سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 25966

محقق فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اثرات ضد التهابی و ضددرد عصاره گل محمدی دست یافت.

سلامت نیوز :محقق فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اثرات ضد التهابی و ضددرد عصاره گل محمدی دست یافت.

به گزارش خبرنگار وب دا در دانشگاه علوم پزشكی مشهد، دکتر حسن رخشنده عضو هیئت علمی گروه فارماكولوژی این دانشگاه درباره این طرح تحقیقاتی اظهار داشت: دراین طرح اثر التهابی عصاره الكلی، اثر ضد دردی عصاره آبی، الكلی و كلروفرمی گل محمدی توسط آزمون‌های سنجش درد، صفحه داغ و پرش دم مورد مطالعه قرار گرفت.

وی افزود:  بر اساس آزمایش‌های انجام شده، عصاره الكلی این گیاه در زمان تحمل درد قابل مقایسه با مرفین  و همچنین عصاره الكلی این گیاه اثر ضد التهابی قابل توجهی (در حد دیكلوفناك) نشان داد.

دكتر رخشنده تصریح كرد: نتایج این طرح تحقیقاتی در مجلات بین المللی به صورت مقاله علمی به چاپ رسیده است .

محقق فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اهمیت گیاهان دارویی در كشور بر ضرورت انجام تحقیقات هرچه بیشتر در این زمینه تاكید كرد و گفت: در طب سنتی ملت‌های مختلف به تاثیر درمانی متعدد این گیاه، همچون ضد تب، مسهل، درمان بی اختیاری ادراری، بیماریهای چشم، از دست دادن حافظه، ناراحتی‌های گوارش و نیش زنبور توجه شده و اعتقاد بر این است كه این گیاه حاوی مقادیر فراون ویتامین C است.

گفتنی است گل محمدی، با نام علمی Rosa damas cena گیاهی بسیار معطر از خانواده rosasea است كه در سرتاسر دنیا به دلیل زیبایی بی نظیرش به عنوان گل تزئینی كاشته می‌شود و در ایران برای تهیه گلاب واسانس به كار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha