سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 25973
سلامت نیوز : یک آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری گفت: متاسفانه در زمینه مراجعه به پزشک و مصرف دارو کشور ما جزء 20 کشور نخست دنیا محسوب می شود.
دکتر مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در راستای اصلاح الگوی مصرف با توجه به اینکه امسال سال جهاد اقتصادی نام گذاری شده اصلی ترین مبانی تحقق جهاد اقتصادی از نگاه رفتاری، اعتدال و ساده زیستی است و فرآیند جهاد اقتصادی خود مقوله ای است بر انقلاب اقتصادی یعنی مبارزه با مصرف گرایی، رفاه زدگی و مفاسد اقتصادی.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در بعضی از اقلام مصرفی اعتدال رفتاری در جامعه ما وجود ندارد به همین دلیل باید امسال درست مصرف کردن اولین درس آغاز این جهاد باشد.

وی با اشاره به اینکه مصرف سرانه انرژی در کشور ما 5 برابر استاندارد است، گفت: در زمینه نان و نمک نیز جایگاه بالایی در دنیا داریم.

به گفته وی، متاسفانه در مصرف دارو به عنوان ابزار سلامتی و درمان، کشور ما جزء 20 کشور نخست دنیا می باشد و همچنین سرانه مصرف داروهای تزریقی در ایران 4 برابر سرانه مصرف این قبیل داروها در کشورهای در حال توسعه است.

این متخصص علوم رفتاری با اشاره به اینکه 15 تا 20 درصد از داروها بدون مشورت پزشک و خود سرانه مصرف می شود، افزود: تحقیقات نشان می دهد 20 درصد ازعلت بستری شدن بیماران در مراکز درمانی ناشی از خود درمانی و مصرف خود سرانه داروهای آرام بخش و آنتی بیوتیک و مسکن است.

ابهری گفت: در این خصوص پزشکان باید در تجویز دارو دقت کنند و همچنین الگوی مصرف دارو نیز در جامعه باید تحول یابد.

به گفته این آسیب شناس اجتماعی، در خانه 70 درصد از ایرانیان داروهای مصرف نشده یا یک بار مصرف شده وجود دارند که از چرخه مصرف جامعه خارج شده اند.

وی تاکید کرد: لازم است دریک فراخوان عمومی جمع آوری این داروها و ارسال بسیاری از آنها که هنوز دارای تاریخ مجاز هستند برای کشورهای نیازمند صورت گیرد و یک گام انسانی برداشته شود.

این استاد دانشگاه افزود: در راستای تحقق جهاد اقتصادی خانواده ها و رسانه ها در تبلیغ ساده زیستی و پرهیز از مصرف گرایی باید پیشگام این حرکت سازنده تاریخی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha