معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینكه مردم به جای درخواست تجویز آنتی بیوتیك نسبت به مصرف آن محتاط باشند بر ترویج فرهنگ تجویز و مصرف مناسب آنتی بیوتیك تاكید كرد و طرح پزشک خانواده را راه حل اصلی کنترل این روند دانست.

سلامت نیوز :معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینكه مردم به جای درخواست تجویز آنتی بیوتیك نسبت به مصرف آن محتاط باشند بر ترویج فرهنگ تجویز و مصرف مناسب آنتی بیوتیك تاكید كرد و طرح پزشک خانواده را راه حل اصلی کنترل این روند دانست.
 
 در آستانه فرا رسیدن هفته سلامت با شعار «مقاومت به داروهای ضد میكروبی، یك تهدید جهانی» دكتر ابوالحسنی به بیان عوامل بروز مقاومت به داروی های ضد میكروبی پرداخت و گفت: رعایت نكردن موازین كنترل عفونت و مصرف بی رویه آنتی بیوتیك از عوامل بروز مقاومت های میكروبی است.
وی افزود: متاسفانه در مراكز بهداشتی و درمانی موازین كنترل عفونت رعایت نمی شود كه حاصل آن ایجاد عفونت حاصل از خدمات بهداشتی درمانی است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح كرد: در این صورت یك مشكل به مشكلات بیمار افزوده شده و پزشك برای كنترل عفونت در بیمار ناچار به تجویز آنتی بیوتیك می شود در نتیجه مقاومت میكروبی بیشتر شده و ناگزیر به مصرف آنتی بیوتیك های جدید خواهیم بود به این ترتیب این چرخه ادامه پیدا می كند.
وی با اشاره به راه حل های كاهش مقاومت دارویی گفت: یكی از راه های آن رعایت موازین كنترل عفونت در مراكز بهداشتی و درمانی است كه برای آن در معاونت درمان دانشگاه تدابیری اتخاذ شده است.
وی تجویز صحیح آنتی بیوتیك را از دیگر عوامل كاهش مقاومت دارویی خواند و گفت: بسیاری از آنتی بیوتیك ها نابجا تجویز می شوند و بدیهی است كه برای سرماخوردگی ساده و عفونت های ویروسی نیاز به مصرف آنتی بیوتیك وجود ندارد.
دكتر ابوالحسنی تصریح كرد: تجویز نابجای آنتی بیوتیك تبدیل به یك مسئله پیچیده شده كه نه تنها در جامعه بلكه در جهان نمود پیدا كرده است از این رو WHO با تعیین شعار "مقاومت به داروهای ضد میكروبی، یك تهدید جهانی" سعی دارد توجه جهانی را به این مسئله جلب كند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص سوداگری دارو و افزایش مقاومت دارویی گفت: مصرف دارو برای یك عده منفعت دارد به هر حال آنچه برای تولید كنندگان مهم است مصرف دارو است لذا پزشك را ترغیب به تجویز دارو می كنند وقتی دارو تجویز شد برای بیمار توقع ایجاد می شود در نتیجه پزشك و بیمار این چرخه را تقویت می كنند.

دكتر ابوالحسنی با اشاره به فرهنگ نادرست مصرف آنتی بیوتیك بین بیماران گفت: متاسفانه مردم تصور می كنند بدون مصرف آنتی بیوتیك بیماریشان بهبود نمی یابد درحالی كه مصرف نابجای آن برای  بیمار سودی ندارد.
وی افزود: مردم به جای اینكه از پزشك درخواست تجویز آنتی بیوتیك كنند باید نسبت به مصرف آن معترض باشند.
وی با بیان اینكه راه های كنترل مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ساده نیست و نیاز به عزم جدی دارد خاطرنشان كرد، این مسئله یك شبه پدید نیامده و یك مشكل ریشه دار است در نتیجه برای رعایت موازین كنترل عفونت، كنترل سوداگری دارو و تغییر فرهنگ مردم نیاز به عزم جدی وجود دارد.
ابوالحسنی پزشك خانواده را راه حل نهایی كنترل تجویز دارو دانست و گفت: در حوزه مراقبت های اولیه كه از سوی پزشكان ارایه می شود اصلی و نهایی ترین راه حل طرح پزشك خانواده است. با كمك پزشكان خانواده می توان شیوه صحیح درمان و تجویز دارو را كنترل و رفتار نامناسب را محدود كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha