سلامت نیوز :رئیس کل نظام پرستاری با اعلام اینکه همچنان از کمبود نیروی پرستاری در کشور رنج می‌بریم، افزود: حضور همراهان بیمار در بیمارستان‌ها تنها مختص کشور ماست که این مسئله منجر به مداخله در پروسه درمانی بیماران می‌شود.
غضنفر میرزابیگی  در نشست خبری که به مناسبت روز پرستار در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد، اظهار داشت: هنوز در بیمارستانهای کشور به ازای هر تخت در 24 ساعت تعداد نیروی پرستاری نیم تا 7/0 نفر است که این رقم بسیار پایینی محسوب می‌شود.

وی با اعلام اینکه این کمبود نیرو باعث شده همراهان بیمار در کنار تخت آنها حضور داشته باشند، افزود: این وضعیت بعضاً منجر به مداخله در پروسه درمانی بیماران می‌شود.

وی با اعلام اینکه برای رسیدن به وضعیت مطلوب و استاندارد می‌بایست تا پایان برنامه پنجم توسعه حداقل 5/1 نفر نیروی پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داشته باشیم، گفت: هم اکنون بین 100 تا 110 هزار نفر پرستار در مراکز بهداشتی و درمانی کشور مشغول هستند که می بایست این تعداد تا پایان برنامه پنجم حداقل به 5/2 برابر برسد.

وی با اشاره به اینکه قبلاً‌ پیشنهاد سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت برای افزایش نیروی پرستاری در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شده و مورد موافقت قرار گرفته بود، افزود: این پیشنهاد به کمیسیون تلفیق ارجاع شده که متاسفانه با آن مخالفت شد ولی مصمم هستیم دوباره این پیشنهاد را به مجلس ببریم و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم بتوانیم این تعداد نیروی پرستاری مورد نیاز را جذب کنیم.

میرزابیگی در ادامه از رونمایی کدهای اخلاقی پرستاری در روز پرستار و راه‌اندازی یک دوره رهبری و مدیریت پرستاری با همکاری وزارت بهداشت و WHOخبر داد و گفت: افرادی که این دوره را پشت سر بگذارند این صلاحیت را دارند که به عنوان مربی و مدرس دوره‌های مدیریت رهبری در پرستاری را در سطح کشورهای منطقه آموزش دهند.

وی با اعلام اینکه ایران اولین کشور خاورمیانه است که این دوره‌ها را راه‌اندازی می‌کند، افزود: در زمینه استانداردهای خدمات پرستاری نیز تا کنون موفق شدیم با همکاری سازمان استاندارد ایران 150 مورد از این استانداردها را به تصویب برسانیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: در حوزه پرستاری نیز بیش از 500 مورد استاندارد خدمات پرستاری وجود دارد.

وی از بازنگری و به روز کردن استاندارد منابع انسانی در مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین استاندارد نیروی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی به عنوان دو اولویت برای حل کمبود کادر پرستاری در کشور یاد کرد و گفت: تعداد زیادی از پرستاران به خاطر شرایط سخت کار حاضر به کار کردن نیستند.

وی با اشاره به اجرای قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی و همچنین قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به عنوان دو قانون یاد کرد که با اجرای کامل آنها نیازهای مردم در حوزه سلامت تامین خواهد شد.

میرزابیگی در ادامه به موضوع تجویز دارو توسط پرستاران اشاره کرد و افزود: هم اکنون در دنیا به طور متوسط 250 قلم دارو در اختیار پرستاران است که بتوانند آنها را برای بیماران تجویز کنند اما متاسفانه در کشور ما این بحث هنوز جنبه قانونی پیدا نکرده است و ما پیگیر آن هستیم که بتوانیم در کشور این خدمت را برای پرستاران متخصص قائل شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha