سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 25967

مشكل بوی بد دهان می تواند به مشـكلی آزار دهـنـده و پردردسر تبـدیل گـردد كه حداقل آن تاثیر ناگوار آن در روابط اجتماعی و زناشویی نمایان می شود.

سلامت نیوز :مشكل بوی بد دهان می تواند به مشـكلی آزار دهـنـده و پردردسر تبـدیل گـردد كه حداقل آن تاثیر ناگوار آن در روابط اجتماعی و زناشویی نمایان می شود. تنفس بدبو قابل درمان بوده و میتوان تا حد زیادی آنرا تقلیل داد.نكته مهم اطلاع داشتن از منشاء و دلایل این پدیده می باشد.

بوی بدن و بخصوص بوی بد دهان بی شك یك از دغدغـه هـای اغـلب افراد بـشـمار می رود. سـالانــه میلیون ها تومان صرف درمان بدبویی تنفس می گردد. یـك آمار غیر رسمی حاكی از آن است كه بیش از200 میلیون نفر در دنیا به این عارضه دچار می باشند.
مشكل بوی بد دهان می تواند به مشـكلی آزار دهـنـده و پردردسر تبـدیل گـردد كه حداقل آن تاثیر ناگوار آن در روابط اجتماعی و زناشویی نمایان می شود. تنفس بدبو قابل درمان بوده و میتوان تا حد زیادی آنرا تقلیل داد.نكته مهم اطلاع داشتن از منشاء و دلایل این پدیده میباشد.

تنفس بد بو
تنفس بد بـو نـوع شـدیـدی از عـارضـه بـد تنفسی بوده و نباید آنرا با بوی بدی كه بدلیل مصرف مواد غذایی خاص مانند سیر و پیاز ناشی میگردد، اشتباه گرفت. در بیشتر موارد، تنفس بد بو بـخـاطر رعایت نكردن دقیق بهداشت دهان و دندان، در لثه و زبان نشات می گیرد. باكتریهای مـختلف و تجزیه شدن مواد غذایی نیز در بوجود آمدن این عارضه مؤثر میباشد. تجزیه مواد غذایی منجر به تولید گوگرد و در نتیجه باعث ایجـاد بوی بد خواهد گردید.
برخـلاف تـصـورات عـامـیـانـه، بـوی بـد دهـان توسـط خـود شـخص قابل تشخیص نبوده و متاسفانه باید بوسیله دیگران فهمیده و در صورت نیاز گوشزد شود.

علل تنفس بد بو
همان طور كه قبلا نیز گفته شد، بوی بد دهان می تـوانـد بـر اثـر رعـایت نـكردن مناسب بهداشت دهان و دندان حادث شود كه در اینجا به نمونه هایی از آن اشاده می كنیم:
فساد دندانها اگر دندانهایتان را مسواك نكرده و لابلای آنها را با نخ تمیز نكنید، دچار پوسیدگـی دنـدان خواهید شد. فساد دندان بخصوص اگر در قسمت ریشه باشد، باعث ایجاد بویی بسیار نامطبوع در دهان میگردد.
بیماریهای لثه غفلت نمودن از لثه ها بـمرور زمـان سبب تضعیف آنها خواهد شد. انباشتگی باكتریهای در قسمتی كه دندانها به لثه متصل می گردنـد، بـاعث ایجاد مشكلاتی از جمله بوی بد دهان میشود.
فراوانی باكتریهای ناهوازی باكتریهای ناهوازی بصورت طبیعی در دهان رشد كرده و وظیفه تجزیه غذاهای باقیمانده را به عهده دارند. این باكتریها در برخی شرایط میتوانند تكثیر شده و باعث ایجاد گوگرد و در نتیجه بوی بد گردند.
برخی مـواد غذایی، سبك زندگی و عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان میتواند باعث گـستـرش ایـن میكروب شود. محل رشد این باكتری بیشتر در پشت زبان، مجرای بینی و گلو قرار دارد. در برخی افراد این میكروب به دلیل داشتن زمینه های طبیعی و به دلایلی كه ذكر شد، بیش از حد لزوم تولید میگردد.

زرستومیا ( نوعی از پدیده خشك شدن دهان )
بزاق نقش مهمی در ایجاد تنفس مناسب ایفا میكند. وقتی باكتریها شروع به تكثـیـر و زیاد شدن در دهان می نمایند، بزاق باعث تقلیل و كاهش آنها خواهد شد. از آنجاییـكه شب هنگام بزاق كمتری ترشح می شود، تـكـثیر و تولید میكروب در دهان وقتی كه فرد خواب است، بیشتر میگردد.
بعلاوه كمبـود بـزاق بـاعـث محرومت دهان از اكسیژن كافی شده و منجر به ایجاد شرایط مناسب برای تكثیر باكترهای ناهوازی میگردد. به همین دلیل است كه برخی از افـراد در صبح از تنفس بد بو رنج میبرند.

دلایل پزشكی
عفونت ها عفونتهای مكرر لوزوی ، برونشیت ، ذات الریه و عفونتهای معدوی و روده همگی میتواننـد باعث بروز تنفس بد بو شوند.
آبریزش بخش عقب بینی انباشتگی بیش از حد خلط در سـینـوسها، گـلـو و پـشت زبـان می تـواند منجر به تكثیر میكروبهای ناهوازی گردد. بخاطر داشته باشید كه برخی از فراورده های لبنی، بعضی از آلرژیها و تجویزهای دارویی خاص نیز میتواند در تولید خلط اثر گذار باشند.
داروها برخی داروها باعث خشكی دهان و افزایش تولید خلط میگردند.داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون و آنتی هیستامین ها در این رابطه بسیار دخیل هستند.
امراض بیماریهای ریوی ، كبدی ، كلیوی ، دیابتی و خونی در ایجاد تنفس بد بو نقـش دارنـد. ایـن قبیل امراض باعث بیرون آمدن بوی نا متعارف و ناخوشایند از دهان میگردند.

عوامل دیگر
استرس فشارهای روانی و استرس بدلیل ایجاد عارضه خشكی دهان می تـواند دلـیـل بـوی بـد دهان باشد.
سیگار كشیدن: سیگار باعث كاهش اكسیژن دهان و درنتیجه رشد بیشتر باكتریـهـای ناهـوازی میگردد. بیماریهای لثه نیز از دیگر عوارض مصرف سیگار محسوب میشود.
الكل: مشروبات الكلی نیز هـمانـند سـیـگار بـاعـث خـشـك شـدن دهان و تولید بوی نامطلوب میگردد.

روش های درمان

رعایت بهداشت دهان و دندان
مسواب زدن مناسب میتواند در كاهش بوی بد دهان بسیار مؤثرباشد.باید دقت داشت كه نباید فقط به طرفین مسواك زد بلكه حركت از بالا به پایین و برعكس جهت پاكیـزگـی لثه ها نیز را باید در نظر داشت. حداقل دو بار در روز مسواك بزنید.
شستن زبان، سقف دهان و لبهای خود را فراموش نكنید. بخش اعظمی از باكتریها در پشت زبان رشد میكنند پس این قسمت را فراموش نكنید.
كشیدن نخ دندان نیز بسیار مـفـید اسـت چون تكه های غذای باقیمانده لای دندانها كه توسط مسكواك خارج نمی گردد را تـمـیـز نـمـوده و بـاعث تـحـكـیـم لثه ها و جلوگیری از بیماریهای مختلف میگردد.
دهان شویه دهان شویه ها محلولهای خاصی هستند كه در از بین بردن باكتریها و میكروبهای دهان كمك شایانی نموده و در درمان بوی بد تنفس بسیار مؤثر میباشند.

سبك زندگی و رژیم غذایی
كاهش استرس، نكشیدن سیگار و نخوردن مشروبات الكلی میتوانند نقش عمده ای را در درمان بد بویی دهان ایفا نمایند. به گفته برخی اشخاص جویدن جعفـری و خـوردن گیاهانی خاص مانند رزماری و دارچین برای از بین بردن بوی بد دهان مؤثر است.
جویدن آدامس به دلیل ترشح بیشتر بزاق و خوردن 6 تا 8 لیوان آب در طول روز نیز كمـك میكند. نخوردن مواد غذایی كه گفته میشود در ایجاد بوی بد دهان دخیل هسـتـنـد نـیـز بی تاثیر نیست - مانند سیر و پیاز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha