دیابت می تواند منجر به بروز علائم مختلف و مشکلاتی در سلامت فرد مبتلا شود، یکی از این موارد ریزش مو است. با این حال کنترل دقیق قند خون می تواند مانع ریزش مو شود.

دیابت باعث ریزش مو می شود؟

سلامت نیوز: دیابت می تواند منجر به بروز علائم مختلف و مشکلاتی در سلامت فرد مبتلا شود، یکی از این موارد ریزش مو است. با این حال کنترل دقیق قند خون می تواند مانع ریزش مو شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، ریزش مو بخش طبیعی از دوره رشد مو محسوب می شود. زمانی که مو به آخرین دوره رشد خود می رسد، می افتد. پس از آن معمولا یک موی جدید از همان فولیکول جایگزین موی افتاده می شود. گاهی نیز تشکیل یک موی جدید انجام نمی شود. اگر عدم تشکیل موی جدید در بخش های وسیعی از پوست سر رخ دهد، ریزش مو قابل توجه خواهد بود.

عوامل زیادی بر روی رشد مو تاثیر می گذارند، از جمله استرس، هورمون ها، سطح بالای قند خون و شرایطی مانند دیابت.

در این مقاله در مورد چگونگی تاثیر دیابت بر روی مو و گزینه های درمانی برای رفع ریزش مو صحبت خواهد شد. به علاوه سایر تاثیراتی که دیابت می تواند بر روی بدن فراد داشته باشد مورد بررسی قرار می گیرند.


آیا دیابت می تواند منجر به ریزش مو شود؟

دیابت به خاطر تاثیراتی که بر روی دوره های رشد موها می گذارد، می تواند منجر به نازک شدن و ریزش موها شود. تاثیرات دیابت بر روی دوره های رشد موها عبارتند از:

    ضعیف کردن رشد موها
    باعث می شود موهای بیشتری از حالت طبیعی رشد کنند
    ممانعت از شکل گیری موی جدید

عوامل زیادی باعث می شوند فرد مبتلا به دیابت دچار ریزش مو شود، اما رایج ترین علل ریزش مو در فرد دیابتی را در ادامه بیان می کنیم.


بالا بودن سطح قند خون

دیابت کنترل نشده یا درمان نشده باعث می شود سطح قند خون فرد خیلی بالا برود. بالا بودن مداوم سطح قند خون به بسیاری از بافت ها، اندام های داخلی و عروق خونی در بدن آسیب می رساند.

 آسیب دیدن عروق خونی باعث می شود جریان خون در بدن محدود شود و در نتیجه برخی سلول ها اکسیژن و مواد مغذی کمتری دریافت کنند. این کمبود بر روی رشد طبیعی فولیکول های موها تاثیر منفی گذاشته و منجر به ریزش مو می شود.


هورمون ها و استرس

دیابت باعث استرس زیاد جسمی و روحی در فرد مبتلا می شود. استرس مداوم باعث عدم تعادل هورمون ها می شود که این امر نیز بر روی رشد موها تاثیر می گذارد.


آلوپشیا آرتا Alopecia areata

آلوپشیا آرتا شرایطی است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه فولیکول های سالم مو را مورد حمله قرار می دهد. مبتلایان به دیابت نوع 1 بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری خودایمنی هستند.

آلوپشیا آرتا باعث ریزش موی تکه ای در سر، بازوها و سایر قسمت های بدن که معمولا مو رشد می کند، می شود.


آیا ریزش مو ناشی از دیابت برگشت پذیر است؟

در برخی موارد ریزش مو برگشت پذیر است. گزینه های درمانی زیادی موجود است که برخی از آنها در زنان و مردان متفاوت است. به هرحال حتی زمانی که درمان ریزش مو موثر باشد، در اکثر موارد راه حل ارائه شده موقتی است و تنها تا زمانی موثر است که فرد از آن استفاده کند.

برخی افراد می توانند ریزش مو ناشی از دیابت را متوقف کنند یا سرعت آن را کم کنند. یکی ااز بهترین روش ها برای انجام این کار کنترل سطح قند خون و مدیریت استرس است.

فرد مبتلا به دیابت به روش های زیر می تواند قند خون خود را کنترل کند:

    کنترل منظم سطح قند خون
    مصرف تمام داروهای تجویز شده طبق دستور پزشک
    انتخاب یک رژیم غذایی سالم و متعادل
    ورزش منظم

استراتژی هایی که به فرد کمک می کنند استرس خود را به حداقل برساند یا کنترل کند، عبارتند از:

    تقاضای حمایت از دوستان و خانواده
    مراجعه به مشاور
    تمرین ذهن آگاهی و مدیتیشن
    استفاده از تکنیک های ریلکسیشن مانند یوگا و تمرینات تنفس عمیق


درمان ریزش مو

گزینه های درمانی ریزش مو عبارتند از داروهای موضعی، بیوتین و تغییر در سبک زندگی. به هرحال نتیجه اکثر این روش های درمانی به ندرت طولانی مدت و ماندگار است.


دارو برای درمان ریزش مو

ماینوکسدیل Minoxidil یک داروی موضعی برای رفع ریزش مو است و در محل هایی که ریزش مو اتفاق افتاده مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این دارو باید درست طبق دستورالعمل های دارویی انجام شود تا بهترین تاثیر حاصل شده و از بروز هر گونه عارضه جانبی پیشگیری شود.

 
بیوتین Biotin برای درمان ریزش مو

بیوتین نوعی ویتامین B است که به طور طبیعی در بسیاری غذاها یافت می شود. برخی مبتلایان به دیابت سطح کمی از بیوتین در بدن خود دارند. بررسی ها نشان داده اند بیوتین می تواند در برخی افراد سرعت ریزش مو را کم کند.


غذاهایی که حاوی بیوتین هستند، عبارتند از:

    تخم مرغ کامل
    جگر و کلیه حیوانات
    آجیل ها از جمله بادام، گردو و بادام زمینی
    ماهی
    آووکادو
    سیب زمینی شیرین
    گل کلم
    خمیر مایه

می توانید مکمل بیوتین را نیز از بیرون خریداری کنید. با این حال نیاز افراد به بیوتین متفاوت است و مصرف زیاد بیوتین خطرناک است، بنابراین قبل از شروع مصرف مکمل ها حتما با پزشک مشورت کنید.


تغییر در سبک زندگی

گرچه ورزش کردن مانع ریزش مو نمی شود یا سرعت آن را کم نمی کند، اما می تواند به بهبود گردش خون در بدن کمک کند. ورزش منظم به افزایش گردش خون به بخش های مختلف بدن، از جمله فولیکول های مو و قسمت های بالا و پایین بدن، کمک می کند. به علاوه ورزش کردن به کنترل قند خون نیز کمک زیادی می کند.

انتخاب یک رژیم غذایی سالم و متعادل بخش مهمی از مدیریت دیابت است. رژیم غذایی سرشار از فیبر، سبزیجات و میوه ها و پروتئین بدون چربی موثر در کنترل سطح قند خون هستند.


زمان مراجعه به پزشک

مبتلایان به دیابت لازم است به طور منظم و برای چک کردن سطح قند خون خود به پزشک مراجعه کنند. افرادی که نگران ریزش موی خود هستند بهتر است حتما در این مورد با پزشک مشورت کرده و به توصیه های وی عمل کنند.

اگر مبتلا به دیابت هستید، قبل از مصرف هر گونه دارو یا مکمل جدید تا ایجاد تغییر در سبک زندگی، بهتر است با پزشک مشورت کنید. به علاوه اگر نسبت به درمان های ارائه شده برای ریزش مو واکنش خوبی نشان ندادید، حتما به پزشکتان اطلاع دهید.


دیگر تاثیراتی که دیابت بر بدن انسان می گذارد

دیابت می تواند به شکل های مختلف بر روی بدن تاثیر بگذارد، به ویژه اگر شخص قادر نباشد دیابت خود را تحت کنترل قرار دهد. برخی مشکلاتی که بر اثر دیابت ممکن است برایتان به وجود آید عبارتند از:

    افزایش خطر بروز سکته مغزی
    افزایش خطر بروز بیماری قلبی
    افزایش خطر بروز بیماری اعصاب محیطی
    آسیب های عصبی
    خشکی پوست
    خشکی پوست در اندام های مختلف
    بروز مشکلاتی در پاها
    افزایش میزان ادرار
    خستگی مفرط و کاهش انرژی
    افزایش خطر بروز عفونت
    افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا
    مشکلات چشمی
    تشنگی شدید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha