان صادقانه خطاهای رخ داده و عذرخواهی برای بیماران مهمتر از جبران خسارت مالی است.

دكتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با ایسنا، افزود: امروزه شاهد مطرح شدن پرونده‌های زیادی در دادگاه‌های نظام پزشکی و پزشکی قانونی هستیم و بیماران و وکلای آنان به‌ راحتی از خطاهای پزشكی نمی‌گذرند. در گذشته بیماران و خانواده‌هایشان خطاهای پزشکی را به عنوان مشیت و خواست خدا تلقی و خود را با همین اعتقاد راضی می‌كردند.

وی تاكید كرد: بروز خطا در پزشکی به‌ ویژه در رشته‌هایی که با اعمال جراحی و کارهای عملی همراه است غیرقابل اجتناب است. این امر از پیچیدگی دانش پزشکی و محدود بودن زمان برای اقدامات پزشکی نشات می‌گیرد.

رییس جامعه متخصصین داخلی افزود: ‌در کشورهای پیشرفته شاهد هستیم که سالانه حدود 90 هزار نفر بر اثر بروز خطاهای پزشکی فوت می‌كنند که متأسفانه درصد بیشتر آنان بر اثر تصادف خودرو جان خود را از دست می‌دهند.

وی تاكید كرد: بدون شک حق بیماران است که از وقوع هر نوع اشتباهی طی روند درمانی خود آگاهی یابند چرا که اطمینان از شفاف بودن روابط بین بیمار و سیستم درمانی می‌تواند تا حد زیادی احساس اعتماد بین آن دو را افزایش دهد و باعث بهبود نتایج خدمات شود. همانطور که بیماران محق هستند با دریافت اطلاعات، قبل از انجام یک اقدام درمانی یا تشخیصی از چگونگی آن مطلع شوند مسلما حق دارند که از نتایج آن اقدام هم اطلاع یابند.

خسرونیا افزود: وجود خطا، كم‌ كاری و رفتار غیراخلاقی محسوب نمی‌شود اما بیان نكردن خطا و پنهان کردن اطلاعات از بیمار، فریبکاری است و باعث کاهش اعتماد مردم به پزشکان خواهد شد. بیماران درک می‌کنند که احتمال بروز خطا وجود دارد اما انتظار برخورد انسانی همراه با صداقت را از پرسنل پزشکی دارند. اظهار خطا رابطه پزشک با بیمار را دوباره می‌سازد و صدمه روحی وارد شده به هر دو طرف را بهبود می‌بخشد.

وی با بیان اینكه از وظایف اخلاقی انجمن‌های پزشکی، آموزش اظهار صادقانه خطا به بیماران از طرف کادر درمانی است، گفت: مطالعات نشان می‌دهند بیان حقیقت باعث اعتماد و رضایت بیشتر بیمار به پزشک می شود. هر چه رابطه پزشک و بیمار ضعیف‌تر باشد و او اطلاعات كمتری درباره بیماری به بیمار خود بدهد، احتمال طرح شکایت قانونی از سوی بیمار یا خانواده‌اش بیشتر می‌شود.

وی ترس از شکایت به مراجع قانونی را یکی از دلایل اذعان نكردن پزشكان به خطای خود ذكر و اظهار كرد: خدشه دارشدن آبروی پزشك و از دست دادن احترام بین همکاران از جمله عواملی است که اظهار خطای پزشکی را بسیار دشوار می‌کند.

رییس جامعه متخصصین داخلی تاكید كرد: باید پذیرفت كه در بروز خطاهای پزشکی، پزشک همیشه به تنهایی مقصر نیست و بسیاری از عوامل زمینه‌ای در بروز خطا از سوی او مؤثر هستند. این عوامل طیف وسیعی را از نبود هماهنگی بین پرسنل درمانی با یکدیگر تا شرایط فیزیکی یا نامناسب بودن موقعیت کار كه منجر به خستگی و كم تحرکی و بی‌حوصلگی پزشک می‌شود را تشكیل می‌دهد. در واقع در بروز خطای پزشكی عوامل مختلف دخیل هستند و در این زنجیره عمدتاً پزشک یا پرستار در حلقه آخر قرار می‌گیرند.

خسرونیا در پایان اظهار كرد: برای ترویج اظهار خطا به بیمار باید کل سیستم ارائه دهنده خدمات احساس مسئولیت کند و با اظهار خطا سیستم قادر می‌شود تمام موارد خطا را شناسایی و تجزیه و تحلیل كند و تدابیری برای پیشگیری از موارد مشابه بیندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha