مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان این که یك نفر از هر 3 نفر در طول زندگی به دریافت خون نیاز دارد، گفت: خون موجود در بانک بند ناف تا 20 سال قابل استفاده است.

سلامت نیوز :مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان این که یك نفر از هر 3 نفر در طول زندگی به دریافت خون نیاز دارد، گفت: خون موجود در بانک بند ناف تا 20 سال قابل استفاده است.

دكتر حسن ابوالقاسمی درباره عملکرد سازمان انتقال خون در سال 89 اظهار داشت: 4 تا 5 سال پیش، برخی افراد در اتاق‌های عمل به علت این که خون کافی برای تزریق به آنها نبود، به ویژه بیمارانی که دارای گروه خون‌های نادر بودند، جان می‌دادند و خوشبختانه با تلاش سازمان انتقال خون، این مشكل رفع شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: با جرأت می‌گوییم که در حال حاضر هیچ یک از مراكز درمانی و بیمارستان‌ها به ویژه اورژانس‌ها با كمبود خون مواجه نیستند. بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات خونی مانند تالاسمی و هموفیلی نیازمند تزریق خون به صورت مستمر هستند. البته در حال حاضر هیچ مشكلی در تأمین خون‌ برای این افراد وجود ندارد.

دکتر ابوالقاسمی با بیان این مطلب که در حال حاضر شاخص اهدای خون در کشور بالا رفته است به طوری که در سال 89 با افزایش 5 درصد اهدای خون روبه‌رو بودیم، افزود: افتتاح نخستین بانک خون بند ناف ملی ازجمله پروژه های سازمان انتقال خون در سال گذشته بود، به طوری که می‌توان گفت این بانک در منطقه بی‌نظیر و استانداردهای بین المللی در حد پیوستن به بانک های جهانی خون بند ناف، در آن رعایت شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: خون بند ناف، منبع غنی از سلول های بنیادی است از این رو برای تحقیقات در حوزه سلول های بنیادی و درمان بیماری های ژنتیکی، خونی و عصبی کاربرد فراوانی دارد.

وی با اشاره به این که خون بند ناف را می توان حداقل 10 سال و حداکثر 20 سال در تانک های ازت نگه‌داری کرد، خاطر نشان کرد: بانک خون بند ناف از اهدا کنندگان هیچ هزینه ای دریافت نمی کند چرا که این بانک به دلیل ارائه خدمات رایگان خون بند ناف راه اندازی شده است.

دكتر ابوالقاسمی اظهار داشت: نوزادان مورد نظر برای دریافت خون بند ناف، تنها توسط سازمان انتقال خون انتخاب خواهند شد مگر این که خانواده نوزاد دچار بیماری خاصی باشد که در این راستا برای کمک به نوزاد و پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی با هماهنگی های لازم، خون بند ناف از نوزاد گرفته می شود.

 

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: خون بند ناف تنها یک بار مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر برای افراد دیگر کاربرد دارد. این در حالی است که در صورت استفاده نشدن از خون بند ناف برای فرد دیگر، اهدا کننده در صورت نیاز می تواند از آن استفاده کند.

دكتر ابوالقاسمی با اعلام راه‌اندازی روش اهدای مستقیم پلاكت به جای اهدای خون كامل برای تامین پلاكت مورد نیاز بیماران در كشور گفت: پلاكت‌ها در عمل انعقاد خون نقش مهمی دارند و در جلوگیری از خونریزی رگ ها به وسیله تشكیل توده پلاكتی و كمک به ترمیم جدار عروق عمل می‌كنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: در گذشته، پلاكت مورد نیاز بیماران از خون كامل اهدایی تامین می‌شد اما اكنون با روش پلاكت گیری مستقیم، بعد از گرفتن پلاكت، خون بیماران از دستگاه به بدن اهدا كننده باز می شود. در این روش از یک طرف برای تامین پلاكت نیازی به اهدای خون كامل نیست و از طرف دیگر پلاكتی كه از این طریق به دست می‌آید كیفیت بسیار بالاتری دارد و از نظر كیفیت با پلاكتی كه از خون كامل گرفته می‌شود، اصلاً قابل مقایسه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha