معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تبریز گفت: مقاومت آنتی‌بیوتیك یكی از معضلات بهداشتی است كه جامعه را تهدید می‌كند.

 سلامت نیوز :معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تبریز گفت: مقاومت آنتی‌بیوتیك یكی از معضلات بهداشتی است كه جامعه را تهدید می‌كند.

بهلول حبیبی امروز در گفت‌و‌گو با فارس به تشریح جایگاه مصرف آنتی بیوتیك‌ها در وضعیت بهداشتی و فراگیری بیماری‌ها در جامعه پرداخت.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تبریز با اشاره به فرارسیدن سالروز بهداشت جهانی گفت: همه ساله به مناسبت روز جهانی بهداشت از 18 تا 24 فروردین ماه، هفته سلامت با هدف ارتقای سلامت آحاد جامعه و جلب مشاركت فعالانه دستگاه‌های مرتبط در سراسر كشور برگزار می‌شود.

* مصرف دارویی خودسرانه شعار سالروز بهداشت مقاومت به داروهای ضدمیكروبی
حبیبی ادامه داد: با توجه به اهمیت بیماری‌های میكروبی و مصرف دارویی خودسرانه شعار سالروز بهداشت مقاومت به داروهای ضدمیكروبی یك تهدید جهانی نامگذاری شده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تبریز گفت: مقاومت آنتی‌بیوتیك یكی از معضلات بهداشتی است كه جامعه را تهدید می‌كند و به طور آشكار یك خطر جدی برای كسانی است كه با عفونت ساده‌ای روبه‌رو می‌شوند.
حبیبی خاطر نشان كرد: فردی كه به عفونت میكروبی آلوده است با مراجعه ساده به پزشك می‌تواند سلامت خود را بازیابد اما مصرف نابه‌جای آنتی بیوتیك در دفعات قبل سبب بی‌تاثیر شدن این داروها می‌شود.
وی با تاكید بر اینكه مقاومت آنتی‌بیوتیك تنها خود فرد را درگیر نمی‌كند، گفت: افراد سالم جامعه هم از این مسئله رنج برده و باكتری‌های سالم به سرعت بین اعضای خانواده و سایر افراد جامعه انتتشار می‌یابد.

* مقاومت آنتی‌بیوتیكی سلامت جامعه را تهدید می‌كند
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تبریز بالا رفتن هزینه‌های درمانی را از نتایج مقاومت آنتی‌بیوتیكی خواند و ادامه داد: سلامت جامعه با گونه‌های میكروبی بیماری‌زا و مقاوم تهدید می‌شود و از این رو نباید مقاومت آنتی بیوتیك را یك مسئله فردی و محدود دانست.
وی اظهار داشت: هر آنتی بیوتیكی نمی‌تواند تمام بیماری‌ها را درمان كند و از این رو باید پزشك متخصص در این زمینه اظهار نظر و تحویز داشته باشد.
حبیبی با اشاره به اینكه اكثر آنتی‌بیوتیك‌ها در زمان سرماخوردگی مصرف می‌شوند، اظهار داشت: سرما خوردگی و آنفلوآنزا دوره‌ای حداكثر دو هفته‌ای دارند كه تا حد ممكن باید در این دوره از مصرف آنتی‌بیوتیك خودداری شده و تنها علائم بیماری تسكین داده شوند و اگر در این دوره بیماری بهبود نیافت تجویز دارویی زیر نظر پزشك صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha