واقعیت این است که خیلی از ما به صورت آگاهانه و ناآگاهانه، برخی باورهای نادرست از عشق را در ذهن خود پرورش می دهیم که متخصصان به عنوان خطاهای شناختی یا فانتزی های عاشقانه از آنها یاد می کنند. دانستن این نکات شما را از افتادن در دام این خطاها نجات می دهد.

رایج ترین خطاهای عاشقانه

سلامت نیوز: واقعیت این است که خیلی از ما به صورت آگاهانه و ناآگاهانه، برخی باورهای نادرست از عشق را در ذهن خود پرورش می دهیم که متخصصان به عنوان خطاهای شناختی یا فانتزی های عاشقانه از آنها یاد می کنند. دانستن این نکات شما را از افتادن در دام این خطاها نجات می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سپیده دانایی، عشق بر همه مشکلات غلبه می کند، عشق همه نیازها را درک و بر آورده می سازد و ... شاید شما هم بارها این جملات را شنیده باشید اما فکر می کنید چقدر این عبارت ها واقعی و قابل اعتنا هستند؟


حکایت عشق و ازدواج

عشق در جامعه ما با دست اندازهای فراوانی رو به روست و ازدواج های عاشقانه نیز همین مسیر را باید طی کنند که بزرگسالان در این زمینه سعی می کنند عشق میان جوانان را به قولی بشکنند و سیستم منطقی را جایگزین کنند. که البته نمی توان به این روش امتیاز کامل داد و آن را بهترین شیوه انتخاب همسر دانست. در فرهنگ سنتی ما، عشق را از ازدواج مجزا می دانند، در صورتی که عشق یکی از هیجانات اصلی و غیرقابل کنترل است و مقوله ای برای ازدواج محسوب می شود.
اما در مقابل، باورهای نادرستی هم میان جوانان درباره عشق مرسوم است که درست در ضدیت با فرهنگ سنتی جامعه قرار می گیرد. بنابراین قبل از هر چیز باید باورهای نادرست در زمینه عشق و رابطه عاشقانه را بشناسید.

شاهزاده زرین کمر

فانتزی های عاشقانه از آنجا شروع می شود که دختران منتظر همسر ایده آل و شاهزاده زرین کمر هستند و پسران به دنبال پرنس و دختر پادشاه، در صورتی که این مسائل در واقعیت رخ نمی دهد. هیچ کدام از ما کامل نیستیم و قرار هم نیست طرف مقابل ما، ایده آل و صد در صد کامل باشد.

باورهایی مانند «من با عشق به خوشبختی کامل می رسم»، «اولین شخصی که دیده ام ایده آل ترین است»، «با عشق از همه دنیا غافل و بی نیازم»، «می توان با عشق به دور از دیگران زندگی کرد»، «با عشق می توان یکی شد» فانتزی های عاشقانه ای است که متاسفانه پیش از محک زدن طرف مقابل در باب عشق به وجود می آید و افراد بیشتر از آنکه به دنبال انتخاب فرد ایده آل و همسر مناسب باشند، می خواهند خلا های خود را پر کنند.

رایج ترین فانتزی های عاشقانه عبارتند از:

     احساس می کنید رابطه عاشقانه برایتان مسئولیتی بیش از حد می آورد.

     معشوقتان باید از هر نظر کامل و جامع باشد و هیچ گونه نقصی نداشته باشد و با کوچک ترین نقص، اولین فکری که به ذهن تان می رسد، این است که ممکن است بهتر از آن پیدا کنم؛ چرا که معتقدید رابطه تان باید در سطح خیلی عالی رخ دهد.
    
    در مقابل این عقیده بعضی ها با توجه به هزاران عیب و نقص در طرف مقابل، می خواهند به هر نحوی که شده رابطه را حفظ کنند، چون فکر می کنند عشق میان آن ها همه مشکلات را حل و فصل می کند. برای مثال، اگر طرف مقابل از مشروبات الکلی استفاده کند یا خیانت کرده باشد، یا مدام در حال انتقاد از او باشد، آن ها فکر می کنند که اگر این فرد را حفظ نکنیم، یعنی به کمال نمی رسیم، یعنی پایان همه چیز و در اینجاست که فرد بعد از جدایی به شدت آسیب می بیند.

     در اوایل آشنایی و اوج عشق، دو طرف خیلی مراقبت رفتار، کردار و رفت و آمد خود هستند که بعد از مدت زمانی این مراقبت ناخودآگاه کم می شود و افراد به گونه ای خودشان را رها می کنند و از اینجاست که جوانان با مشکلات روبه رو می شوند، در واقع با تناقض ها رو به رو شده و رابطه به سمت آشفتگی پیش می رود، طرفین احساس می کنند که رابطه میانشان بد شده، اما این موضوع را از بد بودن فرد مقابل خود می دانند. در واقع مشکل اینجاست که آنها نگرش روشنی از آینده عشق و معشوق ندارند.

     عشق در روند تکاملی خود بعد از مدتی از اوج می افتد و به دوستی و دوستی به محبت تبدیل می شود. اما بعضی ها فکر می کنند عشق همیشه باید در اوج و تب و تاب باشد. آنها خواهان همان هیجان پیشین هستند و چون از طرفشان دیگر این موضوع و مهر و دریافت را نمی کنند، باور نادرستی نسبت به عشق پیدا می کنند.

     عشق در نگاه برخی به معنی اسارت است که این از باورهای نادرست مردان در رابطه با عشق و رابطه عاشقانه به حساب می آید. آنها بر این باورند که باید وارد برخی از چارچوب ها شوند و آزادی عملشان گرفته می شود. در صورتی که عشق درست می تواند شما را به بلوغ و تکامل برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha