دولت در دوسال گذشته اجازه نداده است کارخانه های تولید کنند لبنیات، قیمت محصولات خود را با افزایش قیمت شیر خام، بالا ببرند. به همین دلیل استفاده کارخانه ها از شیر خشک بسیار بیشتر از قبل شده است. ضمن اینکه شیر یارانه ای هم در سال 89 گران شد.

سلامت نیوز :با هدفمندشدن یارانه ها و البته پرداخت 4هزار تومان به طور اختصاصی برای نان، بحث هایی درباره حذف یارانه شیر و پرداخت نقدی آن به خانواده ها شد.

یارانه شیر که همیشه با اما و اگرهای مختلفی مواجه است؛ عمده کارشناسن غیر دولتی معتقدند اگر یارانه شیر حذف شود، همین مقدار اندکی که مردم شیر می خورند هم از بین می رود.

به گزارش خبرآنلاین دکتر سید علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دراین باره می گوید: «با وجود پرداخت یارانه به شیر، هنوز سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور پایین است. به همین دلیل اشتباه است حذف یارانه شیر را صرفه جویی در نظر بگیریم. کاهش مصرف شیر و لبنیات سلامت مردم را تهدید می کند و صدمات جبران ناپذیری مثل پوکی استخوان در پی دارد. به همین دلیل در صورت حذف یارانه شیر و فرآورده های آن، دولت باید این یارانه را در بخش هزینه های درمانی مردم بپردازد. به عبارتی هزینه های مربوط به تامین دارو، هزینه های آزمایشگاهی، تصویر برداری، خرید تجهیزات پزشکی و ساخت مراکز درمانی به مراتب بیش از پرداخت یارانه به شیر و فرآورده های آن می شود.»

ایرانی ها بسیار کمتر از استاندارد جهانی از شیر و لبنیات استفاده می کنند. این درحالی است که خوراکی های مقوی مانند ماست و شیر، از ایران به بقیه کشورها رفته است.

البته یارانه شیر، فقط به شیر یارانه ای اختصاص ندارد. دولت در دوسال گذشته اجازه نداده است کارخانه های تولید کنند لبنیات، قیمت محصولات خود را با افزایش قیمت شیر خام، بالا ببرند. به همین دلیل استفاده کارخانه ها از شیر خشک بسیار بیشتر از قبل شده است. ضمن اینکه شیر یارانه ای هم در سال 89 گران شد.

با این حال بسیاری از مردم معتقدند شیر یارانه ای سهم همه مردم نیست ، می گویند اتباع کشورهای دیگر که در ایران کار می کنند، سهم بیشتری از شیر یارانه ای دارند و به همین دلیل باید دولت یارانه شیر را نقدی بدهد. هرچند که کارشناسان غیر دولتی می ترسند یارانه نقدی شیر، مصرفی غیر از شیر داشته باشد و مردم آن را خرج چاله های زندگی شان کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha