چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 259565

شما می توانید سالم‌ترین رژیم غذایی در جهان را دنبال کنید، اما اگر بدن قادر به تجزیه درست غذا نباشد، هیچ سودی از این رژیم غذایی نخواهید برد.

رابطه سلامت دستگاه گوارش با سلامت کلی بدن

سلامت نیوز: شما می توانید سالم‌ترین رژیم غذایی در جهان را دنبال کنید، اما اگر بدن قادر به تجزیه درست غذا نباشد، هیچ سودی از این رژیم غذایی نخواهید برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، دستگاه گوارش به عنوان مغز دوم انسان در نظر گرفته می شود. این مجموعه از چندین اندام تشکیل شده است که شامل دهان، مری، معده، روده کوچک، پانکراس، کبد، کیسه صفرا، و روده بزرگ می شود. این مجموعه ای مهم از اندام ها در بدن انسان است که وظیفه گوارش، جذب، سوخت و ساز و دفع هر چیزی که روزانه مصرف می کنید را بر عهده دارد. این شامل غذاها، نوشیدنی ها، مکمل ها، و داروها می شود.


به گزارش"لیو لاو فروت"، دستگاه گوارش وظیفه تغذیه بدن را با مواد مغذی ضروری و مورد نیاز برای حفظ سلامت بر عهده دارد. در همین راستا، اگر مشکل و اختلالی در این مجموعه ایجاد شود می تواند اثر منفی بر سلامت کلی انسان داشته باشد.

اهمیت آنزیم ها

توانایی گوارش درست غذا نقش نخست و مهم‌ترین وظیفه دستگاه گوارش است. اگرچه ما غذا را در دهان می جویم، اما این اقدام غذا را به حالت مایع تبدیل نمی کند و  زمان ورود به معده همچنان حالت جامد دارد. بدن نمی تواند از غذای جامد استفاده کند و باید آن را به حالت مایع تبدیل کند تا هرآنچه نیاز است به درستی از غذا جذب شود. این فرآیند در معده، جایی که اسید، آنزیم ها و دیگر شیره های گوارشی تولید می شوند تا غذا تجزیه شود، رخ می دهد. اگر آنزیم ها یا شیره های گوارشی به میزان کافی وجود نداشته باشند، گوارش به خوبی صورت نمی گیرد، که به معنای ورود غذا به صورت تکه های جامد و نه حالت مایع به روده کوچک است.

اگر بدن قادر به جذب ذرات گوارش نشده غذا نباشد، استفاده از مواد مغذی موجود در غذای مصرفی شما نیز امکانپذیر نخواهد بود. در صورت تداوم این شرایط، سلول ها و پیرو آن کل بدن به تدریج با کمبود مواد مغذی مواجه می شوند. شما می توانید سالم‌ترین رژیم غذایی در جهان را دنبال کنید، اما اگر بدن قادر به تجزیه درست غذا نباشد، هیچ سودی از این رژیم غذایی نخواهید برد. بدن با سوء تغذیه، خستگی، کمبود انرژی و ناتوانی در تولید گلبول های قرمز سالم مواجه می شود که بسیاری از بخش های بدن، به عنوان مثال قلب، مغز، و استخوان ها را با مشکل مواجه می سازد.

نشت از روده

مساله دیگری که به واسطه ورود غذای گوارش نشده به روده کوچک شکل می گیرد، شرایطی به نام سندرم نشت روده است. در شرایطی که روده کوچک تلاش می کند ذرات غذا را جذب کند، آنها سوراخ ها یا پارگی های کوچکی را روده کوچک ایجاد می کنند. این به معنای آن است که مواد بیش از آن چه باید وارد بدن می شوند که به واکنش سیستم ایمنی، مانند واکنش های آلرژیک به غذاها یا حساسیت های غذایی منجر می شود. سندرم نشت روده یکی از دلایل آلرژی های غذایی یا مسائل مربوط به گلوتن در دنیای امروز محسوب می شود.

جمعیت باکتریایی روده

یکی دیگر از مسائل مربوط به گوارش که موجب بروز مشکلات سلامت در کل بدن می شود، عدم برخورداری از یک جمعیت باکتریایی قوی در روده است. هشتاد درصد از سیستم ایمنی بدن انسان در روده قرار دارد، به این دلیل که بیشتر از طریق دهان در معرض میکروب ها، باکتری ها و ویروس ها قرار می گیریم. دستگاه گوارش ما منزل تریلیون ها باکتری خوب است که به مبارزه با میکروب هایی که روزانه در معرض آنها قرار می گیریم، کمک می کنند.

اما افراد بسیاری به میزان کافی باکتری های خوب در روده خود ندارند تا این کار به درستی انجام شود. به واسطه رژیم های غذایی ضعیف، سطوح بالای استرس و استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها، جمعیت باکتریایی روده ما می تواند به شدت در معرض خطر قرار بگیرد. غلبه جمعیت باکتریایی بد بر جمعیت باکتریایی خوب در روده می تواند به بیماری و عفونت های منظم منجر شود. همچنین، احتمال مواجهه با مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال، گاز و نفخ بیشتر می شود.

اجابت مزاج نامطلوب

زمانی که درباره مشکلات دفع مواد زائد از بدن صحبت می شود، اجابت مزاج نامنظم می تواند به بروز مشکلات سلامت و پزشکی منجر شود. در حالت ایده آل باید سه بار در روز اجابت مزاج داشته باشید. اگر سه وعده غذایی در روز مصرف می کنید، باید سه بار در روز نیز اجابت مزاج داشته باشید.

افراد بسیاری این شرایط را تجربه نمی کنند و ممکن است تنها یک بار در روز اجابت مزاج داشته باشند که می تواند به یبوست اشاره داشته باشد. تجمع مدفوع در روده بزرگ می تواند موجب انباشت سموم در این بخش از بدن شود. روده های ما لوله هایی فلزی نبوده و بافت هایی هستند که خون در آنها جریان دارد. سموم می توانند از طریق جریان خون راهی بخش های دیگر بدن، مانند مغز و قلب شوند. این خون سمی می تواند موجب بروز سردرد، فیبرومیالژیا، تحریکات پوستی، خستگی، سطوح کم انرژی، مغز مه آلود و موارد دیگر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha